Nouă din zece (90%) retaileri şi specialişti europeni din domeniul retail se aşteaptă ca vânzările online de produse alimentare să devină profitabile până în 2030, arată datele unui sondaj realizat de o companie de consultanţă și citat de Agerpres.
În acelaşi timp, estimările incluse în cercetarea PwC relevă faptul că ponderea vânzărilor online de produse alimentare va creşte semnificativ până în 2030, de la 11% în prezent până la 26% în Marea Britanie, de la 8% la 25% – în Olanda, de la 9% la 23% – în Franţa, de la 4% a 11% – în Germania, respectiv de la 3% la 10% – în Turcia.
De asemenea, pe termen şi mai lung, până în anul 2050, cota de piaţă a cumpărăturilor online ar urma să crească până la 35% şi chiar 50% în statele menţionate.
“Comerţul cu amănuntul de produse alimentare, aşa cum îl cunoaştem astăzi, va continua pentru câţiva ani, ancorat de magazinele tradiţionale care oferă alimente proaspete, interacţiune senzorială şi umană, precum şi de capacitatea lor de a acţiona ca showroom. Dar veniturile şi profitabilitatea acestora ar putea fi erodate pe măsură ce consumatorii vor profita de confortul noilor servicii digitale şi de dezvoltarea segmentului online: magazine specializate de alimente, magazine nişate pe anumite categorii de produse, platforme agregatoare, servicii de click&colect şi companii specializate în livrări la domiciliu. Magazinul fizic, însă, nu va dispărea, doar se va reinventa pentru a răspunde cerinţelor consumatorilor, iar dezvoltarea vânzărilor online, denumite şi eGrocery, va fi o modalitate de a încetini pierderea de cotă de piaţă în faţa concurenţilor de servicii exclusiv online. Deja, multe reţele tradiţionale de magazine au făcut paşi în acest sens, implementând livrarea la domiciliu şi/sau serviciul “click & collect””, susţine Ruxandra Târlescu, partener PwC România.
Potrivit sursei citate, pe segmentul tradiţional, în cei opt ani până în 2030, cea mai rapidă creştere este aşteptată pentru segmentul livrărilor la domiciliu, urmată de serviciile “click & collect”, în timp ce numărul de mini-marketuri automate este, de asemenea, probabil să crească. Pe acest fond, vânzările din magazinele tradiţionale vor continua să scadă.
“Conceptele eGrocery au două modalităţi pentru a deveni profitabile: trebuie să vândă mai mult, cu marje mai bune, şi trebuie să găsească modalităţi de a reduce costurile. Fără excepţie, companiile vor trebui să se adapteze şi să modernizeze toate operaţiunile, dezvoltând un sortiment de reduceri flexibil şi ambalaje adaptate pentru livrarea comenzilor online, o livrare eficientă din punct de vedere al costurilor şi automatizată, o infrastructură de click & collect automatizată şi eficientă, precum şi soluţii de plată cu costuri reduse. Automatizarea, robotica şi analiza datelor vor juca un rol esenţial în transformarea profitabilităţii cumpărăturilor online de produse alimentare. Deşi camioanele care se conduc singure şi utilizarea pe scară largă a dronelor de livrare rămân o perspectivă îndepărtată, există multe lucruri pe care managerii le pot face astăzi pentru a creşte vânzările, a îmbunătăţi eficienţa operaţională şi a reduce costurile. Evoluţiile tehnologice, cum ar fi depozitele automate, vor permite o creştere a numărului de magazine online, a ofertelor de produse alimentare şi o creştere a cotei de piaţă, facilitând operaţiunile profitabile”, notează compania de consultanţă.
Analiza strategy& s-a bazat pe răspunsurile a 57 de companii şi experţi din industria alimentară, cu sediul în principal în Germania, Franţa, Marea Britanie, Turcia, Olanda, Spania, Elveţia, Austria şi Belgia.