Ministrul Economiei, noi explicații despre investiția ratată a belgienilor de la ABEE: Erau un start-up în tehnologie, nu a ajuns la maturitatea necesară pentru a dezvolta o giga-factory

ABEE baterii

Ministrul Economiei, Antreprenoriatului şi Turismului, Radu Oprea, a explicat, miercuri, decizia companiei ABEE de a nu mai construi o fabrică de baterii la Galaţi, spunând că compania este un start-up în tehnologie și nu a ajuns la maturitatea necesară pentru a dezvolta o giga-factory, astfel că statul român nu își poate permite să finanțeze o astfel de investiție, ci ea este mai potrivită pentru fonduri de risc.

„România nu a pierdut o astfel de investiţie pentru că ea nu a ajuns niciodată la maturitatea necesară unei astfel de investiţii. Autorităţile locale, autorităţile statului român au făcut tot ceea ce ţinea de noi pentru ca o astfel de investiţie, un start-up în tehnologie, să se dezvolte pentru a reuşi ceea ce şi-au propus, adică o giga-factory. Însă sunt mai multe etape de parcurs (…) pentru a creşte un start-up în tehnologie. Am fost la ei, am vizitat, era şi premierul belgian de la cea dată, domnul De Croo, de faţă, am înţeles care este nivelul, unde sunt în acel moment”, a afirmat Oprea, în cadrul unei conferinţe de presă, la Palatul Victoria, transmite Agerpres.

Ministrul a precizat că statul a explorat toate posibilităţile de a finanţa acest proiect, inclusiv din fonduri europene sau din Fondul pentru modernizare, însă România nu finanţează proiecte dedicate, ci doar proiecte competitive.

Analize Economedia

salariu, bani, lei
turcia, ankara, steag, flag, drapel, istanbul, alegeri
bani, lei, bancnote, cash, numerar
bursa, indice bursier, investitii, scadere, grafic
bursa, indice bursier, investitii, scadere, grafic
inflatie bani echilibru balanta
la veterinar
camioane UMB autostrazi
Donald Trump
Colaj bani lei Marcel Ciolacu
Bani, investitie, economii
Marcel Ciolacu, premier
Incredere
constructii, locuințe, bloc, muncitori, șantier
cristian mihai ciolacu, nepotul premierului
Emil Boc, Sorin Grindeanu
Ministerul Energiei Sursa foto Peter Szijjarto
tbb foto event
productie, fabrica
Donald Trump, Trumponomics
euro, moneda, bancnote, bani
bani, finante, lei, financiar, deficit
Mugur Isarescu, guverantorul BNR
Azomures
inflatie bani echilibru balanta
452710313_472208142236025_2821867466000769013_n
Mugur Isărescu, Banca Națională a României, BNR
tineri joburi IUF- The International University Fair
crestere economica, grafic
bani, lei, moneda

„Am încercat să găsim soluţii de finanţare pentru această companie. În România, schemele de finanţare prin scheme de ajutor de stat sunt competitive, nu dedicate. Nu există acele fonduri de risc cu care poţi să te duci dedicat pentru start-up în tehnologie sau nu sunt dezvoltate atât de mult, sunt câteva fonduri private. Nici în Europa nu se întâmplă acest lucru foarte, foarte bine, pentru că vedeţi în Raportul Draghi că se vorbeşte despre cercetare-dezvoltare, cum se fac astfel de finanţări şi de ce pleacă astfel de start-up-uri în tehnologie foarte rapid către Statele Unite ale Americii”, a indicat Radu Oprea.

Potrivit acestuia, decizia poate fi explicată şi prin faptul că europenii nu mai au acelaşi „apetit” de a cumpăra maşini electrice.

„Dacă vă uitaţi la piaţa generală de astăzi, probabil că veţi înţelege de ce acea companie a luat această decizie. Nu este ce spune un nimeni, aş putea să-i spun, care e în campanie electorală: că România a pierdut şi că n-a făcut. Este vorba despre faptul că astăzi, în Europa, piaţa automobilelor electrice scade, cumpărătorii nu mai au acel apetit de a cumpăra maşini electrice. (…) Este vorba de companii care produc baterii şi care au anunţat că îşi încetează activitatea sau îşi restrâng activitatea în această vreme, ceea ce înseamnă că piaţa se restrânge, că piaţa are nişte probleme”, a mai afirmat Oprea.

El a precizat că a avut consultări cu Asociaţia Constructorilor de Automobile din România, în contextul în care joi se va afla la Bruxelles pentru discuţii referitoare la viitorul pieţei autovehiculelor electrice.

„M-am întâlnit cu ei, am poziţiile lor, voi duce la Bruxelles poziţia lor, care înseamnă, spre exemplu, ca în conformitate şi cu poziţia Asociaţiei Europene a Constructorilor de Autoturisme, să fie întârziat un termen referitor la CAFE (Corporate Average Fuel Economy – n.r.). Acesta este un proiect care pune sarcini industriei auto începând cu anul viitor în ceea ce priveşte numărul de automobile electrice vândute. Poziţia noastră este că trebuie să existe o întârziere până când această piaţă se reglementează. Este lucrul pe care îl voi face mâine la Bruxelles”, a transmis ministrul.

Radu Oprea a respins ipoteza renunţării la acest proiect pe fondul scumpirii forţei de muncă.

„Dacă ne uităm în Raportul Draghi, care a avut curajul să spună un lucru pe care îl ştiam de foarte multă vreme şi pe care îl semnalam în discuţiile de la COMPET, spre exemplu, cu ceilalţi miniştri de resort din statele membre, faptul că în Europa energia este prea scumpă şi atât timp cât nu se găseşte o soluţie de reglementare a pieţei, de reglementare a costurilor energiei, nu vom fi competitivi. Mai sunt şi alte motive, ele sunt enumerate în Raportul Draghi”, a mai explicat el.

Context. Amintim că România a pierdut definitiv o investiție de 1,4 miliarde de euro într-o fabrică pentru producția de baterii pentru mașini electrice planificată de belgienii de la ABEE la Galați, au anunțat belgienii, printr-un comunicat discret, publicat în această vară pe propriul site.

„Decizia ABEE cu privire la locația gigafactory va fi influențată de factori precum infrastructura, disponibilitatea forței de muncă și sprijinul guvernamental. Compania intenționează să finalizeze locația în următoarele luni și să înceapă construcția la scurt timp după aceea. Deși ABEE a decis să își încheie colaborarea la proiectul din România, continuăm să explorăm alte locații promițătoare pentru a susține creșterea noastră strategică”, se arată în comunicatul publicat pe site-ul companiei.

Ministrul Economiei Radu Ștefan Oprea a declarat pentru Economedia că nu a existat posibilitatea de a finanța acest proiect în forma dorită de belgieni. „Schemele din PNRR sunt competitive, nu dedicate”, a declarat el.

Noshin Omar, președinte și fondator al AVESTA Holding, a declarat pentru Economedia că a încheiat discuțiile cu România pentru investiție din cauză că „angajamentul guvernului a fost prea scăzut”. El afirmă că solicitarea pentru autoritățile române a fost „o colaborare solidă” și „aceasta nu a fost posibilă din cauza numeroaselor schimbări de guvern”. Amintim că anul trecut președintele PNL Nicolae Ciucă a predat mandatul de premier președintelui PSD Marcel Ciolacu, la rotativa guvernamentală. Potrivit lui Noshin Omar, autoritățile române au oferit un „angajament neangajant” și „nimic nu a decurs fără probleme, din cauza angajamentului scăzut”.

Amintim că ABEE (Avesta Battery & Energy Engineering) este de fapt un „startup”, o companie mică, înființată în 2019, cu 20 de angajați, ce nu are încă producție, ci doar cercetare.

Astfel, belgienii cereau ajutor de stat pentru a putea ulterior să solicite finanțare suplimentară din piață pentru a dezvolta proiectul. Acesta este modelul clasic al companiilor de tehnologie, care gândesc un produs, dar care este validat doar limitat în piață, iar ulterior atrag finanțare din piață pentru a produce în masă.

Ajutorul de stat solicitat de belgieni ar fi fost de peste 100 milioane de euro, pentru o investiție inițială de 300-400 milioane de euro, conform surselor Economedia.

ABEE a mai anunțat, înainte de investiția din România, două sit-uri, în Belgia și Macedonia de Nord. Ulterior, fostul premier bulgar, care între timp a demisionat, a anunțat că ABEE a promis și o investiție de 1,1 miliarde de euro în producția de baterii litiu-ion în Bulgaria. ABEE a fost înființată în 2019 de un profesor pe nume Noshin Omar.

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia: