Industria auto europeană se pregătește pentru noi șocuri de aprovizionare după ce producătorul olandez de cipuri Nexperia a oprit livrările de wafere din China, un instrument care ajută la fabricarea de cipuri, pe fondul unor dispute de management, la câteva săptămâni după ce a preluat controlul companiei din motive de securitate, potrivit Euronews.
Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:
- articolul continuă mai jos -
Gigantul olandez în producția de cipuri Nexperia a suspendat livrările de wafere de siliciu către unitatea sa de ambalare și testare din Dongguan, China, în urma unei dispute cu managementul local al fabricii din Olanda, crescând riscul unor noi perturbări de aprovizionare pentru cei mai mari constructori auto din Europa.
Măsura „crește potențial blocajul care deja afectează producția auto în Europa și dincolo de aceasta”, potrivit unei declarații citate de Bloomberg.
Într-o scrisoare datată 29 octombrie și semnată de directorul executiv interimar Stefan Tilger, numit după ce guvernul olandez și-a invocat puterile sale rareori utilizate de veto asupra companiilor private pentru a-l înlătura pe fostul CEO Zhang Xuezheng, clienții au fost informați că aprovizionarea către Dongguan este suspendată începând cu 26 octombrie.
Compania a susținut decizia menționând despre nerespectarea de către managementul unității a termenilor contractuali de plată agreați. Aceste componente rămân blocaje critice în industria auto chiar și după ce crizele din perioada pandemiei s-au ameliorat. Orice întrerupere a fluxului de wafere către huburile de asamblare se poate transmite rapid către producătorii de module și uzinele auto.
Pe 30 septembrie, guvernul a preluat temporar controlul asupra Nexperia în baza Legii privind Disponibilitatea Mărfurilor, invocând deficiențe de guvernanță și riscuri pentru continuitatea aprovizionării, precum și pentru securitatea economică a Olandei și a Europei, din cauza confruntărilor în curs cu compania soră din China și cu furnizorii.
Oficialii au descris măsura ca fiind una excepțională și au declarat că operațiunile de bază pot continua, dar cu autoritatea de a bloca orice decizie viitoare considerată dăunătoare. Îngrijorările olandeze au fost amplificate de indicii potrivit cărora echipamentele și capacitățile ar putea fi mutate în afara Europei sub conducerea anterioară, conform unor rapoarte ulterioare, în contextul în care producătorii chinezi din mai multe industrii aplică măsuri de protecție în urma tarifelor impuse de SUA și a temerilor UE privind monopolizarea.
Beijingul a răspuns pe 4 octombrie cu controale la export care au interzis Nexperia China și subcontractorilor săi să exporte anumite componente finite produse în țară, complicând și mai mult fluxurile transfrontaliere.
Constructorii auto și furnizorii au avertizat că o perturbare prelungită ar putea forța reducerea producției și o încetinire generalizată într-un sector deja tensionat din cauza conflictului comercial în curs cu SUA, în special dacă piesele alternative nu sunt omologate la timp. Organizațiile din industrie spun că stocurile de microcipuri de bază sunt reduse și că timpul necesar pentru a schimba pachetele rămâne ridicat.
Guvernul olandez a declarat că este în discuții cu omologii chinezi pentru a rezolva problemele de export și pentru a stabiliza aprovizionarea în viitorul apropiat. Pașii următori vor depinde de discuțiile dintre Haga, compania-mamă chineză a Nexperia, Wingtech, și autoritățile chineze.
Indicatorii cheie de urmărit includ dacă Nexperia poate redirecționa waferele către alte unități, orice relaxare a restricțiilor la export impuse de China și ghidajele oficiale ale constructorilor auto europeni privind planurile de producție pentru noiembrie și decembrie.
Asociația Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA) afirmă că o criză „critică” de microcipuri necesare se agravează „pe zi ce trece”, în condițiile în care blocarea exporturilor Nexperia din China persistă, avertizând asupra unei perturbări iminente a producției auto europene. ACEA a făcut apel la o soluție diplomatică rapidă pentru a restabili fluxurile transfrontaliere de cipuri, menționând că restricțiile prelungite riscă să afecteze liniile de asamblare.

Sursa: Dreamstime