Inflaţia a generat un efect de domino în rândul creşterii preţurilor la alimente şi energie, iar 36% dintre consumatorii români (faţă de 32% media europeană), spun că economisesc mai mult decât o făceau în urmă cu 12 luni, pentru a se asigura că au rezerve financiare în cazul unei perturbări economice, conform Raportului European Privind Plăţile Consumatorilor, ediţia 2022, întocmit de Intrum.
“Incertitudinea economică şi geopolitică are un impact semnificativ asupra bunăstării consumatorilor. Mai mult de 55% dintre aceştia afirmă că îngrijorările legate de o posibilă recesiune îi determină să economisească mai mult decât media europeană de 45%. Această situaţie duce la schimbări de comportament, deoarece 70% dintre respondenţi declară că îşi simplifică activitatea socială pentru a reduce cheltuielile. Aceste decizii reflectă o conştientizare a românilor asupra importanţei înţelegerii fluxului economic. Crearea unor fonduri de economii, dar şi educaţia financiară manifestată şi în consumul sustenabil, reprezintă un obiectiv important pentru consumatorii români”, a declarat Cătălin Neagu, managing director Intrum România.
Studiul semnalează că majorarea costului vieţii i-a influenţat pe 71% dintre respondenţi să fie mai conştienţi asupra cheltuielilor pe care le fac pentru lucruri de care nu au nevoie (exemplu abonamente digitale).
Totodată, consumatorii români iau în calcul viitoarele ameninţări financiare şi tind să adopte măsuri diversificate pentru a-şi consolida bunăstarea economică, cum ar fi: să stabilească obiective pentru gestionarea economiilor, să citească termenii şi condiţiile din contracte sau chiar să se consulte cu apropiaţii pentru teme legate de bani.
În ciuda progreselor economice inegale, există în continuare un impuls pentru sustenabilitate, astfel 66% dintre consumatori aleg să repare şi să recicleze articole vechi, în loc să cumpere altele noi, mai subliniază sursa citată.
Realizarea studiului are la bază intervievarea a minim 1.000 de respondenţi care au însumat 24.011 răspunsuri aferente a 24 ţări. Eşantionul acestui studiu a fost definit din femei şi bărbaţi cu vârsta peste 18 ani, responsabili sau parţial responsabili de cheltuielile şi veniturile gospodăriei. Cercetarea a fost efectuată în perioada iulie-august 2022.