Sectorul transporturilor primeşte cea mai mare alocare financiară prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR), de 7,6 miliarde de euro din cele 29 de miliarde, granturi şi împrumuturi. Prin acest plan de investiţii România îşi propune să modernizeze 311 kilometri de cale ferată, să construiască linii noi de metrou la Bucucureşti şi Cluj Napoca (investiţiile feroviare primesc o alocare mai mare decât cea a autostrăzilor) să construiască 434 de kilometri de autostrada şi să facă reforme pentru transport sustenabil.
Guvernul României a publicat joi varianta finală a PNRR, aprobată de Bruxelles.
Dar pentru ca finanţările să fie acordate este obligatoriu să fie respectat calendarul de implementare care se regăseşte în anexele fiecărui capitol. Economedia a consultat aceste „jaloane” şi prezintă termenele – limită pentru fiecare investiţie şi reformă:
1. Legea pentru noul sistem de taxare al transporturilor rutiere, pe principiul ,,poluatorul plăteşte” – Q 2 2023. Pachetul legislativ pentru punerea în aplicare a unui nou sistem de taxare bazat pe distanța parcursă pentru vehiculele grele de marfă (camioane) și a unor taxe mai mari de proprietate pentru cele mai poluante vehicule de pasageri.
2. 250 000 de vehicule vechi casate – Q 2 2026. Cel puțin 250 000 de vehicule poluante (cu standarde de emisie EURO 3 sau mai puțin) mai vechi de 15 ani vor fi casate între 2022 și jumătatea anului 2026.
3. Noul Cod Rutier: Intrarea în vigoare a legislației privind siguranța rutieră – legislația privind monitorizarea, asigurarea respectării și sancțiunile aplicabile pentru încălcarea normele de siguranță rutieră – Q 2 2022
4. Modernizarea şi reînnoirea infrastructurii feroviare: Semnarea contractelor pentru 50 % din lucrările legate de modernizarea și reînnoirea infrastructurii feroviare – Q 4 2022 / Finalizarea în Q 2 2026
5. Semnarea contractelor pentru construirea autostrăzilor A1, A 3 A 7 şi A 8 -Q 4 2023. Jalonul se referă la semnarea contractelor pentru lucrările de construcție și supravegherea a 100% din lucrările pe secțiunile de autostradă din rețeaua TEN-T ale A1, A3, A7 și A8
Finalizarea a 50% din lucrările la autostrăzi – Q 4 2024. Ținta se referă la finalizarea a cel puțin 50 % din lucrările (certificate prin raportul de supraveghere) de infrastructură rutieră amplasată pe rețeaua TEN-T:
- A7 – Ploiești-Pașcani (319 km);
- A8 – Târgu-Mureș-Miercurea Nirajului și Leghin-Tg. Neamț (Moțca) (59 km);
- A1 – Marginea-Holdea (9 km);
- A3 – Nădășelu-Poarta Sălajului (42 km).
Finalizarea celor 4 autostrăzi – Q 2 2026.
6. Metrou la Bucureşti şi Cluj Napoca – Q 4 2024. Finalizarea a cel puțin 50 % din lucrări (certificate prin raportul de supraveghere) pentru noile linii de metrou din București și Cluj-Napoca, inclusiv lucrări de rezistență structurală, stații, interstații, tuneluri, galerii și alte construcții, după cum urmează:
– M4 București: Gara de Nord – Filaret;
– M1 Cluj-Napoca: SF. Maria – Europa Unită.
7. Finalizarea lucrărilor la structura principală a magistralelor de metrou M 4 şi M 1 – Q 2 2026. Finalizarea lucrărilor la structura principală (lucrări de rezistență structurală, stații, interstații, tuneluri, galerii, alte construcții) a noilor linii de metrou din București și Cluj-Napoca, pe o lungime totală de 12,7 km, după cum urmează:
– M4: București – Secțiunea 1: Gara de Nord – Filaret (6 stații), lungime 5,2 km;
– M1: Cluj-Napoca – Secțiunea 1: SF. Maria – Europa Unită (9 stații), lungime 7,5 km.
Citește și: