Zece țări europene, printre care și România, nu au nici măcar o stație de încărcare pentru mașini electrice la 100 de kilometri de drum, arată o analiză a Asociației constructorilor europeni de automobile (ACEA). Toate aceste țări, cu excepția Ungariei, au o cotă de piață a mașinilor electrice de sub 3%.
18 state membre ale UE au sub cinci stații de încărcare la fiecare 100 km de drum și doar patru au peste 10 astfel de stații la 100 km de drum.
În cadrul pachetului Fit for 55 publicat în iulie, Comisia Europeană a propus reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră cu 55% până în 2030 și neutralitate climatică până în 2050. În aceste condiții, producătorii vor trebui să aducă pe piață milioane de mașini electrice în următorii ani pentru realizarea țintelor propuse.
“Consumatorii nu vor putea să treacă la vehicule cu emisii zero dacă nu există suficiente stații de încărcare de-a lungul drumurilor pe care conduc”, a avertizat directorul general al ACEA, Eric-Mark Huitema.
“Spre exemplu, dacă cetățenii din Grecia, Lituania, Polonia și România trebuie încă să meargă 200 de kilometri sau mai mult pentru a găsi un punct de încărcare, nu ne putem aștepta să dorească să cumpere o mașină electrică”, a explicat Huitema.
Analiza subliniază contrastul enorm dintre Olanda, țara cu cele mai multe puncte de încărcare (47,5 la fiecare 100 km de drum) și o țară de opt ori mai mare precum Polonia, care are doar un punct de încărcare la fiecare 250 km.
Top 5: Țările cu cele mai multe stații de încărcare la 100 km
- Olanda (47.5)
- Luxemburg (34.5)
- Germania (19.4)
- Portugalia (14.9)
- Austria (6.1)
Top 5: Țările cu cele mai puține stații de încărcare la 100 km
- Lituania (0.2)
- Grecia (0.2)
- Polonia (0.4)
- Letonia (0.5)
- Romania (0.5)
ACEA reprezintă cei 15 mari producători de vehicule din Europa: BMW Group, CNH Industrial, DAF Trucks, Daimler, Ferrari, Ford of Europe, Honda Motor Europe, Hyundai Motor Europe, Jaguar Land Rover, Renault Group, Stellantis, Toyota Motor Europe, Volkswagen Group, Volvo Cars, și Volvo Group.