Peste o treime dintre români (34%) încearcă să adopte comportamente responsabile atunci când fac achiziţii din zona de Fashion, dar o pondere similară susţine că aleg platformele internaţionale de shopping de tip „fast-fashion”, cu precădere din Asia, precum Shein sau Temu, reiese din rezultatele unui sondaj de specialitate, publicat recent, citate de Agerpres.
Datele centralizate de platforma europeană online de modă, Glami, 37% dintre români au afirmat că sunt de acord cu tendinţa de fast-fashion, în schimb 31% dintre ei evită să realizeze astfel de cumpărături din cauza calităţii scăzute, în timp ce 6% le refuză având preocupări legate de mediu. De asemenea, alţi 9% dintre cei chestionaţi conştientizează problemele de mediu implicate, însă nu au suficiente resurse financiare pentru a face achiziţii din alte locuri. În final, aproape 17% dintre persoanele participante la sondaj nu ştiu încă ce să creadă despre fast-fashion.
În ceea ce priveşte sustenabilitatea magazinelor online, acest subiect este esenţial pentru 9% dintre români. Lista criteriilor importante în alegerea magazinelor mai include reducerile la brandurile preferate (44%), calitatea (38%), livrarea gratuită la domiciliu (29%), informaţiile despre mărimile şi modelele disponibile (27%), posibilitatea de a plăti la livrare (26%), interacţiunile anterioare (22%), preţurile mici (22%), livrarea rapidă (21%), serviciile de suport oferite clienţilor (11%) sau perioada îndelungată pentru retur gratuit (10%).
Totodată, 34% din totalul celor intervievaţi au declarat că încearcă să practice sustenabilitatea, însă recunosc că bugetul joacă un rol decisiv, iar 32% dintre aceştia prioritizează brandurile “eco-friendly”, în general. În acelaşi timp, 18% au diminuat numărul articolelor cumpărate, ca o bună practică asociată. Pe de altă parte, pentru 11% dintre respondenţi sustenabilitatea nu constituie un factor decisiv.
Potrivit sursei citate, aproape jumătate dintre români (48%) au menţionat că ar cumpăra cu siguranţă mai multe articole de îmbrăcăminte dacă ar avea mai multe resurse financiare, 33% consideră că probabil ar face acelaşi lucru, 9% nu au idee cum ar proceda, 8% spun că probabil nu ar cumpăra mai mult şi doar 2% declară că sigur nu ar opta pentru achiziţii mai dese.
Pe segmentul platformelor internaţionale de shopping “fast-fashion”, doar un român din trei spune că a comandat produse de pe asemenea site-uri, cu precădere cele din Asia, precum Shein, Temu sau Boohoo. Totuşi, 62% dintre persoanele chestionate neagă acest lucru, iar aproximativ 5% “nu îşi amintesc cu exactitate”.
Ca metode de plată favorite ale românilor, 62% dintre respondenţi încă aleg să plătească la livrare, doar 22% optează să achite online, în timp ce pentru 16% decizia este influenţată de context.
Fast-fashion reprezintă un concept în creştere în industria îmbrăcămintei, ce se caracterizează prin producerea rapidă şi ieftină a articolelor vestimentare inspirate de podiumurile de modă sau de către celebrităţi.
Sondajul Glami a fost realizat în intervalul 5-9 ianuarie 2024 pe un eşantion de 6.054 de respondenţi, din rândul vizitatorilor platformei, ca parte a analizei “Year in Review. Sustenabilitate vs. accesibilitate”.