Consiliul Concurenţei analizează tranzacţia prin care Buildcom EOOD din Bulgaria intenţionează să preia Argus Constanţa şi filiala acesteia, Comcereal Tulcea, a anunţat vineri autoritatea de concurenţă, potrivit Agerpres.

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:

- articolul continuă mai jos -

Buildcom EOOD comercializează produse agricole (grâu, porumb, orz, mazăre, seminţe de floarea-soarelui, seminţe de rapiţă), iar filiala sa, Oliva AD, exploatează trei fabrici de prelucrare a seminţelor oleaginoase şi două rafinării de ulei de floarea-soarelui în Bulgaria, precizează sursa citată.

În România, grupul Buildcom este prezent prin mai multe companii care produc orez, cereale şi seminţe oleaginoase şi închiriază terenuri agricole.

Analize Economedia

calcule buget
investiții, creșteri, acțiuni, bursă, taur, bull
cresteri, dividende, bursa, piata de capital
Dubai proprietati imobiliare
România-Ungaria steaguri
un programator lucreaza la un laptop
adrian-dragos-paval-dedeman
economie calcule
somer calculator
burse, piete, multipli
bani, lei, economie, finante, deficit, inflatie
armata romana, capu midia, romania, nato, militari, soldati, antrenament, exercitiu militar, himars, rachete, sisteme de aparare aeriana
auto, masina chinezeasca
om robot industria automotive
transport
studenti, universitate, academie, absolventi
Piața de curierat, România, Cargus, Sameday, Fan Courier, Profit net, Cifră de afaceri, Pachet
Fermier cu legume
linie asamblare Dacia
Imagine apa piscină
Job, căutare de job, șomeri, tineri șomeri
Knauf Insulation, fabrica vata minerala sticla
George-Simion-Nicusor-Dan (1)
Steaguri Romania si UE
bani, lei, finante, bancnote, euro, 5 lei
bec iluminat, becuri
piata auto, uniunea europeana, romania
recesiune
sua dolari drapel ajutor steag flag us bani karolina-grabowska-4386425
Piata 9 restaurant

Argus Constanţa produce şi comercializează uleiuri şi grăsimi brute şi rafinate din floarea-soarelui, şroturi furajere, acizi graşi.

Comcereal Tulcea este specializată în condiţionarea, depozitarea şi comercializarea produselor agricole.

“În conformitate cu prevederile Legii concurenţei nr. 21/1996, această operaţiune trebuie autorizată de Consiliul Concurenţei, care o va evalua în scopul stabilirii compatibilităţii sale cu un mediu concurenţial normal şi va emite o decizie în termenele prevăzute de lege”, se mai precizează în comunicat.

Infinity Capital Investments S.A. a anunțat luna trecută că, în data de 25 august 2025, a semnat un acord cu compania bulgară BUILDCOM EOOD pentru un potențial transfer al întregului pachet de 91,42% din acțiunile deținute la Argus S.A. Constanța, unul dintre cei mai importanți producători români de uleiuri și grăsimi vegetale. Tranzacția include și acțiunile pe care Argus le deține indirect în Comcereal S.A. Tulcea (95,36% din capitalul social), se arată într-un raport trimis Bursei de Valori București.

Prețul pe acțiune va fi ajustat în funcție de poziția financiară a companiilor la o dată stabilită, raportată la o valoare convenită a întreprinderii de 14,5 milioane de euro. BUILDCOM este o companie bulgară importantă în comerțul internațional cu produse agricole, afiliată cu Oliva AD, cel mai mare producător de ulei de floarea-soarelui din Bulgaria.

Această mutare reprezintă o schimbare majoră pentru Argus, care activează pe piață din 1943, iar prin această tranzacție, compania bulgară își extinde semnificativ prezența în regiune.

Argus, afectată de măsurile protecționiste ale Guvernului

Argus a prezentat rezultate financiare pe primul semestru din 2025 în raportul trimis Bursei de la București. Compania a avut pierderi 10,6 milioane de lei, iar cifra de afaceri a scăzut cu peste 40% în principal ca urmare a scăderii volumului vânzărilor.

“În primul semestru al anului 2025 societatea a înregistrat o pierdere de 10.667.034 lei, cu 8% mai mică decât
pierderea înregistrată în perioada similară a anului trecut, respectiv 11.654.470 lei. Performanța financiară a ARGUS S.A. a fost semnificativ afectată de scăderea cantităților procesate și presiunea asupra costurilor. Comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut, cifra de afaceri netă în primul semestru din 2025 a scăzut cu 41%, ajungând la 49.061 mii lei, în principal ca urmare a scăderii volumului vânzărilor. Cheltuielile cu materiile prime și materialele consumabile au scăzut cu 51% pe fondul scăderii producției de ulei rafinat îmbuteliat. Ca urmare, în primul semestru al anului 2025, rezultatul din exploatare era o pierdere de 12.285.048 lei, în creștere față de pierderea din exploatare din primul semestru al anului 2024 în sumă de 9.919.973 lei.”
 
În același document, a evidențiat efectele negative ale plafonării adaosului comercial în 2023.

“Activitatea companiei a continuat să fie afectată de măsurile protecționiste impuse de Guvern începând cu semestrul II al anului 2023 prin OUG nr. 67/2023 și prelungite succesiv, ultima extindere a termenului de aplicare fiind dispusă la sfârșitul lunii decembrie 2024 până la 30 iunie 2025. Măsurile au drept obiectiv declarat reducerea inflației prin scăderea prețului la raft și au vizat industria din care facem parte prin limitarea adaosului comercial la 20% pentru uleiul rafinat de floarea-soarelui. Aplicarea acestora a afectat negativ produsele cu valoare adăugată și a favorizat produsele cu marjă comercială redusă și implicit întreaga profitabilitate a operațiunilor desfășurate de societate.

În ciuda acestor intervenții, România a continuat să înregistreze cea mai mare rată a inflației din Uniunea Europeană – potrivit Eurostat (iunie 2025), rata inflației la nivelul UE a fost de 2,0%, în timp ce în România, conform INS, aceasta s-a situat la 5,7%, cu creșteri importante pentru mărfuri alimentare (+5,10% în martie 2025 comparativ cu martie 2024), produse nealimentare (+3,84% în martie 2025 comparativ cu martie 2024) și servicii (+6,99% în martie 2025 comparativ cu martie 2024).”, se arată în raport.

De asemenea, mai notează sursa citată, “conform datelor publice disponibile, consumul intern nu mai reprezintă un motor de creștere economică, iar comportamentul de cumpărare al consumatorilor a devenit semnificativ mai prudent și selectiv, inclusiv în cazul produselor de bază, cum este uleiul de floarea-soarelui.

Comparativ cu anul anterior, consumatorii manifestă o reticență crescută în privința cheltuielilor, analiza atentă a bugetului devenind o practică uzuală. Această prudență este vizibilă în structura coșului zilnic, unde produsele esențiale, precum uleiul de gătit, sunt extrem de sensibile la variațiile de preț.

Loialitatea față de branduri continuă să se diminueze, tendință observată încă din anul precedent, pe fondul alternanței frecvente între tipuri de produse. Preferințele de consum se îndreaptă tot mai mult către segmentele private label și entry-level, caracterizate prin marje comerciale reduse și proveniență preponderentă din Ucraina și țările vecine (Bulgaria, Republica Moldova).”