Programul Rabla 2021 începe în 26 aprilie, cu o primă de casare majorată la 7,500 de lei pentru Rabla Clasic și cu un buget dublu pentru programul de încurajare a achizițiilor de mașini eco, a anunțat miercuri ministrul Mediului, Barna Tanczos.
O diferență față de anul trecut este interdicția de a vinde mașinile achiziționate prin programul Rabla Plus, care exista deja la Rabla Clasic. Decizia a fost luată, a explicat ministrul, după ce s-au constatat câteva „încercări de a exporta subvenția” oferită în România.
În ceea ce privește programul Rabla pentru electrocasnice, Barna Tanczos a precizat, fără a oferi detalii, că au fost modificate clasele de eficiență energetică astfel încât să fie încurajată renunțarea la aparatura electrocasnică cea mai energofagă.
Un alt proiect al minsiterului Mediului – crearea unui program pe trei ani, astfel încât să existe o predictibiitate atât pentru industrie cât și pentru beneficiar, a mai spus el.
Buget și bonusuri Rabla
Într-o declarație la Digi 24, Barna Tanczos afirma că ediţia din acest an a programului „Rabla Clasic” va avea un buget total de 440 de milioane de lei, cu 35 de milioane de lei mai mare decât în 2020, ceea ce va permite achiziţionarea a peste 55.000 de autovehicule noi, mai puţin poluante.
Pentru 2021, în cadrul acestui program, se majorează atât prima de casare – de la 6.500 de lei la 7.500 de lei, cât şi ecobonusul pentru tehnologia hibrid – de la 2.500 de lei la 3.000 de lei, precum şi ecobonusul GNC/GPL/emisii sub 96 de grame CO2/km – de la 1.000 de lei la 1.500 de lei.
Suma maximă ce va putea fi decontată din costurile unei maşini noi prin „Rabla Clasic” poate ajunge la aproximativ 2.250 de euro, în condiţiile în care ecobonusurile pot fi combinate între ele şi adăugate la prima de casare.
Tot anul acesta va exista o nouă ediţie a programului „Rabla Plus”, cu cel mai mare buget de la lansare, respectiv 400 de milioane de lei, dublu faţă de anul anterior. În acest context, în 2021 se păstrează neschimbată cea mai mare primă din Europa pentru maşinile electrice, respectiv 10.000 de euro pentru „full electric” şi circa 4.500 de euro pentru maşini hibride plug-in, dar nu mai mult de 50% din valoarea autovehiculului nou.
Pe baza bugetului alocat în acest an, prin „Rabla Plus” vor putea fi achiziţionate până la 6.600 de maşini electrice 100% şi aproximativ 5.000 de maşini hibride plug-in, conform datelor ministerului de resort.