Distribuitorul francez Auchan a prezentat marţi reprezentanţilor celor peste 53.000 de salariaţi din Franţa un proiect de plan social care ameninţă un număr total de 2.389 de posturi în Franţa, în încercarea de a se relansa după mai mulţi ani dificili, informează AFP, transmite Agerpres.
Lanţul de supermarketuri controlat de familia Mulliez are de gând să elimine 784 de posturi la sediul central şi 915 posturi la magazine. De asemenea, planul social prevede închiderea a zece magazine, ceea ce va afecta 466 de posturi şi încetarea activităţilor de livrări la domiciliu în marile oraşe Paris, Lille şi Lyon, ceea ce va conduce la eliminarea altor 224 de posturi. În total, sunt vizate 2.389 de posturi. Conducerea companiei speră să limiteze numărul concedierilor via programe de reconversie profesională şi un plan de plecări voluntare.
„Este catastrofal. Va lăsa mulţi salariaţi, multe familii, în dificultate. Este şocant, scandalos”, a criticat Franck Martineau, delegat sindical la FO Auchan Retail.
Sindicatele, care critică lipsa unei strategii pe termen lung a echipei de conducere de la Auchan, sunt pesimiste cu privire la şansele de a evita concedierile. Negocierile ar urma să continue săptămâna următoare.
Ministrul francez al Economiei, Antoine Armand, a declarat că intenţionează să se asigure că prioritatea acestei transformări sunt locurile de muncă.
Considerat mult timp drept una din companiile cu cele mai bune performanţe sociale din rândul marilor distribuitori, Auchan a înregistrat în ultimii ani performanţe economice dezamăgitoare iar firma mamă, holdingul Elo Groupe, a anunţat în luna iulie pierederi de aproape un miliard de euro în primele şase luni din 2024.
Există mai mulţi factori care stau la baza dificultăţilor înregistrate de Auchan în Franţa. În primul rând, cota sa de piaţă scăzută, de 9,1%, care o plasează pe locul al cincilea, cu mult în urma E.Leclerc (24,1%), Carrefour (21,4%), Mousquetaires/Intermarché (17,4%) şi Coopérative U (12,2%). Apoi, Auchan funcţionează pe baza unui model integrat, spre deosebire de E.Leclerc şi Intermarché care se bazează pe o reţea de independenţi. Acest model generează costuri operaţionale mai mari, ceea ce afectează competitivitatea preţurilor.
La nivel mondial, Auchan Retail are peste 150.000 de angajaţi în 12 ţări, printre care se numără Spania, Portugalia, Ungaria sau Ucraina. De asemenea, Auchan este una dintre puţinele companii franceze care mai este prezentă pe piaţa din Rusia, cu 230 de companii. Luna trecută, în presa din Hexagon au apărut informaţii potrivit cărora Auchan se pregăteşte să îşi vândă filiala rusească, însă compania a calificat aceste informaţii drept „zvonuri”.
În România, Auchan deţine în portofoliu peste 430 de magazine. Auchan România a avut în 2023 o cifră de afaceri cu taxe de peste 1,6 miliarde de euro.