Ordonanța de urgență prin care guvernul a pregătit cadrul legislativ pentru alegerile din mai a fost elaborată netransparent și fără consultarea actorilor-cheie, sesizează un grup de asociații care reprezintă societatea civilă sau specialiști în procesul legislativ. Aceștia atrag atenție că articolul care prevede amenzi substanțiale pentru marile platforme ignoră faptul că reglementarea acestora se face direct de către Comisia Europeană, iar instituțiile românești nu pot da amenzi unor entități juridice care nu sunt înregistrate în România. Pe de altă parte, asociațiile spun că aspecte fundamentale legate de transparența finanțării politice și electorale rămân nerezolvate.
Reacția vine după ce guvernul a adoptat în ședința de ieri o ordonanță de urgență care reglementează măsuri pentru organizarea și desfășurarea alegerilor pentru Președintele României din anul 2025.
Aceasta este semnată de Expert Forum, ApTI – Asociația pentru Tehnologie și Internet, ActiveWatch, Centrul pentru Inovare Publică, Centrul pentru Studiul Democrației, Miliția Spirituală, Asociația Respiro Human Rights Research Centre, Centrul pentru Resurse Civice, Maria Krause, expert electoral independent, CeRe: Centrul de Resurse pentru participare publică
“Elaborarea și discutarea netransparentă și fără consultarea actorilor cheie a unor reguli fundamentale legate de organizarea alegerilor din luna mai este de neacceptat. Proiectul nu a fost pus în dezbatere publică și nici nu a ajuns pe masa Consiliului Economic și Social. Reamintim că, în conformitate cu cadrul legal în vigoare, etapa consultării publice este obligatorie și premergătoare traseului instituțional.
Până la acest moment, nici autoritățile publice responsabile cu organizarea alegerilor (MAI și AEP), nici structurile de securitate care au semnalat nereguli, nu au publicat un raport privind cauzele și implicațiile respectivelor nereguli… În absența unei astfel de analize, este foarte dificil să evaluăm dacă măsurile propuse de Guvern răspund problemelor identificate”, transmit asociațiile.
Redăm, în continuare, poziția asociațiilor:
– “Considerăm inacceptabil ca Guvernul să adopte un astfel de act normativ fără o dezbatere publică reală și fără o analiză care să plece de la acele aspecte care au afectat primul tur de scrutin anulat.
– La o prima lectură rapidă pe textul scurs de presa, sunt multe aspecte din proiectul propus care pot afecta drepturi fundamentale cum ar fi libertatea de exprimare, sau care intra în conflict direct cu acte normative deja existente – Regulamentul DSA sau Legea nr. 334 privind finanțarea activității partidelor politice și a campaniilor electorale.
– De asemenea art. 16 (7) din text, care prevede amenzi substanțiale pentru marile platforme, pare a ignora că reglementarea acestora se face – conform Regulamentului UE DSA, citat chiar în text – direct de către Comisia Europeană, iar instituțiile românești nu pot da amenzi unor entități juridice care nu sunt înregistrate în România.
În același timp, alte aspecte fundamentale legate de transparența finanțării politice și electorale rămân nerezolvate: tipurile de materiale permise în timpul campaniei, bugetele masive din subvenții, transparența și verificarea reală a cheltuielilor din campanie, publicarea unor rapoarte de finanțare intermediare”.
“Ne exprimăm regretul că Guvernul alege să aplice aceleași metode opace de guvernare, într-un astfel de context politic și social, în care încrederea cetățenilor în partidele tradiționale și în instituțiile statului s-a prăbușit, iar aceasta nu poate fi reconstruită decât cu deschidere din partea acestora. Fără o dezbatere publică reală autoritățile adoptă în pripă un act normativ care riscă să restricționeze opiniile politice și dezbaterile legitime care trebuie să existe în societate”.
Vezi și: