Primăriile din România se vor confrunta cu probleme să stabilească valorile noilor impozite pe mașini, de la 1 ianuarie 2026, în contextul în care acestea vor fi calculate în funcție de norma de poluare, însă primăriile nu dețin această informație, au confirmat mai mulți primari pentru Economedia.

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:

- articolul continuă mai jos -

Lucian Viziteu, primarul orașului Bacău, susține că primăriile nu au colectat până acum informațiile privind norma de poluare, pentru că nu au avut nevoie de ea. Primăriile foloseau până acum ultimele șase cifre din codul șasiului.

Drept urmare, calcularea impozitului pe mașini în funcție de norma de poluare le va pune probleme. Viziteu susține că Primăria a început deja demersurile pentru obținerea datelor de la DRPCIV, dar că schimbarea vine din scurt, pentru că există probleme în corelarea bazelor de date: „Suntem în 10 decembrie, să ai sistem nou operaționalizat până la 1 ianuarie… oamenii vin din primele zile să plătească taxele”, spune Viziteu, pentru Economedia.

Analize Economedia

Hidroelectrica logo
armament-romania
utilitati, electricitate, energie
Angajați, recrutări
inflatie
aparare militari
baraj Hidroelectrica
joburi, oameni, persoane, agitație, aglomeratie, locuri de muncă, muncă, angajatori, stradă
Neptun Deep
bursa, investitii, indici, cresteri, scaderi, investitori
calcule buget
Biserica fortificată din Bierțan) de Kayle Kaupanger
Economii, Bani, Tineri, Pușculiță
investiții, creșteri, acțiuni, bursă, taur, bull
cresteri, dividende, bursa, piata de capital
Dubai proprietati imobiliare
România-Ungaria steaguri
un programator lucreaza la un laptop
adrian-dragos-paval-dedeman
economie calcule
somer calculator
burse, piete, multipli
bani, lei, economie, finante, deficit, inflatie
armata romana, capu midia, romania, nato, militari, soldati, antrenament, exercitiu militar, himars, rachete, sisteme de aparare aeriana
auto, masina chinezeasca
om robot industria automotive
transport
studenti, universitate, academie, absolventi
Piața de curierat, România, Cargus, Sameday, Fan Courier, Profit net, Cifră de afaceri, Pachet
Fermier cu legume

Lucian Viziteu susține că, cel mai probabil, primăriile vor încadra mașinile la cea mai scumpă categorie de poluare, iar ulterior oamenii vor face rectificări pentru a-și primi o parte din bani înapoi. Potrivit primarului, diferența între cea mai puțin poluantă categorie și cea mai poluantă este de doar câțiva lei.

Ionuț Pucheanu, primarul Galațiului, a declarat pentru G4Media că, în momentul de față, primăriile din România nu au, practic, informații despre norma de poluare a mașinilor și nu știu prin urmare în ce clasă de poluare să le încadreze pentru a calcula impozitul pentru 2026.

Primarul Galațiului a precizat pentru G4Media că nu există la nivelul primăriilor date despre clasele de poluare a mașinilor și încadrarea acestora în ele.

„Ne vom trezi că milioane de români trebuie să dea de la anul declarații rectificative vis-a-vis de încadrarea mașinilor în norma de poluare. Din păcate, suntem în postura asta. Noi nu avem datele astea pentru că cel mai probabil, vă pot spune cu siguranță la nivelul primăriilor suntem obligați, că acum vreun an și ceva ne-a trecut prin cap și nouă, legat de mașini, să corelăm cumva impozitul local de impozitul legat de această normă de poluare.

Nu avem aceste date. RAR-ul în principiu ar trebui să le dețină, pentru că această instituție face includerea într-o normă sau alta, dar formularul tipizat care provine din, sper să nu greșesc, din codul fiscal pe care, la momentul în care înscrii o mașină pe rolul unei persoane sau unei societăți comerciale la taxe și impozitele locale, nu include, nu există rubrică prin care să fie prevăzută și norma de poluare. Adică euro 1, 9, euro 2, 3, 5, 10, câte au ajuns”, a explicat primarul Galațiului.

Și Elena Lasconi, primar al orașului Câmpulung, confirmă pentru Economedia că există această problemă: „Așa este. Până acum pentru impozitarea mașinilor ceream capacitatea cilindrică și seria de șasiu. Nu avem informații despre norma de poluare. Am făcut solicitare către Direcția generală permise și înmatriculări auto, RAR”.

Lia Olguța Vasilescu, primarul orașului Craiova, susține într-un răspuns pentru Economedia că a încheiat deja un protocol de colaborare pentru importul informațiilor și poate calcula impozitul conform noii legislații.

„Primăria Municipiului Craiova are capacitatea de a aplica noul sistem de impozitare, deoarece, începând cu data de 10.07.2023, a încheiat un protocol de colaborare cu Registrul Auto Român (RAR) pentru importul de informații din Cartea de Identitate a Vehiculului (CIV).

În baza acestui protocol, administrația locală are acces direct la datele tehnice relevante ale autovehiculelor, inclusiv la norma de poluare, prin simpla introducere a serieI CIV în aplicația de lucru DIT.

Astfel, Primăria Craiova deține toate informațiile necesare pentru calcularea impozitului conform noii legislații (norma de poluare + capacitatea cilindrică).

Prin urmare, afirmația potrivit căreia primăriile nu ar avea informații despre norma de poluare nu este valabilă pentru Craiova, întrucât aceste date sunt deja accesibile prin parteneriatul existent cu RAR”, a transmis Lia Olguța Vasilescu, pentru Economedia.

Primarul Iașiului, Mihai Chirica, a declarat pentru Economedia: „Cred că ne vom descurca, vom sprijini serviciile de impozitare în vederea respectării principiului de mediu prin care poluatorul plătește”.

Context. Impozitele pe mașini vor crește de la 1 ianuarie 2026, după ce Curtea Constituțională a respins o contestație AUR depusă față de al doilea pachet de măsuri fiscale adoptat de Guvernul Bolojan.

Impozitarea autoturismelor va trece pe principiul „poluatorul plătește” de anul viitor. Astfel, taxele pe mașini vor fi calculate în funcție de norma de poluare și capacitatea cilindrică.

Pentru un motor de 1,6–2,0 litri cu normă Euro 0–Euro 3, impozitul va fi între 238 și 297 de lei, iar pentru Euro 5 între 213 și 267 de lei.

Mașinile electrice vor avea o taxă fixă de 40 lei/an.

Pentru mașinile care depășesc 375.000 lei, se aplică o taxă suplimentară de 0,9% pe suma ce trece peste plafon.