Ministerul Finanțelor modifică modificările la Codul Fiscal adoptate chiar luna trecută. Se modifică iar un plafon de cash, noi restricții pentru microîntreprinderi

calcul preturi inflatie Foto: © Tero Vesalainen / Dreamstime.com

Ministerul Finanțelor modifică, prin „ordonanța trenuleț”, modificări la Codul Fiscal pe care le-a adoptat nu mai devreme de luna trecută, afirmă pentru Economedia consultantul fiscal Mihaela Mitroi.

„Sunt modificări la Codul Fiscal (legea 227/2015) și modificări la modificările Codului Fiscal (legea 296 din 26 octombrie 2023)”, subliniază Mihaela Mitroi.

De exemplu, Finanțele majorează plafonul de cash pe care marii retaileri pot să îl aibă în casierie la finalul zilei, de la 50.000 lei la 500.000 lei.

Guvernul își asumase recent răspunderea pe o lege care includea limitări la plata cash. Din 11 noiembrie, urma ca plățile cash să se reducă drastic la companii și la persoanele fizice, chiar până la 1.000 lei de persoană. Însă Executivul a fost obligat să dea o ordonanță prin care a renunțat la mare parte din acestea. Toate limitele de cash au fost fi menținute, atât la persoane fizice, cât și la persoane juridice, cu două excepții: plafonul de casă pentru firme va fi de maximum 50.000 lei, iar avansul de decontare va fi de 1.000 lei.

Acum, Finanțele modifică una dintre singurele două limite de cash pe care le mai păstrase și permite marilor retaileri o limită mai mare la sumele aflate în casierie.

„Sumele în numerar aflate în casieria persoanelor prevăzute la art. 1 alin. (1) nu pot depăşi, la sfârşitul fiecărei zile, plafonul de 50.000 lei. În cazul magazinelor de tipul cash and carry, supermagazinelor și hipermagazinelor care sunt organizate şi funcţionează în baza legislaţiei în vigoare, sumele în numerar aflate în casierie nu pot depăşi, la sfârşitul fiecărei zile, plafonul de 500.000 lei. Sumele în numerar care depăşesc plafonul se depun în conturile bancare ale acestor persoane în termen de două zile lucrătoare”, arată proiectul de „ordonanță trenuleț”.

Pe lângă, mai sunt numeroase alte modificări, cum ar fi legea contabilității, unde cresc amenzile.

Iată cele mai importante modificări aduse Codului Fiscal, conform unei sinteze realizate de Global Tax Advise pentru Economedia:

  • Pierderile fiscale nu mai sunt reportabile 100%, ci doar 70%; Începând cu anul 2024 se micșorează perioada de reportare de la 7 ani la 5 ani
  • Nu se mai pot redirecționa sponsorizarile în termen de 6 luni de la data depunerii de impozit pe profit, dar se pot folosi efectua până la data de 25 ianuarie a anului următor
  • Microîntreprinderile din nou suferă cel mai mult.
  • Nu mai poți fi acționar în cel mult 3 companii microîntreprinderi, ci doar într-una, dacă deții o participație peste 25% (acționarii la mai multe companii în care dețin peste 25% vor trebui să aleagă care dintre companii rămâne în regim de microîntreprindere).
  • Dacă ești acționar/asociat în mai multe companii care sunt părți afiliate cu microîntreprinderea ta, atunci îndeplinirea condiției de maximum 500.000 de euro cifra de afaceri se face prin cumularea tuturor veniturilor părților afiliate. Parte afiliată înseamnă, de exemplu, deținere minimă de 25% sau drepturi de vot.
  • Dacă nu s-au depus situațiile financiare la timp (în proiect menționat 31.03.2024), atunci microîntreprinderea devine plătitoare de impozit pe profit.
  • Nu mai au posibilitatea scăderii din impozitul datorat a sumelor reprezentând sponsorizări.
  • Condiții foarte restrictive. Consecința este o diminuare drastică a microîntreprinderilor, multe vor deveni plătitoare de impozit pe profit
  • Contractele de închiriere persoane fizice – s-a modificat modificarea, respectiv, până la 01.01.2023 veniturile din contracte de chirii se impozitau cu impozit efectiv de 6% (venituri – cota forfetară de 40% din venituri). Începând 01.01.2023 se impozitează în sistem real (venituri-cheltuieli). Începând cu 01.01.2024 se revine la aplicarea unei cote forfetare, rezultă impozit efectiv de 8% (venituri – cotă forfetară de 20%)
  • Cheltuielile cu imobilele (reparații, întreținere, amortizare) în proprietatea persoanelor juridice folosite pentru locuința proprie vor fi nedeductibile fiscal
  • Cheltuielile cu imobilele (reparații, întretinere, amortizare) utilizate atât de către companie, cât și de asociați/acționari persoane fizice, sunt deductibile 50% de către companie, indiferent de suprafața folosită de către aceasta.

Foto: © Tero Vesalainen / Dreamstime.com

Comentarii

  1. Intrebare – Sunt asociat cu 50 – 60 % intr-o firma micro si cu 30 % in alta firma micro. Deci prima firma o mentin micro și a doua firma ar trebui să treacă la impozit pe profit . Dar la firma a doua asociatul meu care are 70 % și nu mai e asociat în altă firmă micro ar trebui ca firma să fie impozitată micro și nu cu impozit pe profit , i se încalcă dreptul lui ca firma în care deține 70 % să fie impozitată micro.
    Deci cum se aplică aceasta prevedere din lege ?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *