Al treilea utilaj TBM care va fora tunelurile Magistralei CFR Brașov-Sighișoara a ajuns joi, 11 aprilie lângă Rupea în județul Brașov și va începe la vară forajul tunelului de la Homorod, tunel de aprox. 5 kilometri galerie dublă. Scuturile TBM sunt produse de compania Herrenknechtdin Germania.
Constructorul Aktor (Grecia) a început pe 5 martie 2024 forajul tunelului de la Ormeniș tunel de 7 km. cu galerie dublă Primul utilaj TBM botezat ,,Eleni ” a început lucrările la tunelul Ormeniș (7 km), iar al doilea utilaj ,,Varvara” (protectoarea minerilor) va intra în funcțiune în scurt timp, conform promisiunilor.
Utilajul TBM livrat de un producător din Germania pentru galeriile tunelului Homorod a ajuns în România pe Dunăre, iar din Portul Constanța în patru transporturi agabaritice după cum a comunicat CNAIR : ,,În perioada 08.04.2024 – 12.04.2024 se vor desfășura patru transporturi cu depășiri agabaritice pe traseul: Agigea (județul Constanța) – DN39 – A4 – DN2A – Giurgeni – Urziceni – DN2 – DN Centura București – A3 – Ploiești – DN1 – Centura de Vest Ploiești – DN1 – Bănești – DN1 – Comarnic – Bușteni – Brașov – Centura Ocolitoare Brașov – DN13 – Hoghiz – Rupea (județul Brașov). Vehiculele transportă un utilaj. Lățimea maximă a vehiculelor este de 6,90 m., masa totală 184 tone, lungimea 34 m, înălțimea 4 m, viteza de deplasare urmând a fi adaptată condițiilor de trafic. Menționăm că în conformitate OUG 195/2002 privind circulația pe drumurile publice viteza maximă de deplasare a vehiculelor cu depășiri este de 70 km/oră.” a transmis CNAIR
Contractele pentru loturile Brașov-Apața și Cața -Sighișoara au fost semnate pe 5 martie 2020 cu Asocierea RailWorks (Alstom lider de proiect), iar pentru lotul de mijloc cu tuneluri Apața-Cața în toamna 2020 cu Aktor, lider de proiect. Valoarea totală este de 1,2 miliarde Euro, finanțare prin Programul CEF Connectig Europe Facility.
Secretarul de stat Ionuț Săvoiu : ,,este pentru prima dată pentru CFR când va începe forarea unui tunel cu o mașină TBM Tunnel Borring Machine. Construcția a implicat un ansamblu de proiecte. Înainte de a începe săparea au existat foarte multe etape în dezvoltarea acestei adevărate uzine, sperăm să intre într-un termen predictibil și să avem, așa cum este previzionat în octombrie anul viitor primul tunel terminat, imediat și al doilea. Credem noi că în vară se va lucra și pe tunelele 3 și 4 de la Homorod. Proiectul de astăzi, deși au fost foarte multe întârzieri, important este că începe și acest missing link de pe traseul feroviar către frontiera de vest să se finalizeze (n.r CFR Infrastructură nu are contract nici pe secțiunea Predeal-Brașov) într-un termen predictibil. De asemenea, îmi doresc foarte mult ca toți participanții la acest proiect să trateze cu foarte mult seriozitate pentru că, odată început pot apărea și alte situații care trebuie foarte bine programate astfel încât lucrurile să nu întârzie mai mult că deja am întârziat prea mult”. a explicat oficialul în martie, la ceremonia oficială de la Ormeniș.