Premierul Ilie Bolojan și ministrul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației, Cseke Attila au prezentat vineri pachetul de măsuri privind reforma administrației publice.

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:

- articolul continuă mai jos -

Principalele declarații ale lui Ilie Bolojan:

  • Vă prezentăm astăzi principalele propuneri pe care le vom discuta cu autoritățile, pentru ca până la finalul lunii, săptămâna viitoare, următoarea săptămână, să putem să avem pachetul finalizat.
  • Sunt trei direcții importante.
  • Una este să avem mai multă eficiență și mai multă reponsabilitate.
  • A doua este să întărim capacitatea administrativă, ca primăriile să fie factori de dezvoltare.
  • A treia este componenta de descentralizare, de simplificare și de digitalziare.
  • Principalele măsuri pe prima direcție. Una este legată de plafonarea numărului de angajați – stabilirea unui număr maximpentru fiecare localitate la nivel național. Pentru primării, indicatorul principal va fi numărul de locuitori. Pentru consiliile județele, pot fi indicatori rafinați, nu doar numărul de locuitori, ci și numărul de unități administrative, dacă are un spital județean sau în funcție de numărul de autorizații de construire emise, dacă sunt pentru toate UAT-urile sau parțial. De ce este nevoie de această măsură? Avem situații astăzi în care avem primării cu număr mic de angajați care funcționează foarte bine. Și aceleași primării cu populație asemănătoare  cu număr mai mare de angajați unde nu se vede un plus de calitate al serviciilor. Avem consilii județele cu aproximativ 100 de angajați și consilii județene mai mici cu peste 200 de angajați. Acolo unde personalul a fost supradimensionat, să trebuiască să fie redus. Unde e deja redus, măsura nu îi va afecta. Dimpotrivă, unde organigramele au fost blocate, această măsură le va permite celor care au personal calculat în mod corect să aibă posibilitate de a-și stabili organigramele așa cum doresc.
  • A doua măsură este limitarea numărului de polițiști locali. Norma stabilită astăzi de un polițist local la 1.000 de locuitori să fie majorată. Cât? Va rămâne să stabilim în urma dialogului cu primăriile reședință de județ. Avem situații în care suntem la extreme. Avem orașe care au un polițist la 2.000 locuitori și alte orașe cu dimensiuni asemănătoare cu număr de polițiști care depășesc limita legală. De exemplu Buzău. Prin măsuri de evitare a suprapunerii de competențe cu poliția națională, prin organizarea de dispecerate comune, prin direcționarea exactă a echipajului care răspunde de o anumită zonă la problema respectivă, se stabilesc clar responsabilitățile, se evită suprapunerile.
  • Primarii vor avea un rol mai important în coordonarea activităților de ordine publică și circulație pe componenta poliției naționale. Întreg sistemul de ordine publică să fie mai bine organizat.
  • Va fi stabilită o grilă de salarizare unică pentru localitățile care nu își acoperă nici măcar cheltuielile de personal prin venituri proprii. Astăzi fiecare consiliu local are competența să stabilească atât organigrama, dar și grila de salarizare, nivelul de salarizare al fiecărui angajat, cât să nu depășească salariul viceprimarului. În multe localități, grila de salarizare este dusă la maxim, foarte apropiată de salariul viceprimarului. Avem 25% din localitățile din România, în principal primării de comune, care nu își acoperă din veniturile proprii nici salariile angajaților. Vom stabili la nivel național o grilă de salarizare pentru aceste localități, pe care nu o vor putea depăși. Guvernul asigură finanțarea acestor localități cu sume importante. Este normal să existe standardizare de cheltuieli la nivel național. Celelalte unități administrative ale căror venituri proprii le acoperă integral cheltuielile își vor putea stabili grila de salarizareși organigrama.
  • Vom aloca fondurile guvernamentale în funcție de eficiența activității. Mă gândesc la gradul de colectare al impozitelor. Dacă nu se vor realiza indicatorii de eficiență, și sumele de la nivel guvernamental vor fi repartizate direct proporțional cu ce s-a realizat la nivel local.
  • Introducem posibilitatea ca un funcționar public să aibă norma împărțită între 2-3 primării. Și în sectorul privat sunt contabili, IT-iști care deservesc mai multe companii. La o primărie mică, colaborarea între primării este foarte importantă.
  • Vom reduce cabinetele aleșilor locali, inclusiv ale demnitarilor de la nivel central. În prezent, pe lângă fiecare ales local există oameni în cabinet, 2 la un primar de comună, unul la un viceprimar de comună, 4 la un președinte de consiliu județean. Cred că putem reduce acest număr. La nivel de țară numărul acestora depășește 10.000.
  • Am finalizat o analiză a modului în care gestionăm investițiile în România. Nu mai putem asigura toate finanțările pentru proiectele din bugetul de stat. Am decis să prioritizăm investițiile din programul Anghel Saligny, astfel încât să continue să fie finanțate proiectele care au stadiu de maturitate avansat, pentru a le putea finaliza. Nu mai asigurăm cel puțin în lunile următoare finanțarea pentru proiectele care nu au stadiu avansat. Până la finalul anului vom definitiva prioritizarea în funcție de domeniu, de importanță, de maturitate. De anul viitor vom avea prioritizate toate proiectele de investiții pentru a le putea prioritiza.

Principalele declarații ale ministrului Dezvoltării Cseke Attila:

  • Vom simplica procedurile de descentralizare. Ca în termen rapid să predăm atribuții de la nivelul administrației publice centrale către administrația locală, împreună cu resursele financiare aferente și unde este cazul și cu imobilele care însoțesc aceste atribuții.
  • O măsură specifică pe care o propunem este descentralizarea activității organizării jocurilor de noroc. Primăria va avea dreptul de a decide dacă autorizează sau nu activitățile de jocuri de noroc pe raza localității. Autoritatea locală poate decide, dacă da, amplasarea activităților de jocuri de noroc într-o anumită zonă, după nevoia și interesul local. Primăria poate să decidă o taxă locală anuală plătită de operatorul de jocuri de noroc licențiat. Pentru activitățile care se desfășoară în prezent, va fi instituit un termen tranzitoriu de 6 luni, în care cei care desfășoară activitățile vor trebui să ceară acceptul autorității locale. Dacă există, activitatea poate continua. Dacă există refuz, activitatea nu se poate desfășura pe raza localității respective.
  • Pentru creșterea capacității financiare a unităților administrative. Este corect ca nu numai unii să plătească dările, taxele, amenzile. Este incorect ca numai unii să plătească aceste taxe. La sfârșitul lunii ianuarie să vedeți scoși la ghișeele deschise de autoritățile locale cetățeni care în fiecare an își plătesc taxele, iar alții nu plătesc de ani de zile…
  • Se vor institui măsuri prin care o parte din alte venituri din partea statului român ale unei persoane de pe raza unei UAT să poată fi reținute la sursă, iar lunar, până la stingerea debitului, să fie virate direct în contul unității administrativ teritoriale. 
  • Vom propune ca suspendarea permisului de conducere în cazul în care amenzile contravenționale de circulație nu sunt achitate în termen de termen de 90 de zile de la comunicare.
  • Vom propune ca restituirea permisului de conducere suspendat să aibă loc sub condiția dovedirii achitării tuturor debitelor pe care le are de achitate cetățeanul posesor de acest permis. Dacă există debit scadent neachitat, permisul nu se restituie până la achitare.
  • Radierea din circulație a unui autovehicul nu se va putea face fără prezentarea certificatului de atestare fiscală, adică cu stingerea tuturor datoriilor
  • Achiziționarea de autoturisme – cumpărătorul va putea achiziționa aceste autoturisme și le va putea înscrie pe numele lui atunci când are toate datoriile plătite. Astăzi doar vânzătorul are obligația să prezinte acest certificat de atestare fiscală.
  • Autorizațiile de construire vor putea fi eliberate doar cetățenilor care și-au achitate taxele și impozitele locale sau amenzile contravenționale.
  • Propunem instituirea unor mijloace moderne de verificare cu privire la existența și mărimea imobilelor construite cu sau fără autorizație de construire, ca să existe temei legal pentru primărie, ca prin utilizarea dronelor să poată să identifice aceste imobile. Nu mai trebuie să meargă inspectorii pe teren, nu e o problemă legată de dreptul de proprietate, este o metodă des folosită în alte state membre ale UE, aceste drone astăzi sunt capabile și să facă măsurători. Pe baza acestor măsurători se va deschide rol fiscal pentru cetățeanul care nu și-a declarat această construcție, indiferent că a fost construită cu autorizație sau fără autorizație de construire.
  • Propunem ca primăriile să poată externaliza încasarea debitelor scadente către autoritatea locală prin firme de executare fiscală. Cheltuielile cu executarea vor fi în sarcina debitorului.
  • Propunere din partea autorităților locale este să modificăm cuantumul ce poate fi achitat în primele 15 zile de la aplicarea amenzii, respectiv jumătate din cuantumul amenzii aplicate, nu jumătate din minimul amenzii posibile. Vom propune această măsură.
  • Vom modifica Codul de procedură fiscală. Astăzi spune că sunt informații de secret fiscal datele de identificare a contribuabilului, natura și cuantumul obligațiilor fiscale și multe alte astfel de noțiuni. Vom propune eliminarea de la secretul fiscal a acestor informații care privesc un contribuabil, natura datoriilor, dacă ele provin din impozite pe imobile, din impozite pe autovehicule, din amenzi contavenționale, și cuantumul acestor debite, astfel încât autoritățile locale și centrale să poată publica pe site aceste informații care să devină publice într-o transparență totală de care avem nevoie.

Răspunsuri la întrebări:

Q: Se va face reoganizare și la Institutul de cercetară în informatică?

Ilie Bolojan: La SGG reorganizarea va fi făcută în următoarele două săptămâni. Toate instituțiile centrale vor fi auditate și se va propune o formulă de reorganizare dacă este cazul. Și acolo ar trebui făcută ordine.

Analize Economedia

calcule buget
investiții, creșteri, acțiuni, bursă, taur, bull
cresteri, dividende, bursa, piata de capital
Dubai proprietati imobiliare
România-Ungaria steaguri
un programator lucreaza la un laptop
adrian-dragos-paval-dedeman
economie calcule
somer calculator
burse, piete, multipli
bani, lei, economie, finante, deficit, inflatie
armata romana, capu midia, romania, nato, militari, soldati, antrenament, exercitiu militar, himars, rachete, sisteme de aparare aeriana
auto, masina chinezeasca
om robot industria automotive
transport
studenti, universitate, academie, absolventi
Piața de curierat, România, Cargus, Sameday, Fan Courier, Profit net, Cifră de afaceri, Pachet
Fermier cu legume
linie asamblare Dacia
Imagine apa piscină
Job, căutare de job, șomeri, tineri șomeri
Knauf Insulation, fabrica vata minerala sticla
George-Simion-Nicusor-Dan (1)
Steaguri Romania si UE
bani, lei, finante, bancnote, euro, 5 lei
bec iluminat, becuri
piata auto, uniunea europeana, romania
recesiune
sua dolari drapel ajutor steag flag us bani karolina-grabowska-4386425
Piata 9 restaurant

Q: Aveți o cifră câți bani au venit de la bugetul de stat anul trecut pentru a ajuta UAT-urile care nu au avut suficiente venituri?

Ilie Bolojan: Când vom prezenta integral pachetul, vom oferi și aceste date.


Q: Câți consilieri vor rămâne la nivelul primarilor, viceprimarilor etc?

Ilie Bolojan: Nu cred că toate aceste posturi sunt ocupate. Cred că un procent important ar putea fi redus, mă gândesc la cât s-a propus reducerea la Cancelarie.


Q: Cum se poate suspenda permisul dacă legea prevede doar încălcarea legislației rutiere?

Cseke Attila: Când vorbim de neachitarea unei amenzi de încălcare a regulilor de circulație, avem la bază o sancțiune contravențională. Vom propune ca atunci când în 90 de zile nu se achită amenda, e un termen rezonabil, să avem o altă sancțiune, reținerea permisului.


Q: În multe localități se risipesc milioane de lei. Cum se vor stopa aceste risipe?

Ilie Bolojan: Aceste măsuri vin să facă administrația mai eficientă și condiționează alocarea sumelor guvernamentale de performanta în administrație. Când e vorba de bani publici, mai ales în situații dificile, fiecare autoritate locală trebuie uie să aibă grijă cum cheltuie banii.


Q: Cum veți adopta acest pachet nou, prin asumarea răspunderii?

Ilie Bolojan: Până la finalul lunii iulie, se va lua o decizie cu privire la modul în care aceste pachete vor fi adoptate.


Q: Comisia Europeană avertizează că euro ar fi putut ajunge la 5,5 lei anul viitor. Garantați. cu mandatul pe masă, că nu se va ajunge la acest scenariu?

Ilie Bolojan: Dacă adoptăm toate pachetele, dacă păstrăm disciplina fiscală, există o posibilitate bună ca România să treacă mai ușor prin această perioadă dificilă. Să mă apuc să fac predicții nu-mi permit.


Q: Cum se va evita situația în care autoritățile să angajeze firme private pentru a le face treaba?

Ilie Bolojan: Când o autoritate nu are personal competent sau suficient să propună anumite lucruri, formula rațională e de externalizare.

Când am fost președinte de CJ, 90% din proiecte erau propuse gestionate și pregătite de aparatul propriu. Pentru o parte din proiecte care cereau anumite specializări, am decis externalizări, dar nu am ținut personal excedentar și să și externalizeze un proiect.


Q: Comisia Europeană a cerut implementarea directivei privind cotele de TVA. Cum veți proceda?

Ilie Bolojan: Având în vedere adoptarea acestui proiect de lege, vom susține cel puțin în perioada următoare menținerea acestor cote.


Q: PSD amenință cu consultare internă pentru eventuală ieșire de la guvernare?

Ilie Bolojan: Vom ține cont de propunerile tuturor partidelor pentru a le pune în pachetele următoare, inclusiv propunerile colegilor de la PSD. Este nevoie să susținem o stabilitate politică care să genereze o stabilitate fiscală. Voi căuta să fac ca această coaliție să funcționeze pentru România.


Q: Președintele Nicușor Dan a criticat voalat decizia de majorare a TVA. Ați avut acest angajament de a nu majora TVA?

Ilie Bolojan: Consider că pentru buna funcționare a României o relație de respect, de colaborare onestă cu instituția prezidențială este o condiție de bază și aceasta este direcția pe care o vom urma.


Q: Ați fi de acord cu introducerea stagiului militar obligatoriu?

Ilie Bolojan: Consider că România trebuie să aibă o armată profesionistă, bine dotată, care să poată apăra teritoriul țării noastre.


Q: Ați spus vă veniturile unei persoane domiciliate într-un UAT vor putea fi reținute la sursă pentru neplata taxelor. E vorba de o poprire? Cine o va face?

Cseke Attila: La AJPIS, subordonată Ministerului Muncii, există o evidență pe baza căreia se plătesc ajutoarele sociale. UAT-urile comunică de trei ori pe an lista datornicilor și dacă AJPIS identifică persoane cu ajutor social reține lunar o parte din acest ajutor social.

La fel, indemnizația însoțitorului persoanei cu handicap, plătită de la buget, fiind vorba chiar de primăria de domiciliu e și mai ușor să identifici persoane cu datorii scadente din taxe, amenzi, din această indemnizație a însoțitorului persoanei cu handicap să se rețină lunar această sumă.


Q: Desecretizarea datelor de la secretul fiscal, ce scop are?

Cseke Attila: Să aflăm cu nume și prenume datoriile unui cetățean care locuiește într-un UAT. Să știm cine sunt ceilalți cetățeni care respectă legea și plătesc aceste taxe și impozite și cine eludează legea și nu plătesc. Vorbim despre datornici persoane fizice.


Q: Sunteți pregătiți pentru contestații în instanță?

Ilie Bolojan: Nu există prevederi care să impună achitarea de salarii compensatorii.


Q: Orice reducere de personal a fost urmată în general și de litigii în instanță…

Ilie Bolojan: În Oradea sunt sub 80 de polițiști locali și toată activitatea e operativă și funcționează fără probleme.


Știrea inițială

Potrivit Guvernului, premierul Ilie Bolojan a participat, marţi, alături de vicepremierul Tánczos Barna şi de ministrul Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi al Administraţiei, Cseke Attila, la o nouă întâlnire a grupului de lucru instituit pentru pregătirea pachetului de reformă administrativă.

Pachetul de măsuri pregătit de Guvern are ca obiective întărirea capacităţii administrative şi crearea mecanismelor care să permită autorităţilor locale să lucreze mai bine pentru comunităţi şi cetăţeni.

În urmă cu o săptămână, premierul a anuțat cel de-al doilea pachet de reformă al Guvernului, care va intra în vigoare de la 1 august.

Vezi și:

Ilie Bolojan a prezentat al doilea pachet de reformă: „Vom propune reducerea numărului de membri în structurile de conducere și plafonarea indemnizațiilor la valori rezonabile” / „Trebuie să finalizăm digitalizarea ANAF” / „Vom veni cu o prevedere care va descentraliza autorizarea jocurilor de noroc” / „Trebuie să creștem vârsta de pensionare pentru judecători”