Ministerul Transporturilor vrea să cumpere prin Planul Naţional de Redresare şi Rezilienţă (PNRR) trenuri electrice şi trenuri pe hidrogen, această investiţie cu fonduri europene însemnând o adevărată revoluţie pentru sistemul feroviar din România.
Anunţul despre intenţia achiziţiei trenurilor pe hidrogen a venit chiar de la ministrul de resort Cătălin Drulă într-o conferinţă organizată de publicaţia Club Feroviar, oficialul folosind expresia plastică „când vede olteanul girafa”, referindu-se la tehnologia inovatoare a trenurilor cu hidrogen, dar şi neîncrederea că în România ar putea circula asemenea garnituri.
„Prin PNRR avem o axă de finanţare şi pentru material rulant, trenuri electrice şi pe hidrogen, am avut o discuţie şi cu industria, pentru că aici este o chestiune pe orizontală, de la producţie, distribuţie, costuri, etc. M-aş bucura să fim early adopters, să avem această tehnologie în faza incipientă. Dincolo de strategie, vorbe şi hârtii, cel mai bun e prin exemplu: Când vede olteanul girafa, când vede olteanul trenul cu hidrogen şi merge cu el…”, a fost comparaţia ministrului Drulă.
Tot prin PNRR, Ministerul Transporturilor a solicitat o finanţare europeană de un miliard de euro pentru readucerea liniilor de tren la viteza constructivă, intervenţia tehnică denumită reînnoire urmând să permită creşterea vitezelor de circulaţie la 120 – 140 de km/h. În prezent, pe reţeaua de căi ferate (peste 11 000 de kilometri) sunt 457 de restricţii de viteză.