Europa ar trebui să urmeze China și să includă vehicule hibride în efortul său de reducere a emisiilor provenite de la mașini, au declarat șefii industriei, avertizând Bruxelles-ul că menținerea interdicției din 2035 privind motoarele pe benzină pune în pericol cea mai mare industrie a blocului, potrivit Financial Times.
Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:
- articolul continuă mai jos -
Ola Källenius, președintele organizației industriei auto europene ACEA, a declarat pentru Financial Times că China este cea mai avansată țară în „decarbonizarea mobilității”, datorită unei politici care încurajează nu doar vehiculele electrice, ci și hibridele și alte tehnologii pentru reducerea emisiilor.
„Fără dată, fără interdicție, deschidere tehnologică… dacă modelul chinez a avut succes, de ce nu suntem dispuși să discutăm măcar o versiune europeană a acestuia?”, a spus Källenius, care este și director executiv al Mercedes-Benz.
Opinia sa a fost împărtășită de Matthias Zink, director executiv al furnizorului de piese auto Schaeffler, care conduce și Clepa, organizația furnizorilor din industria auto.
„Ceea ce a făcut bine China a fost lipsa de reglementare asupra tehnologiei… ce este greșit în a copia acea idee?”, spune acesta.
Industria auto a devenit din ce în ce mai vocală în apelurile sale către Comisia Europeană de a reconsidera interdicția privind noile mașini cu motor pe benzină începând cu 2035, argumentând că aceasta obligă producătorii auto să își concentreze toate investițiile în vehicule electrice, în loc să dezvolte o gamă de alternative cu emisii reduse.
Într-o scrisoare trimisă comisiei pe 27 august, ACEA și Clepa au susținut că atingerea unor astfel de ținte „stricte” pentru vehicule cu emisii zero „în lumea de astăzi pur și simplu nu mai este realizabilă”.
Bruxelles-ul a relaxat deja regulile care stabileau obiective specifice de reducere a emisiilor pentru fiecare companie pentru anul 2025, permițând constructorilor auto să își repartizeze conformarea la reguli pe o perioadă de trei ani. Într-o altă măsură de sprijin pentru industrie, comisia a impus tarife asupra importurilor de vehicule electrice chineze, argumentând că acestea sunt subvenționate în mod incorect de Beijing și subminează rivalii europeni.
Oficialii UE sunt reticenți să revizuiască interdicția pentru motoarele cu combustie din 2035, întrucât vânzările de vehicule electrice au crescut în acest an, pe fondul unor oferte noi mai accesibile.
Vehiculele electrice au reprezentat 17% din piața UE între ianuarie și iulie, inclusiv Norvegia și Islanda, în timp ce hibridele și hibridele plug-in au capturat 43% din piață. Raportul pentru vehiculele electrice este așteptat să ajungă la 22,6% anul viitor, potrivit Schmidt Automotive Research.
Källenius a subliniat că industria auto este angajată în procesul de decarbonizare, cu sute de miliarde de euro deja investite în trecerea la electric. Dar Europa trebuie să investească mai mult în infrastructura de încărcare și lanțurile de aprovizionare, domenii asupra cărora s-a concentrat strategia industrială a Chinei pentru a promova vehiculele electrice, pe lângă subvențiile la achiziție.
„Dacă vrei să crești șansele de succes pe acel drum principal electric, acolo trebuie să investim și bani”, a adăugat el.
Källenius a mai evidențiat riscul ca, înainte de orice interdicție, consumatorii să se grăbească să cumpere mașini cu motor pe combustie și să le păstreze. Acest lucru ar „reduce semnificativ” piața auto în primul an al interdicției, iar companiile mici s-ar lupta să supraviețuiască declinului, a spus el. Există un „mare risc” de a afecta grav „cea mai mare industrie a Europei”, a avertizat Källenius.
Mercedes-Benz a fost printre cei mai lenți producători auto europeni în ceea ce privește progresul cu vehiculele electrice. În prima jumătate a anului, puțin peste 8% din mașinile pe care le-a vândut la nivel mondial erau electrice pe baterie, comparativ cu 18% la BMW, 16% la Renault și 11% la Volkswagen.
Între timp, adoptarea mașinilor electrice pe baterie în China a continuat să accelereze, fiind de așteptat ca vehiculele electrice să depășească în vânzări, pentru prima dată în acest an, mașinile tradiționale cu motor cu combustie internă.
În ciuda creșterii recente a vânzărilor în Europa, fabricarea mașinilor electrice necesită investiții uriașe. Vehiculele electrice sunt mai puțin profitabile decât vânzarea celor pe benzină, ceea ce pune presiune asupra producătorilor auto într-un moment în care aceștia se confruntă cu tarife americane mai mari.
Industria rămâne divizată în privința drumului către decarbonizare, constructorii auto concentrați pe EV-uri precum Volvo Cars și Polestar avertizând împotriva relaxării țintelor.
Peste 100 de lideri de afaceri fac apel la Bruxelles să mențină obiectivul pentru 2035, într-o scrisoare care urmează să fie publicată săptămâna viitoare, potrivit lui Chris Heron, secretar general al E-Mobility Europe, o asociație comercială cu sediul la Bruxelles.
„O diluare a obiectivului pentru 2035 riscă să submineze încrederea investitorilor și a consumatorilor, oferind în același timp mai mult avantaj concurenților globali”.