Primăria din Paris organizează duminică un referendum pe tema triplării tarifelor de staţionare pentru autovehiculele mari şi grele, aşa-numitele SUV (Sports Utility Vehicle), transmite agenția AFP, citată de News.ro.

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:

- articolul continuă mai jos -

1,3 milioane de alegători din capitala Franţei sunt invitaţi să se pronunţe “pro sau contra introducerii unui tarif specific pentru staţionarea automobilelor individuale mari şi poluante”.

Sunt vizate în special aşa-numitele SUV-uri, care combină caracteristicile unui autoturism cu cele ale unui autovehicul de teren, şi modelele de tip 4×4.

Analize Economedia

calcule buget
investiții, creșteri, acțiuni, bursă, taur, bull
cresteri, dividende, bursa, piata de capital
Dubai proprietati imobiliare
România-Ungaria steaguri
un programator lucreaza la un laptop
adrian-dragos-paval-dedeman
economie calcule
somer calculator
burse, piete, multipli
bani, lei, economie, finante, deficit, inflatie
armata romana, capu midia, romania, nato, militari, soldati, antrenament, exercitiu militar, himars, rachete, sisteme de aparare aeriana
auto, masina chinezeasca
om robot industria automotive
transport
studenti, universitate, academie, absolventi
Piața de curierat, România, Cargus, Sameday, Fan Courier, Profit net, Cifră de afaceri, Pachet
Fermier cu legume
linie asamblare Dacia
Imagine apa piscină
Job, căutare de job, șomeri, tineri șomeri
Knauf Insulation, fabrica vata minerala sticla
George-Simion-Nicusor-Dan (1)
Steaguri Romania si UE
bani, lei, finante, bancnote, euro, 5 lei
bec iluminat, becuri
piata auto, uniunea europeana, romania
recesiune
sua dolari drapel ajutor steag flag us bani karolina-grabowska-4386425
Piata 9 restaurant

Dacă va avea câştig de cauză tabăra “pentru”, vizitatorii Parisului al căror vehicul echipat cu motor termic sau de tip hibrid reîncărcabil depăşeşte o greutate de 1,6 tone sau cei cu vehicule electrice cu o greutate de peste două tone vor trebui să plătească 18 euro pentru a staţiona o oră în arondismentele centrale şi 12 euro pe oră pentru arondismentele exterioare.

Însă, noile tarife nu vor afecta “rezidenţii Parisului şi lucrătorii care staţionează în zona lor autorizată, şoferii de taxi din staţiile lor alocate, artizanii şi lucrătorii din sănătate, precum şi persoanele cu dizabilităţi”, a precizat Primăria Parisului.

“Cu cât este mai greu, cu atât poluează mai mult”, justifica în luna decembrie edilul Parisului, Anne Hidalgo, care a făcut din cheiul Senei o zonă dedicată exclusiv pietonilor, a interzis circulaţia automobilelor pe o arteră importantă, rue de Rivoli, şi a “înverzit” 200 de străzi prin eliminarea traficului.

Un alt argument adus de edilii Parisului pentru interzicerea SUV-urilor are legătură cu securitatea rutieră. Accidentele care implică un SUV sunt “de două ori mai mortale pentru pietoni decât în cazul unui automobil standard”. În plus, este menţionată şi o mai bună împărţire a spaţiului public, în condiţiile în care automobilele mari ocupă mai mult loc pe carosabil.

ONG-ul WWF cataloghează SUV-urile drept o “aberaţie”, în contextul încălzirii globale. “Mai grele cu 200 de kilometri, cu 25 de centimetre mai lungi, cu 10 centimetri mai largi decât un automobil standard”, SUV-urile au nevoie de mai multe materiale pentru fabricarea lor, consumă cu 15% mai mult carburant şi emit cu 20% mai mult CO2 decât o berlină, susţine acest ONG.

În replică, asociaţiile automobiliştilor critică iniţiativa primăriei. Unele dintre aceste asociaţii sunt de părere că “SUV-urile compacte nu vor fi vizate de noile tarife”, spre deosebire de automobilele de tip break, şi precizează că un SUV nou poluează mai puţin decât un automobil mic diesel construit înainte de 2011.

Acesta va fi al doilea referendum organizat la Paris. Primul a avut loc în luna aprilie 2023 şi atunci parizienii au aprobat eliminarea trotinetelor de închiriat. Atunci 103.000 de cetăţeni s-au mobilizat la vot, adică 7% dintre alegătorii capitalei Franţei.