Pistele velo prin parcul național Apuseni din Cluj costă peste 163 de milioane de lei cu TVA, din care construcțiile și montajul (partea care se va licita) sunt estimate la peste 110 milioane de lei, potrivit studiului de fezabilitate realizat de K&K Studio de Proiectare, relatează Actualdcluj.ro. Indicatorii tehnico-economici ai proiectului urmează să fie aprobați de Consiliul Județean.
Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:
- articolul continuă mai jos -
Proiectul va primi și avizul de mediu pentru care s-a așteptat aproape un an de zile, mai ales că investiția se derulează într-o zonă protejată. Bețe în roate a pus și Hilton, care pregătește o investiție în zona Beliș și unde a fost nevoie de exproprieri, după cum spun sursele Actualdecluj.ro. Complexul Beliş-Fântînele din judeţul Cluj, care se întinde pe o suprafaţă de şase hectare, va fi redeschis în a doua jumătate a anului 2026 sub brandul Hampton by Hilton.
Pentru realizarea pistelor, Consiliului Județean mizează pe o finanțare PNRR, câștigată, la pachet, într-un proiect comun cu județele Alba și Bihor care implică crearea a 227 de kilometri de piste de biciclete prin munții Apuseni, din care 92,4 kilometri se vor amenaja în Cluj. Finanțarea pentru pistele din Cluj este de peste 44 de milioane de lei, cu TVA.
Lungimea traseului de piste prin Munții Apuseni din SF-ul realizat de K&K Studio de Proiectare este de peste 113,27 kilometri și a fost împărțit în 5 tronsoane.
- Tronsonul 1 (25,01 kilometri) trece prin satele Doda Pilli, Smida, Giurcușa de Sus, respectiv prin UAT-urile Mărgău și Beliș, și cuprinde OB1 Traseu de biciclete 1 finanțat din PNRR și T1.OB.3 Debarcader Giurcuța, T1.OB.4.1 Parcare tip A Giurcuța.
- Tronsonul 2 (28,02 kilometri) trece prin satele Mărișel, Beliș, Dealu Negru, Văleni, Călata, respectiv prin UAT-urile Mărișel, Beliș, Rîșca, Călățele și cuprinde OB1 Traseu de biciclete 2 finanțat din PNRR și T2.OB.3.2 Debarcader tip 2 comuna Rîșca, T2.OB.4.1 Parcare tip B comuna Rîșca.
- Tronsonul 3 (16,85 kilometri) trece prin localitățile Sâncraiu, Brăișoru, Morlaca, Bologa, respectiv prin UAT-urile Sîncraiu, Poieni, și cuprinde OB1 Traseu de biciclete 3 finanțat din PNRR și T3.OB.3.1 Trecere peste apă Morlaca.
- Tronsonul 4 (21,51 kilometri) trece prin satele Săcuieu, Rogojel, respective prin UAT-urile Poieni și Săcuieu și cuprinde OB1 Traseu de biciclete 4 finanțat din PNRR.
- Tronsonul 5 (21,88 kilometri trece prin satele Tranișu, Lunca Vișagului, respectiv prin UAT-urile Poieni și Săcuieu, și cuprinde OB1 Traseu de biciclete 5 finanțat din PNRR.
„O ambarcațiune electrică urmează să facă conexiunea pe lacul Beliș-Fântânele între Tronsonul 1 – T1.OB.3 Debarcader Giurcuța și Tronsonul 2 – T2.OB.3.2 Debarcader tip 2 comuna Rîșca”, au mai propus arhitecții de la K&K Studio de proiectare.
Pistele din Cluj presupun o investiție de peste 163 de milioane de lei, din care construcțiile și montajul cu TVA presupun peste 110 milioane de lei.
Prin contractul de finantare s-a aprobat finantarea unui traseu cicloturistic in limita a 227 km(din care 92.4km pe raza Judetului Cluj) din totalul de 823 km(din care 335km pe raza Judetului Cluj) care au fost solicitati initial. Valoarea nerambursabila a proiectului „Velo Apuseni-– Amenajare trasee cicloturistice în Munții Apuseni, pe zona Județelor Bihor, Alba, Cluj” este in cuantum de 92.665.542,75 lei+tva, din care pentru judetul Cluj, suma alocată este de 37.719.366,30 lei+TVA.
Durata de execuție este de 11 luni. Durata de realizare este de 14 luni iar durata de implementare este de 40 de luni.
Contractul de proiectare și asistență pe durata derulării proiectului a fost semnat la finalul lunii octombrie 2023 cu proiectanții de la K&K Studio de Proiectare.
Proiectul a ajuns abia acum în faza studiului de fezabilitate deoarece au fost probleme cu obținerea avizului de mediu care a necesitat aproape un an de zile și urmează să fie emis. În plus, în zona investiției pregătite de Hilton în Beliș a fost nevoie de exproprieri care, de asemenea, au întârziat proiectul, potrivit informațiilor Actual de Cluj. Forul județean a mai anunțat că a reușit să obțină cu titlu gratuit de la un Composesorat din comuna Călățele un drept de superficie asupra a patru parcele de 5000 de metru pătrați pentru a putea implementa proiectul.
Pistele sunt de patru ori mai scumpe decât valoarea finanțării din PNRR pentru că, spre exemplu, pe anumite tronsoane, e nevoie de asfaltarea întregului drum de pământ la profil de 5 metri deoarece, în caz contrar s-ar distruge pista. De asemenea, prin proiect s-a dorit și accesibilizarea lacului Beliș pentru clujeni prin crearea celor două zone cu pontoane publice, plus legarea lor pe apă prin intermediului unui vaporaș.
După aprobarea indicatorilor proiectului, Consiliul Județean Cluj intenționează să lanseze licitația de execuție. Cu noroc, finanțarea din PNRR s-ar putea cheltui, dacă se reușește contractarea lui anul acesta. La Bihor, licitația de execuție a pistelor este în faza avansată de evaluare a ofertelor.
Proiectul „Velo Apuseni” a rezultat în urma unui parteneriat încheiat în anul 2021 între județele Cluj, Bihor și Alba. În luna martie 2023 a fost semnat contractul de finanțare a investiției, în valoare totală de 110 milioane de lei, banii fiind asigurați prin Planul Național de Redresare și Reziliență.