NEPI Rockcastle, proprietar, dezvoltator și administrator de centre comerciale, și-a anunțat extinderea prezenței în Bulgaria, devenită una dintre cele mai dinamice piețe din regiune, pe segmentul de retail.
Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:
- articolul continuă mai jos -
„Bulgaria cunoaște o dezvoltare accelerată și reprezintă o oportunitate semnificativă pentru retaileri, motiv pentru care ne extindem prezența pe această piață dinamică. Nicio altă companie de real estate din Europa nu are în derulare proiecte de dezvoltare în retail de aproape 800 de milioane de euro, care includ și Promenada Plovdiv. Aceasta este o dovadă a ritmului de creștere economică și a consumului în regiunea CEE, unde ne desfășurăm activitatea”, a declarat Rüdiger Dany, CEO NEPI Rockcastle.
Compania a anunțat noul proiect greenfield, viitorul centru comercial Promenada din Plovdiv (Bulgaria), care va ocupa o suprafață închiriabilă brută de 60.500 mp.
La finalul primului trimestru din 2025, proiectul era deja preînchiriat în proporție de 40%. Promenada Plovdiv va include peste 200 de spații comerciale și 1.500 de locuri de parcare, având o suprafață comparabilă cu cea totalizată de cele trei centre comerciale existente în oraș. Finalizarea lucrărilor este estimată pentru sfârșitul lui 2027.
Plovdiv este unul dintre cele mai vechi orașe din Europa – atestat încă dinainte de Roma sau Atena – și reprezintă un pol industrial important al Bulgariei. Zona metropolitană Plovdiv are o populație de aproximativ 800.000 de locuitori, în majoritate tineri, și înregistrează cea mai rapidă creștere urbană din țară.
În Bulgaria, NEPI Rockcastle deține în prezent două centre comerciale, Paradise Center și Serdika Center, situate în Sofia.
În cadrul evenimentului, Valentin Tătaru, economist-șef ING Bank România, a subliniat că Bulgaria a înregistrat cea mai mare creștere a valorii reale a salariilor dintre țările CEE: peste 16%, în perioada 2021–2023. Pentru 2025, este anticipată o majorare de 2,8% a consumului și o inflație de 4,8%. Creșterea economică susținută a Bulgariei a contribuit la o convergență rapidă în ceea ce privește puterea de cumpărare, de la 47% din media Uniunii Europene în 2012, la peste 65% în 2024.
Carsten Brzeski, Global Head of Macro al ING Germania, a prezentat două scenarii macroeconomice posibile pentru perioada următoare: o revenire la stabilitatea post-pandemie sau un val de prosperitate economică în regiunea CEE, pe măsură ce statele din regiune își continuă integrarea în piața unică europeană.
Jack Stratten, Director al agenției londoneze de trenduri în retail – Insider Trends, a susținut o prezentare interactivă despre modul în care brandurile pot răspunde provocării tot mai mari generate de lipsa de loialitate și de interes a consumatorilor, în special din rândul Generației Z. Potrivit acestuia, 64% dintre clienți se simt copleșiți de opțiuni, iar 90% resimt un grad ridicat de oboseală în fața publicității comerciale excesive.
În acest context, este necesar ca magazinele să se transforme din simple spații de vânzare în adevărate huburi de experiențe. Unii retaileri creează spații „Instagramabile”, cu accent pe crearea de conținut digital, iar conceptul de „lux accesibil” devine tot mai popular, oferind experiențe de top la prețuri rezonabile.
În încheierea Retailers Day, Marek Noetzel, Chief Operating Officer al NEPI Rockcastle, a subliniat faptul că schimbările din retail se vor accelera exponențial în următorul deceniu, însă nevoia oamenilor de a interacționa, socializa și petrece timp în centrele comerciale va rămâne ridicată. Astfel, strategia de administrare activă a portofoliului și parteneriatele solide cu retailerii vor deveni și mai importante pentru NEPI Rockcastle.
Portofoliul NEPI Rockcastle cuprinde 60 de proprietăți, evaluate la 7,9 miliarde de euro, situate în opt țări din Europa Centrală și de Est (CEE).
NEPI Rockcastle a anunțat că accelerează dezvoltarea printr-un program investițional de 788 milioane de euro, completat de achiziții strategice. În 2024, NEPI Rockcastle a finalizat achizițiile Magnolia Park (Wroclaw) și Silesia City Center (Katowice) ambele în Polonia, în valoare totală de 760 milioane euro.