Ministrul Mediului, Mircea Fechet, a anunţat azi lansarea programului Microbuze electrice pentru transportul elevilor şi a precizat că bugetul acestuia este de 300 de milioane de lei, informează News.ro. Programul va începe la data de 8 septembrie şi va fi deschis timp de două luni. Microbuzele electrice trebuie să aibă o autonomie de minim 200 de kilometri, iar pentru cele plug-in Hybrid autonomia trebuie să fie de minim 50 de kilometri pentru puterea electrică. Programul va începe efectiv la data de 8 septembrie. Până atunci, consiliile judeţene, împreună cu autorităţile publice locale ar trebui să pregătească documentaţiile de finanţare.
Mircea Fechet a declarat joi, într-o conferinţă de presă, că şi acest program este unul prin care se încearcă atenuarea schimbărilor climatice.
“Lansăm astăzi, în premieră, programul Microbuze electrice pentru transportul elevilor. Este unul dintre programele finanţate de către minister prin care încercăm să atenuăm impactul schimbărilor climatice, să asigurăm un aer mai curat, să participăm la decarbonizarea sectorului de transport şi să reducem emisiile de gaze cu efect de seră. Ne încadrăm şi cu acest program în tendinţa europeană privind mobilitatea durabilă. Acest program vine în completarea programului Rabla Clasic, în completarea programului Rabla Plus şi, mai nou, Rabla Local practic va asigura transportul elevilor spre şcoală şi înapoi către locuinţele lor, urmărind practic să transforme comunităţile noastre în unele din ce în ce mai verzi. Bugetul alocat acestui program, finanţat exclusiv din Fondul pentru Mediu, este de 300 de milioane de lei. Nu vom finanţa doar microbuze electrice, ci vom finanţa şi infrastructura aferentă acestora, mă refer la infrastructura de încărcare. Practic, pentru fiecare microbuz achiziţionat vom putea finanţa şi o staţie de încărcare electrică”, a afirmat ministrul Mediului.
El a precizat că finanţarea pentru acest program va fi asigurată integral, iar unităţile administrativ-teritoriale beneficiare nu vor fi nevoie să contribue financiar.
“Beneficiarii acestui program vor fi reprezentaţi de consiliile judeţene din România, precum şi de subdiviziunile administrativ teritoriale ale municipiului Bucureşti. Suma pe care fiecare unitate administrativ teritorială o poate primi se referă la numărul de elevi de pe raza UAT-ului respectiv. Pentru UAT-uri cu mai puţin de 40.000 de elevi finanţăm maxim 7 milioane de lei. Între 40.000 şi 60.000 finanţăm maxim 15 milioane de lei şi pentru UAT-uri cu un număr mai mare de 60.000 de elevi, putem finanţa o valoare maximă de 25 de milioane de lei. Finanţarea este integrală. Cu alte cuvinte, UAT-ul nu va trebui să pună niciun leu la această aplicaţie. Vom finanţa microbuze electrice, microbuze plug-in Hybrid, precum şi cele alimentate cu GNC. De asemenea, vom putea finanţa staţii de reîncărcare”, a mai afirmat Mircea Fechet.
El a explicat că microbuzele electrice trebuie să aibă o autonomie de minim 200 de kilometri, iar pentru cele plug-in Hybrid autonomia trebuie să fie de minim 50 de kilometri pentru puterea electrică.
Ministrul Mediului a adăugat că acest program începe la data de 8 septembrie şi va fi deschis timp de două luni.
“Programul va începe efectiv la data de 8 septembrie. Până atunci, consiliile judeţene, împreună cu autorităţile publice locale ar trebui să pregătească documentaţiile de finanţare. Va fi deschis timp de două luni, între 8 septembrie şi 8 noiembrie. Şi, aşa cum spuneam mai devreme, depinde foarte mult ce cumpărăm. Dacă ne referim la autobuze electrice acestea au o valoare mai mare. Un astfel de microbuz exclusiv electric poate să depăşească valoarea de un milion de lei. Cu alte cuvinte, 300 de milioane de lei ar putea să finanţeze sub 300 de astfel de microbuze. În acelaşi timp, în măsura în care se vor achiziţiona alte tipuri de autovehicule din gama celor plug-in hybrid sau GNC preţul acestora va fi mai mic. Costul unei staţii de încărcare îl cunoaştem, este undeva la 6.000 de lei pentru fiecare punct de încărcare”, a mai transmis ministrul Mediului.
El a fost întrebat când ar putea intra în funcţiune aceste autobuze.
“În măsura în care la 8 noiembrie avem toate cererile de finanţare depuse şi considerând că anul acesta le vom evalua, ceea ce este un termen rezonabil, consider eu, probabil că vom depinde doar de timpul de livrare. Nu aş spune că le găsim neapărat pe stocul producătorilor sau pe stocul importatorilor şi probabil că discutăm despre săptămâni, poate chiar luni la livrare. Dar în orice caz, îmi doresc ca dincolo de timpul necesar elaborării aplicaţiilor de finanţare, dincolo de consultările între UAT uri şi CJ-uri, dincolo de perioada de evaluare care e una simplă, în cadrul Administraţiei Fondului pentru Mediu, în prima parte a anului viitor să le vedem şi puse în funcţiune”, a precizat Mircea Fechet.