În timp ce Germania se luptă cu problema datoriilor sale, Portugalia investește masiv în infrastructură. Acest lucru este posibil datorită unei combinații de reforme economice și creștere robustă, scrie publicația NZZ.
Economia Portugaliei a prins viteză. Fostul prim-ministru al țării și actualul președinte al Consiliului UE, António Costa, este vizibil încântat de această evoluție. Încrederea sa la Bruxelles este susținută de remarcabila redresare a Portugaliei, care până nu demult părea de neconceput. UE a respins la un moment dat politicile de îndatorare ale țării sale ca fiind nesustenabile.
Mare parte din meritul pentru miracolul economic portughez îi revine lui Costa însuși. În calitate de prim-ministru, acesta a urmărit o abordare anticiclică: în timpul recesiunilor economice, guvernul său a majorat salariile și pensiile pentru a stimula cheltuielile de consum și creșterea economică, fără a compromite eforturile de echilibrare a bugetului.
Reformele lui Costa au avut un impact. În ultimii doi ani, țara sa a înregistrat rate de creștere impresionante de 2,5% și 1,9%. În ultimul trimestru al anului 2024, creșterea a crescut cu 2,7 % de la an la an, depășind chiar și cele mai optimiste previziuni. Doar Lituania și Spania au înregistrat o creștere mai puternică în zona euro.
Economia a fost impulsionată de dezvoltarea turismului, de creșterea ratei de ocupare a forței de muncă și de subvențiile UE din Fondul de Reconstrucție și Fondul de Coeziune. Portugalia a obținut un excedent bugetar pentru al doilea an consecutiv, iar analiștii de la Caixabank din Spania se așteaptă la un nou excedent puternic în 2025. În zona euro, doar Irlanda și Cipru pot egala aceste cifre.
Aeroport nou în Lisabona
Portugalia privește spre viitor cu încredere, pregătind terenul pentru proiecte majore de infrastructură în următorii ani. După zeci de ani de dezbateri, Portugalia este în sfârșit pregătită să construiască un nou aeroport lângă Lisabona. Proiectul mult așteptat – al cărui cost este estimat între 8 și 9 miliarde de euro – va fi situat la 40 de kilometri de capitală, oferind o ușurare mult așteptată locuitorilor Lisabonei, care au îndurat mult timp zgomotul a mii de avioane deasupra lor în fiecare zi. Însă aceștia vor trebui să mai aibă puțină răbdare: Actualul aeroport Humberto Delgado va rămâne în funcțiune până în 2034.
Proiectul nu va fi finanțat prin contractarea de noi datorii. În schimb, acesta va fi finanțat prin creșterea treptată a taxelor de aeroport în următorul deceniu. Noul aeroport este proiectat să găzduiască 57 de milioane de pasageri pe an, ceea ce depășește capacitatea aeroportului actual cu aproape 50%.
Totuși, asta nu este tot. Un nou pod va traversa în curând râul Tagus, conectând cele două maluri ale sale. Ca și aeroportul, acesta va fi finanțat fără a împovăra contribuabilii, bazându-se în schimb pe veniturile din taxe de trecere. Portughezii au avut o experiență bună cu această abordare. Podul Vasco da Gama, lung de 17,2 kilometri, care a fost construit pentru Expoziția Mondială din 1998, este de asemenea supus unei taxe. Același lucru este valabil și pentru Podul 25 de Abril, cel mai lung pod suspendat din Europa și unul dintre simbolurile Lisabonei.
Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:
- articolul continuă mai jos -
Tren de mare viteză spre Madrid
Guvernul premierului conservator Luís Montenegro intenționează, de asemenea, să modernizeze rețeaua feroviară a țării. O rută de mare viteză între Lisabona și Porto urmează să fie finalizată în următorii câțiva ani, reducând timpul de călătorie de la 2,5 ore la doar 75 de minute. Conexiunea cu trenul de mare viteză spre Madrid, un proiect care zace latent de zeci de ani, urmează, de asemenea, să fie abordată în curând. Conform calendarului actual al guvernului, conexiunea mult așteptată ar putea deveni în sfârșit realitate până în 2034. În prezent, o călătorie cu trenul din capitala spaniolă la Lisabona durează mai mult de 19 ore.
Pentru a atrage lucrători calificați în țară, guvernul a introdus stimulente fiscale pentru profesioniștii străini din domeniul construcțiilor la începutul anului. Impozitul pe venit al acestora este limitat la 20 % pentru o perioadă de până la 10 ani.
O politică de migrație inteligentă
Portugalia deschide noi drumuri și în ceea ce privește politica de migrație. În special în sectorul serviciilor, țara este dependentă de lucrătorii străini datorită industriei sale turistice în plină expansiune. În timpul unei vizite de stat recente în America Latină, președintele portughez Marcelo Rebelo de Sousa și omologul său brazilian Luiz Inácio Lula da Silva au semnat un acord de relaxare a normelor de migrație pentru brazilieni.
Conform noii politici, cetățenii brazilieni pot intra acum în Portugalia fără viză și pot solicita rezidența la sosire. Dar mișcarea nu se referă doar la deficitul de forță de muncă – există și considerente geopolitice. Într-o perioadă în care Rusia și SUA se apropie, mica țară de pe malul Atlanticului dorește să își consolideze relațiile cu fosta sa colonie. De asemenea, cele două țări doresc să coopereze mai îndeaproape, în condițiile în care se prefigurează dispute comerciale cu Washingtonul.
Portugalia nu este atractivă doar pentru lucrătorii din întreaga lume, ci și pentru investitorii străini. Alături de Spania și Croația, țara a devenit lider în domeniul energiei regenerabile în sudul Europei, menținând prețurile scăzute la electricitate și alimentându-și ambițiile în domeniul producției de hidrogen verde. Un lanț de aprovizionare care leagă portul portughez Sines de Rotterdam este în curs de stabilire în acest scop.
Tranziție energetică reușită
Electricitatea regenerabilă reprezintă în prezent 71% din consumul de electricitate al Portugaliei. În viitor, hidrogenul verde va avea o importanță centrală pentru aprovizionarea cu energie a întregii Europe. Cu toate acestea, zăcămintele vaste de litiu din nordul Portugaliei pot fi și mai importante din punct de vedere strategic. Aceste zăcăminte ar putea contribui la reducerea dependenței Europei de țări precum China pentru producția de baterii pentru vehicule electrice.
O mare parte din ceea ce se numește acum „miracolul economic iberic” este, de fapt, o poveste de succes portugheză. Unii analiști chiar se referă la această țară ca la „Silicon Valley a Europei”. Chiar și Bruxelles-ul a încetat de mult să privească Portugalia cu milă. Datorită reformelor sale îndrăznețe, Portugalia a devenit un model pentru Europa în ceea ce privește migrația și tranziția energetică. António Costa a recunoscut urgența acestor schimbări atunci când Portugalia deținea președinția Consiliului UE în urmă cu patru ani. La acea vreme, el i-a îndemnat pe omologii săi europeni să ia măsuri mai îndrăznețe pentru investiții. Pentru Portugalia, această strategie a dat roade.