Sectorul transporturilor maritime se confruntă cu o lipsă globală de marinari, ceea ce generează o serie de probleme, inclusiv accidente pe mare, creşteri ale tarifelor de transport şi o creştere a numărului de CV-uri false, potrivit experţilor din domeniu, transmite CNBC, conform News.ro.
”Ne confruntăm cu o lipsă constantă de marinari,” a declarat Rhett Harris, analist la Drewry, pentru CNBC.
Deşi numărul de nave a crescut semnificativ în ultimii ani, creşterea personalului calificat necesar nu a ţinut pasul. Rusia şi Ucraina, care înainte de conflictul izbucnit în 2022 furnizau aproape 15% din forţa de muncă maritimă globală, au înregistrat un declin semnificativ al numărului de marinari disponibili, potrivit datelor Camerei Internaţionale de Transport Maritim (ICS).
ICS estimează că până în 2026 va exista un deficit de aproximativ 90.000 de marinari calificaţi. Organizaţia solicită factorilor de decizie să elaboreze strategii naţionale pentru a rezolva această problemă şi să atragă o forţă de muncă mai diversificată.
Efectele crizei asupra siguranţei şi costurilor
Lipsa personalului calificat a determinat companiile să angajeze marinari cu mai puţină experienţă, ceea ce afectează standardele de siguranţă pe mare.
”Nivelul de competenţă al marinarilor scade, deoarece acum este suficient să aibă o licenţă,” a spus un căpitan dintr-o companie maritimă globală. Acesta a adăugat că a fost nevoit să concedieze mai mulţi membri ai echipajului din cauza lipsei de competenţe.
În plus, marinarii existenţi sunt adesea obligaţi să petreacă perioade mai lungi pe mare, fără zile libere, ceea ce duce la oboseală şi stres mental.
Potrivit unui studiu realizat în 2024 de World Maritime University, peste 93% dintre marinarii chestionaţi au identificat oboseala ca fiind cea mai frecventă problemă legată de siguranţă, iar 78% au raportat că nu au avut o zi liberă pe întreaga durată a contractului.
Criza de personal ameninţă să perturbe lanţurile globale de aprovizionare, deoarece lipsa echipajelor poate întârzia navele în porturi. De asemenea, salariile marinarilor, care reprezintă o mare parte din costurile de operare ale unei nave, rămân ridicate, ceea ce contribuie la menţinerea unor tarife de transport mari şi la presiuni inflaţioniste, a explicat Daejin Lee, director global de cercetare la FertiStream.
Meseria de marinar, din ce în ce mai neatractivă
Tinerii sunt din ce în ce mai puţin atraşi de o carieră pe mare, preferând joburile care oferă un echilibru între viaţa profesională şi cea personală.
”În trecut, salariile mari făceau această meserie atractivă, dar acum mulţi nu mai sunt dispuşi să petreacă perioade lungi departe de casă,” a spus Lee.
În încercarea de a atrage generaţiile tinere, companiile maritime au început să ofere facilităţi de divertisment şi să reducă durata voiajelor la două-patru luni.
Cu toate acestea, experţii se aşteaptă ca această criză să persiste în următorii ani, fiind una dintre cele mai mari provocări cu care se confruntă industria maritimă.