Sondaj EY: Peste trei sferturi dintre investitori consideră că societăţile ar trebui să investească în îmbunătăţiri legate de aspectele de mediu, sociale şi de guvernanţă, chiar dacă profiturile sunt afectate

Bani in educatie / FOTO: Designed by Freepik sursa foto: Designed by Freepik

Peste trei sferturi dintre investitori (78%) consideră că societăţile ar trebui să investească în îmbunătăţiri legate de aspectele de mediu, sociale şi de guvernanţă (ESG), chiar dacă acest lucru le afectează profiturile pe termen scurt, însă doar 55% dintre liderii de companii au aceeaşi opinie, potrivit unui raport referitor la sustenabilitate, citat de Agerpres.

Mai mult de jumătate dintre companii (53%) consideră că eforturile lor de a stimula investiţiile pe termen lung sunt, de fapt, afectate de presiunea investitorilor de a vedea câştiguri pe termen scurt. Unul din cinci (20%) respondenţi lideri financiari a spus că investitorii sunt “indiferenţi” faţă de investiţiile pe termen lung, inclusiv faţă de cele de sustenabilitate, arată raportul EY – Global Corporate Reporting Survey.

Potrivit cercetării, investitorii sunt, de asemenea, foarte critici faţă de abordarea companiilor în publicarea de informaţii importante privind activitatea de sustenabilitate. Aproape toţi investitorii intervievaţi (99%) spun că raportarea ESG este o parte crucială a procesului de luare a deciziilor de investiţii, dar trei sferturi (76%) consideră că organizaţiile sunt “foarte selective” cu informaţiile pe care le furnizează. Aceasta generează îngrijorări cu privire la “greenwashing” – şi aproape nouă din zece (88%) respondenţi sunt de părere că organizaţiile publică informaţiile legate de sustenabilitate doar atunci când sunt obligate să facă acest lucru.

În cazul în care companiile fac investiţii pe termen lung în domeniul sustenabilităţii, 80% dintre investitori spun că adesea nu reuşesc să îşi explice raţionamentul şi susţin că acest lucru poate face ca astfel de investiţii să fie greu de evaluat.

Pe de altă parte, multe companii par să recunoască faptul că există loc pentru a-şi îmbunătăţi abordarea în materie de raportare, arată sursa citată. Puţin peste jumătate (54%) dintre organizaţiile intervievate au declarat că oferă investitorilor informaţii relevante privind activitatea de sustenabilitate, însă un procent semnificativ recunoaşte că nu o fac. Un procent de 41% dintre liderii financiari au recunoscut că raportarea ESG aşa cum se face în prezent nu ar face faţă unei examinări în baza standardelor de audit, cunoscute sub numele de “asigurare rezonabilă”.

Sondajul evidenţiază şi puncte comune între companii şi investitori. Aceştia sunt de acord cu privire la punctele slabe ale standardelor actuale de raportare şi subliniază lipsa cerinţelor privind dovezile justificative, separarea raportării ESG de raportarea financiară obişnuită şi lipsa informaţiilor privind perspectivele de viitor, ca fiind aspecte cheie care trebuie abordate.

Sondajul subliniază unele măsuri pe care organizaţiile le pot lua pentru a consolida încrederea şi evidenţiază două priorităţi – îmbunătăţirea raportării privind sustenabilitatea pentru a răspunde aşteptărilor şi creşterea importanţei rolului liderilor financiari şi al funcţiei financiare în această raportare.

“Deşi observăm deja că unii actori importanţi din domeniul investiţiilor trec de la investiţiile tradiţionale la cele sustenabile, există încă diferenţe mari între aşteptările şi ambiţiile companiilor şi ale investitorilor în ceea ce priveşte sustenabilitatea, după cum arată acest sondaj. Şi este mai mult decât o diferenţă de perspectivă: este o deconectare care poate submina buna funcţionare a pieţelor de capital şi eforturile de combatere a schimbărilor climatice în general. Pentru a evita ca profiturile pe termen scurt să se transforme în datorii pe termen lung, companiile trebuie să se asigure că sustenabilitatea este încorporată în strategia lor de afaceri şi că raportarea privind sustenabilitatea urmează o abordare structurată, riguroasă şi fiabilă. Companiile trebuie să treacă de la simpli indicatori gestionaţi de Chef Sustainability Officer – CSO şi de departamentul de sustenabilitate, la procese care să implice funcţiile din întreaga organizaţie, sub responsabilitatea directă a managementului companiei”, a declarat Laura Vrînceanu, Senior Manager, Schimbări climatice şi sustenabilitate, EY România.

Studiul sondează opiniile a 1.040 de directori financiari (CFO) şi alţi lideri financiari de rang înalt, precum şi a 320 de investitori instituţionali din întreaga lume şi analizează aşteptările şi obiectivele acestora în ceea ce priveşte investiţiile şi raportarea în domeniul sustenabilităţii.

EY este una dintre cele mai mari firme de servicii profesionale la nivel global, cu 365.399 de angajaţi în peste 700 de birouri în 150 de ţări şi venituri de aproximativ 45,4 miliarde de dolari în anul fiscal încheiat la 30 iunie 2022.

Prezentă în România din anul 1992, EY este liderul de pe piaţa serviciilor profesionale. Cei peste 900 de angajaţi din România şi Republica Moldova furnizează servicii integrate de audit, asistenţă fiscală, juridică, strategie şi tranzacţii, consultanţă către companii multinaţionale şi locale.

sursa foto: Designed by Freepik

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *