Majoritatea specialiştilor în marketing consideră că agendele privind sustenabilitatea trebuie să fie mai ambiţioase şi că trebuie să acţioneze cu mai mult curaj pentru a impulsiona transformările în organizaţii, reiese din rezultatele unui sondaj realizat de Federaţia Internaţională a Agenţiilor de Publicitate (WFA).
Cercetarea “Marketingul Sustenabil 2030” relevă faptul că mai puţin de jumătate dintre departamentele de marketing au preluat iniţiativa în ceea ce priveşte sustenabilitatea, dar dorinţa de a face o schimbare este în creştere. În acelaşi timp, 41% dintre profesioniştii în marketing spun că au, în prezent, o poveste de succes despre eforturile lor în zona sustenabilităţii, comparativ cu doar 25% în 2021.
Potrivit sursei citate, 90% dintre respondenţi sunt de părere că agendele privind sustenabilitatea trebuie să fie mai ambiţioase, iar 94% dintre ei afirmă că profesioniştii în marketing trebuie să acţioneze cu mai mult curaj şi să experimenteze mai mult pentru a impulsiona transformările în organizaţii.
În plus, în ciuda temerii de a fi acuzate de spălare a imaginii lor prin acţiuni de sustenabilitate (greenwashing), 82% cred că e nevoie de mai mult curaj din partea companiilor pentru a comunica eforturile pe care acestea le fac în a fi mai sustenabile.
De asemenea, peste jumătate (54%) au fost de acord cu nevoia de a educa oamenii în privinţa alegerilor şi acţiunilor lor, ceea ce reflectă ideea că marketingul trebuie să stimuleze şi să normalizeze noi comportamente sustenabile – atât în interiorul organizaţiilor, cât şi extern pentru consumatori. Principalele provocări identificate sunt de natură organizaţională: lipsa resurselor interne (35%), discrepanţa dintre cunoştinţe şi competenţe (35%), mentalităţile din organizaţii (32% au spus că soluţiile durabile sunt percepute ca fiind costisitoare), lipsa unei politici de P&L care să includă şi protejarea planetei (35%) şi lipsa transparenţei în ceea ce priveşte măsurătorile (30%).
Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:
- articolul continuă mai jos -
Totodată, pentru a progresa în business, inovaţia este considerată principala oportunitate de a impulsiona tranziţia (57%), urmată de noi modele de afaceri (55%) şi de educarea consumatorilor la scară largă (54%).
Pe de altă parte, specialiştii în marketing reclamă lipsa unei măsurători standardizate care să ofere un limbaj comun şi care să monitorizeze progresul reprezintă o provocare continuă, alături de o lipsă de cunoştinţe ce aparent creşte (35% în 2023 vs 20% în 2021), pe măsură ce subiectul este dezvoltat.
În acelaşi context, respondenţii declară că marketingul este încă în urmă cu doi ani, în comparaţie cu restul funcţiunilor dintr-o organizaţie, timp în care încrederea în companii este scăzută, cu mai puţine reuşite în categoria celor cu performanţe de top, de la 29% în 2021 la 15% în 2022.
Sondajul Marketingul Sustenabil 2030 se bazează pe o cercetare calitativă ce a cuprins 18 interviuri în profunzime cu directori de marketing la nivel global şi zece interviuri cu experţi în sustenabilitate din companii, precum: Asahi, Danone, Diageo, Heineken, Ikea, ING Bank, LOreal, Mastercard, Pepsico, Reckitt, Nissan sau Unilever. De asemenea, este inclusă şi o cercetare cantitativă cu răspunsuri de la 938 de specialişti seniori în marketing de la companii din 48 de ţări, de pe continente diferite.
Cercetarea a fost realizată în perioada octombrie 2022 – martie 2023.