Modernizarea Magistralei CFR Brașov-Sighișoara : AKTOR a adus utilajul TBM pentru tunelul de 5 kilometri de la Homorod/Cârtița ,,Eleni” a forat doar 50 de metri în peste o lună de la lansare

Eleni

Al treilea utilaj TBM care va fora tunelurile Magistralei CFR Brașov-Sighișoara a ajuns joi, 11 aprilie lângă Rupea în județul Brașov și va începe la vară forajul tunelului de la Homorod, tunel de aprox. 5 kilometri galerie dublă. Scuturile TBM sunt produse de compania Herrenknechtdin Germania.

Constructorul Aktor (Grecia) a început pe 5 martie 2024 forajul tunelului de la Ormeniș tunel de 7 km. cu galerie dublă  Primul utilaj TBM botezat ,,Eleni ” a început lucrările la tunelul Ormeniș (7 km), iar al doilea utilaj ,,Varvara” (protectoarea minerilor) va intra în funcțiune în scurt timp, conform promisiunilor.

Utilajul TBM livrat de un producător din Germania pentru galeriile tunelului Homorod a ajuns în România pe Dunăre, iar din Portul Constanța în patru transporturi agabaritice după cum a comunicat CNAIR :  ,,În perioada 08.04.2024 – 12.04.2024 se vor desfășura patru transporturi cu depășiri agabaritice pe traseul: Agigea (județul Constanța) – DN39 – A4 – DN2A – Giurgeni – Urziceni – DN2 – DN Centura București – A3 – Ploiești – DN1 – Centura de Vest Ploiești – DN1 – Bănești – DN1 – Comarnic – Bușteni – Brașov – Centura Ocolitoare Brașov – DN13 – Hoghiz – Rupea (județul Brașov). Vehiculele transportă un utilaj. Lățimea maximă a vehiculelor este de 6,90 m., masa totală 184 tone, lungimea 34 m, înălțimea 4 m, viteza de deplasare urmând a fi adaptată condițiilor de trafic. Menționăm că în conformitate OUG 195/2002 privind circulația pe drumurile publice viteza maximă de deplasare a vehiculelor cu depășiri este de 70 km/oră.” a transmis CNAIR

Contractele pentru loturile Brașov-Apața și Cața -Sighișoara au fost semnate pe 5 martie 2020 cu Asocierea RailWorks (Alstom lider de proiect), iar pentru lotul de mijloc cu tuneluri Apața-Cața în toamna 2020 cu Aktor, lider de proiect. Valoarea totală este de 1,2 miliarde Euro, finanțare prin Programul CEF Connectig Europe Facility.

Secretarul de stat Ionuț Săvoiu  : ,,este pentru prima dată pentru CFR când va începe forarea unui tunel cu o mașină TBM Tunnel Borring Machine.  Construcția a implicat un ansamblu de proiecte. Înainte de a începe săparea au existat foarte multe etape în dezvoltarea acestei adevărate uzine, sperăm să intre într-un termen predictibil și să avem, așa cum este previzionat în octombrie anul viitor primul tunel terminat, imediat și al doilea. Credem noi că în vară se va lucra și pe tunelele 3 și 4 de la Homorod. Proiectul de astăzi, deși au fost foarte multe întârzieri, important este că începe și acest missing link de pe traseul feroviar către frontiera de vest să se finalizeze (n.r CFR Infrastructură nu are contract nici pe secțiunea Predeal-Brașov) într-un termen predictibil. De asemenea, îmi doresc foarte mult ca toți participanții la acest proiect să trateze cu foarte mult seriozitate pentru că, odată început pot apărea și alte situații care trebuie foarte bine programate astfel încât lucrurile să nu întârzie mai mult că deja am întârziat prea mult”. a explicat oficialul în martie, la ceremonia oficială de la Ormeniș.

La o lună de la lansare, cârtița ELENI a forat doar 50 de metri, transmite Asociația Pro Infrastructură :
,,Update: 50 de metri cu primul TBM pe Brașov-Sighișoara. După ceremonia fastuoasă din 5 martie cu ocazia lansării primei cârtițe care va excava cel mai lung tunel feroviar din România, am mers duminica trecută într-o nouă vizită ca să vedem avansul pe șantierul de modernizare a magistralei Brașov-Sighișoara.
Vestea foarte bună este au început să apară piesele celui de-al treilea TBM, acesta și următorul urmând a fi folosite pentru a fora tunelul de 5 km spre Homorod (galerie dublă). Însă mai sunt luni bune până când vom putea discuta de o potențială lansare. Întrebarea arzătoare este cât a înaintat prima cârtiță la Ormeniș. Răspuns: aproximativ 50 metri. Într-adevăr era evident că săpătura nu va porni instantaneu la capacitatea maximă și, în plus, la orice început de forare există numeroase ajustări tehnice.
Totuși, într-o lună ne-am fi așteptat la un progres ceva mai mare. Viteza maximă de 15 metri/zi ar trebui să fie atinsă abia după ce TBM-ul intră complet în munte. Noi ne-am amuzat pe 5 martie la ceremonie când ni s-a spus că în perioada asta deja trebuia să ne pregătim de lansarea celui de-al doilea TBM.
Am verificat și stadiul celor două variante majore de pe traseu din zona Brașov. Dacă la Feldioara există un avans timid față de ultima noastră vizită, viaductul masiv de 1,7 km de la Măieruș nu are nici măcar fundațiile începute. Mai mult, peste 50% din traseu nu e atacat absolut deloc. Acum că a sosit sezonul cald și avem și ajustările prețului contractului, solicităm constructorilor să-și revină din siestă și să tureze motoarele la maxim! 2024 trebuie să aducă un progres semnificativ pe unul cele mai mari și importante proiecte de infrastructură din România. Dacă nu, la finalul anului vom pierde ca fraierii sute de milioane de euro din bani europeni.”- API.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *