Ministerul Economiei vine cu reguli mai dure pentru protecția consumatorilor în online, ce prevăd amenzi pentru comercianți de până la 4% din cifra de afaceri. Se definesc noi practici înșelătoare și măsuri reparatorii pentru consumatori

cumparaturi online card foto pexels-karolina-grabowska

Ministerului Economiei a publicat un proiect de ordonanță de urgență pentru a asigura o mai bună respectare a prevederilor legale în materie de protecție a consumatorilor, printre care măsuri reparatorii în cazul în care aceștia au fost afectați de practici comerciale incorecte și definirea de noi practici comerciale înșelătoare.

Ministerul susține că, în lumea contemporană, piețele digitale devin rapid principalele piețe de consum. Evoluția rapidă a piețelor digitale reprezintă o mare provocare pentru legislația de protecție a consumatorilor. Cadrul de reglementare privind protecția consumatorilor trebuie să garanteze faptul că toţi consumatorii rămân protejați, în consecință, este absolut necesară modificarea cadrului legislativ actual ȋn domeniul protecției consumatorilor astfel ȋncât măsurile adoptate să ofere consumatorilor beneficii concrete, arată nota de fundamentare.

Astfel, Ministerul Economiei propune transpunerea unei directive europene ce prevede o mai bună asigurare a respectării normelor Uniunii în materie de protecție a consumatorilor.

Reglementările se vor aplica efectiv începând cu data de 28 mai 2022. Proiectul de ordonanță aduce o serie amplă de modificări unor acte normative.

Măsuri reparatorii pentru consumatori și amenzi uriașe dacă nu sunt aplicate

Se impun astfel sancțiuni mai eficace, mai proporționale și mai disuasive în cazul încălcărilor transfrontaliere pe scară largă.

Conform prevederilor propunerii, consumatorii vor avea dreptul la măsuri reparatorii individuale atunci când sunt afectați de practici comerciale neloiale, cum ar fi tehnicile de marketing agresive.

Odată cu aplicarea sancţiunii amenzii contravenţionale, agentul constatator poate dispune ca sancţiune complementară una dintre aceste măsuri de remediere.

Astfel, consumatorii afectați de practicile comerciale incorecte au dreptul la măsuri de remediere pentru a se elimina toate efectele respectivelor practici neloiale, după cum urmează:
(a) repararea, înlocuirea, reducerea prețului sau încetarea contractului şi restituirea contravalorii produsului sau serviciului, după caz;
(b) despăgubiri pentru prejudiciul suferit de consumator.

În cazul nerespectării acestor măsuri, dacă fapta a avut ca urmare afectarea gravă şi în mod repetat a drepturilor pe care le au în temeiul prezentei legi, ale unuia sau mai multor consumatori, comerciantul poate fi sancţionat cu amendă cuprinsă ȋntre 1% şi 4% din cifra de afaceri anuală realizată pe teritoriul României.

Sunt definite noi practici înșelătoare

Drept practică comercială înşelătoară se introduce și furnizarea de rezultate ca răspuns la o căutare efectuată online de către un consumator, fără a menționa în mod clar existența oricărei publicități plătite sau a oricărei plăți specifice pentru asigurarea unei încadrări pe o poziție mai bună în ierarhie a produselor în cadrul rezultatelor căutării. Astfel, platformele online trebuie să indice rezultatele căutării care conțin „plasări plătite de produse”, în cazul cărora terții plătesc pentru o clasificare mai bună, sau „includere plătită”, în cazul cărora terții plătesc pentru a fi incluși în lista rezultatelor căutării.

O altă practică înșelătoare va fi revânzarea de bilete către consumatori, în cazul în care comerciantul le-a achiziționat utilizând mijloace automate pentru a eluda orice limitare impusă privind numărul de bilete pe care o persoană le poate cumpăra sau orice altă regulă aplicabilă achiziționării de bilete.

O alta va fi afirmarea faptului că recenziile privind un produs provin de la consumatori care au utilizat sau au achiziționat efectiv produsul, fără a lua măsuri rezonabile și proporționale pentru a verifica dacă aceste recenzii provin de la consumatorii respectivi.

Este definită drept practică înșelătoare și prezentarea sau însărcinarea unei alte persoane juridice sau fizice cu prezentarea de recenzii sau recomandări false ca venind din partea unor consumatori ori prezentarea înșelătoare a recenziilor sau a recomandărilor unor consumatori pe platformele de comunicare socială pentru a promova anumite produse.

Ordonanța mai prevede o mai mare transparență pentru consumatori pe piețele online.

Proiectul introduce în O.U.G. nr. 34/2014 privind drepturile consumatorilor în cadrul contractelor încheiate cu profesioniştii, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative cerințe suplimentare privind informațiile, care impun piețelor online să informeze în mod clar consumatorii cu privire la: parametrii principali care determină clasificarea ofertelor, dacă contractul este încheiat cu un comerciant sau cu o persoană fizică, dacă se aplică legislația privind protecția consumatorilor și cine este comerciantul (furnizorul terț sau piața online) responsabil pentru asigurarea respectării drepturilor consumatorilor legate de contract (cum ar fi dreptul de retragere sau garanția juridică).

Actul normativ mai aduce și extinderea protecției consumatorilor la serviciile digitale – propunerea extinde domeniul de aplicare al O.U.G. nr. 34/2014 la serviciile digitale pentru care consumatorii nu plătesc, însă oferă date cu caracter personal, cum ar fi: stocarea în cloud, platformele de comunicare socială și conturile de email.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *