Alocarea totală prin Programul Transport pe domeniul rutier este de 5,5 miliarde euro, iar la 17 iunie 2025, România avea contracte de finanțare semnate în valoare de 7,7 miliarde de euo în costuri eligibile plus cereri depuse de beneficiari de 15,6 miliarde de euro, arată datele prezentate de Asociația Pro Infastructură (API), primite de la Direcția Generală Programe Europene Transport (DGPET). În total 23,3 miliarde, chiar peste marja supracontractării de 300% (16,5 miliarde euro).

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:

- articolul continuă mai jos -

Nu sunt bani pentru toate autostrăzile, așa că asociația cere prioritizare transparentă.

API a ajuns la concluzia că strategia “autostrăzi fără număr, fără număr, să fie toată lumea mulțumită” derulată de guvernul precedent și de fost-ministrul Grindeanu a ajuns în impas: “nu putem face în 5-7 ani ce n-am făcut în 25-30”

Analize Economedia

om robot industria automotive
studenti, universitate, academie, absolventi
Piața de curierat, România, Cargus, Sameday, Fan Courier, Profit net, Cifră de afaceri, Pachet
Fermier cu legume
Linie asamblare uzina Dacia Mioveni (4)
Imagine apa piscină
Job, căutare de job, șomeri, tineri șomeri
Knauf Insulation, fabrica vata minerala sticla
George-Simion-Nicusor-Dan (1)
Steaguri Romania si UE
bani, lei, finante, bancnote, euro, 5 lei
bec iluminat, becuri
piata auto, uniunea europeana, romania
recesiune
sua dolari drapel ajutor steag flag us bani karolina-grabowska-4386425
Piata 9 restaurant
recesiune
tineri programatori foto
Corinthia
criza de ouă din SUA
2265634-800x534
retea electrica - Transelectrica
digitalizare, calculator, cod, programare
statele unite, sua, washington, china, beijing, putere, geopolitica, razboi economic comercial, sanctiuni economice
antreprenoare, femeie, business, tech
tineri joburi IUF- The International University Fair
parc nufarul
economie razboi bani
romania germania
Concedieri scaderi economie

Dragoș Pîslaru, noul ministru al Investițiilor și Proiectelor Europene, vorbea despre îngrijorarea Comisiei Europene că “partea română a contractat foarte mult, deci s-a aruncat foarte mult pe tot felul de proiecte, dar nu reușește să împingă aceste investiții.” Și premierul Bolojan tocmai a spus că există riscul de a nu putea asigura finanțarea unor obiective în anii următori.

API prezintă situația în cifre.

Alocarea totală prin Programul Transport (PT) pe domeniul rutier este de 5,5 miliarde euro. Se pot parafa proiecte ale căror costuri eligibile ajung până la de 3 ori alocarea, adică până la 16,5 miliarde €. Dar acest mecanism al supracontractării este gândit doar pentru evitarea pierderii fondurilor în cazul întârzierilor-mamut și/sau al rezilierilor, el nu înseamnă bani suplimentari.

La 17 iunie 2025, aveam contracte de finanțare semnate în valoare de 7,7 miliarde de euro în costuri eligibile plus cereri depuse de beneficiari de 15,6 miliarde euro. În total 23,3 miliarde, chiar peste marja supracontractării de 300% (16,5 miliarde euro). Este vorba de cifre primite de API de la Direcția Generală Programe Europene Transport (DGPET) care este autoritatea de management în derularea PT.

“Atenție: până aici am vorbit doar de costurile eligibile. Cele neeligibile sunt suportate de România, 100%. Alți bani, altă distracție, altă presiune pe bugetul de stat. S-a ajuns unde v-am zis încă din 2023: trebuie să alegem, din multitudinea de investiții lansate, pe cele care prind trenul PT și la ce renunțăm sau amânăm post-2030. Chiar programul de guvernare prevede să nu se semneze lucrări noi, deci unele licitații în curs ar trebui suspendate și/sau anulate”, menționează API.

În acest context, asociația cere guvernului să întocmească lista de priorități pe criterii socio-economice obiective și publicarea datelor pe sectoare de drum și categorii de vehicule.

“De asemenea, solicităm publicarea analizelor multi-criteriale (AMC) din cadrul studiilor de fezabilitate care au stat la baza licitațiilor de autostrăzi și drumuri expres. Aceste analize ne dau parametrii de fezabilitate și, prin comparație cu alte coridoare, se poate observa transparent și obiectiv ce lot este critic și care trebuie amânat post-2030”, transmite API.

Asociația spune că există soluții tehnice de economisire a banilor fără a suspenda sau a anula licitații ori contracte semnate.

“De exemplu, tronsoanele de munte pot fi implementate în sistem semi-profil, o singură cale, în special la tuneluri și viaducte/poduri. Adică o implementare etapizată, nicidecum livrarea doar a “unei jumătăți” de autostradă. Era bine dacă aveam doar drumuri de făcut în țară. Ne trebuie însă și căi ferate și magistrale de metrou, plus material rulant la ambele. Ce să mai zicem de aviație și domeniul naval, cenușăresele transporturilor. Miliarde de euro fără număr. Bugetul rezistă?”, întreabă API.