Sindicatul Liber Navalistul îi solicită preşedintelui Klaus Iohannis să intervină urgent pentru a soluţiona situaţia dramatică a Şantierului naval din Mangalia, care se confruntă cu dificultăţi financiare majore şi cu o scădere drastică a volumului de lucru.
“În numele lucrătorilor de la şantierul naval din Mangalia (DSMa), la care statul român este acţionar majoritar, şi al cetăţenilor afectaţi de criza gravă cu care ne confruntăm, vă solicităm intervenţia urgentă pentru a soluţiona situaţia dramatică a acestui obiectiv de importanţă naţională. Şantierul naval din Mangalia se confruntă cu dificultăţi financiare majore şi cu o scădere drastică a volumului de lucru. Un număr semnificativ de salariaţi se află în şomaj tehnic de peste 4 luni, afectând profund nu doar activitatea economică, ci şi viaţa angajaţilor şi familiilor acestora. Redresarea acestui şantier depinde de semnarea unor contracte majore pentru construcţia de nave şi structuri offshore, însă situaţia actuală, în care şantierul este în insolvenţă, reduce drastic şansele de succes”, se arată în scrisoarea transmisă de Sindicat preşedintelui României, scrie Agerpres.
Sindicaliştii susţin că apelurile repetate către autorităţi, inclusiv către premierul Marcel Ciolacu, au rămas fără răspunsuri concrete. Mai mult, potrivit acestora, ministrul Economiei, Radu Oprea, a vizitat şantierul şi le-a transmis personal salariaţilor că activitatea va continua şi că va fi bine însă realitatea s-a dovedit a fi diferită. Imediat după aceste promisiuni, situaţia s-a agravat, angajaţii au fost trimişi în şomaj tehnic, iar societatea a intrat în insolvenţă.
“Deşi ni s-a comunicat că se fac demersuri pentru atragerea unor potenţiali investitori pentru redresarea acestui şantier, până acum aceste intenţii nu s-au materializat, ceea ce duce la declinul şantierului şi afectează profund mii de familii. Statul, în calitate de acţionar majoritar, are responsabilitatea de a interveni pentru a salva acest şantier. Cu datorii imense, în special către compania-mamă Damen, şi fără resurse financiare, şantierul se îndreaptă rapid spre colaps. Riscul de faliment este major şi nu ne dorim dizolvarea acestei societăţi, deoarece ar însemna migrarea forţei de muncă în străinătate şi depopularea acestui oraş de la malul mării. La acest moment, societatea este în incapacitate de plată şi se fac demersuri pentru accesarea Fondului de garantare a creanţelor salariale, însă acestea sunt doar soluţii temporare şi nu rezolvă problema stringentă a acestui şantier”, se precizează în documentul citat.
Sindicaliştii susţin, de asemenea, că şantierul naval din Mangalia reprezintă un obiectiv strategic de interes naţional, în contextul conflictului armat dintre Ucraina şi Federaţia Rusă, care afectează securitatea regională. Acest şantier ar putea deveni un centru esenţial pentru mentenanţa, modernizarea şi repararea navelor militare ale Forţelor Navale Române şi ale NATO, contribuind semnificativ la apărarea naţională, precizează aceştia.
“Având în vedere importanţa strategică a acestui şantier, ca membru al Consiliului Suprem de Apărare a Ţării (CSAT), aveţi autoritatea de a aduce această problemă în atenţia Guvernului şi a altor decidenţi strategici pentru a coordona măsurile necesare salvării acestui pilon industrial esenţial. Intervenţia dumneavoastră este vitală pentru a preveni prăbuşirea şantierului şi pierderea a mii de locuri de muncă. Vă rugăm să acţionaţi cu prioritate, astfel încât viitorul acestui obiectiv naţional să fie asigurat. Salvaţi şantierul, salvaţi Mangalia! Vă rugăm să ne oferiţi şansa de a munci aici, acasă, în România, şi de a nu fi nevoiţi să plecăm în pribegie pentru a lucra în alte ţări”, se arată în scrisoarea transmisă şefului statului de Sindicatul Liber Navalistul, afiliat BNS.
Câteva sute de sindicalişti de la Şantierul Naval Damen de la Mangalia au participat marţi la un protest pe platoul Casei de Cultură din municipiu, ca urmare a deciziei conducerii societăţii de a concedia 263 de angajaţi.
“Cerem măsuri urgente pentru: reluarea activităţii şantierului; atragerea comenzilor necesare pentru stabilitatea pe termen lung; salvarea locurilor de muncă ale celor peste 1.300 de angajaţi şi familiile lor”, a informat BNS.
Potrivit sindicaliştilor, drepturile salariale sunt achitate din Fondul de garantare, dar fondurile se termină în martie 2025 iar fără finanţare, şantierul riscă să se închidă, afectând mii de familii şi economia locală.
Context
Controlat în proporție de 98% de Ministerul Economiei, Șantierul Naval 2 Mai Mangalia este acționar cu 51% în Damen Mangalia.
Deținut în proporție de 51% de statul român, prin Ministerul Economiei, și de 49% de compania olandeză Damen, șantierul din Mangalia a fost inundat în primăvara anului trecut de un val de cereri de recuperare a unor datorii de sute de milioane de euro. Cele mai multe sunt cerute de companii din Grupul Damen.
Pe 19 iunie, Tribunalul Constanţa a deschis procedura de insolvenţă a companiei Damen Mangalia, după ce grupul olandez Damen a cerut falimentul șantierului naval. Casa de insolvență CITR filiala Bucureşti a fost numit administrator judiciar.
În luna mai grupul olandez Damen a cerut falimentul șantierului naval Mangalia, la care are 49% din acțiuni, conform unui dosar depus la Tribunalul Constanța.
Din luna iunie, angajații au intrat în șomaj tehnic, din cauză că șantierul a rămas fără proiecte în lucru. Economedia scria încă din martie despre incertitudinea de la Damen Shipyards Mangalia, în contextul în care ultimele mari proiecte se încheiau în aprilie, iar angajații se temeau de șomaj tehnic.
Deschiderea procedurii de faliment a fost solicitată pentru datorii neachitate și scadente de mult timp, scrie Europa Liberă.
„Este vorba de o sumă de aproximativ 160 de milioane de euro. Reprezintă împrumuturile scadente pe care Damen le-a acordat societății de la momentul preluării acțiunilor, din 2018, până în prezent”, a explicat pentru Europa Liberă președintele Sindicatului Liber Navalistul, Laurențiu Gobeajă.
Damen a dat în judecată statul român la Curtea Internațională de Arbitraj de la Viena și cere rezilierea acordului de asociere din 2018 prin care statul român devenea acționar majoritar al companiei Damen Shipyards Mangalia SA,
Șantierul naval Damen Shipyards Mangalia este deținut în parteneriat de către statul român, prin compania Șantierul Naval 2 Mai din subordinea Ministerului Economiei (51%), și compania olandeză Damen Holding (49%). La rândul său Șantierul Naval 2 Mai SA este deținut de statul român, prin ministerul Economiei (93,8878%).
În 2018, Damen deținea 51% din compania care operează Șantierul Mangalia, dar a decis să investească în Mangalia și a transferat părții române 2% din acțiuni, permițând statului român să devină acționar majoritar în această companie, în schimbul primirii și păstrării controlului operațional și managerial al șantierului naval.
Pe baza acestui parteneriat cu statul român, Damen susține că a furnizat finanțare, know-how, resurse specializate, precum și clienți și contracte în vederea transformării șantierului din Mangalia într-unul “competitiv pe piața europeană”. Acest lucru a fost posibil ca urmare a aprobării Ordonanței de Urgență a Guvernului (OUG) 73/2018, care a modificat OUG 109/2011, pentru guvernanța corporativă a companiilor de stat.
Ulterior, printr-o altă modificare la această lege adoptată în 2023 în Parlament (Legea nr. 187/2023), companiile aflate în situația Damen Shipyards Mangalia, cu acționar majoritar de stat, dar cu control operațional privat, nu mai erau exceptate de la regulile ordonanței privind guvernanța corporativă a companiilor de stat. Astfel, compania privată care era acționar minoritar dar deținea controlul operațional privat pierdea acest control.
Damen a spus că, în fața deciziei unilaterale și a faptului de a nu mai avea control operațional în șantierul din Mangalia, se confrunta cu o încălcare a contractului.
Compania spune că prin adoptarea Legii nr. 187/2023, a fost anulat cadrul juridic în baza căruia funcționa asocierea dintre statul român și Damen în ceea ce privește Șantierul Mangalia.
Drept urmare, compania olandeză Damen a decis în vara anului trecut să rezilieze Acordul de Asociere încheiat în 2018 cu partenerul român.
Legea la care se face referire – legea 187/2023 adoptată de Parlamentul României în data de 10 mai 2023, privind modificarea OUG nr. 109/2011 privind guvernanța corporativă a întreprinderilor publice (“OUG nr. 109/2011”), înregistrată sub nr. PL-x 143/2023, trimisă spre promulgare în data de 12 mai 2023 si publicata in Monitorul Oficial joi 29 iunie 2023.
„Cadrul juridic care se aplică în prezent încalcă condițiile oferite, agreate și garantate în favoarea Damen de către statul român și structurile sale în 2018, invalidând complet principiile care au stat la baza deciziei Damen de a investi în șantierul din Mangalia. În plus, acest fapt vine după mai bine de 3 ani de alte blocaje în procesul decizional, niciun alt tip de ajutor, implicare sau finanțare din partea partenerului român”, transmitea compania.
„În ultimele patru luni, Damen a încercat în mod repetat să prevină orice impact negativ asupra șantierului naval, a forței de muncă și a clienților. De exemplu, am informat pe larg autoritățile române și entitățile relevante cu privire la impactul noii legi asupra acestui parteneriat, chiar înainte de adoptare și am solicitat acțiuni imediate pentru a-l preveni. Damen a insistat pentru un dialog autentic și pentru o soluție rapidă, care să fie implementată înainte de intrarea în vigoare a legii, pentru a minimiza orice întrerupere a activității șantierului naval și pentru a rezolva situația actuală dificilă. Acest lucru nu s-a întâmplat”, transmitea Damen în vara lui 2023.