Statele Unite şi Japonia au semnat un acord vizând întărirea lanţurilor de aprovizionare pentru minerale critice şi baterii pentru vehiculele electrice

statii incarcare, masini electrice Sursa foto: OMV

Statele Unite ale Americii şi Japonia au semnat marţi un acord vizând întărirea “lanţurilor de aprovizionare pentru minerale critice şi baterii pentru vehiculele electrice”, precum şi a schimburilor între cele două ţări în ce priveşte aceste produse, esenţiale pentru tranziţia energetică şi dominate până în prezent de China, relatează AFP şi Reuters.

Acordul va permite “facilitarea schimburilor, promovarea competiţiei libere şi corecte şi implementarea de standarde sociale şi de mediu solide” cu privire la aceste produse. De asemenea, el va permite crearea de lanţuri de aprovizionare “sigure, solide şi echitabile” între cele două ţări, conform unui comunicat al biroului ambasadoarei pentru comerţ a Casei Albe, Katherine Tai.

“Japonia este unul din cei mai importanţi parteneri ai noştri şi acest acord ne permite să ne întărim relaţiile. Este un moment important care demonstrează că SUA continuă să lucreze împreună cu aliaţii şi partenerii lor pentru întărirea lanţurilor de aprovizionare, inclusiv prin intermediul IRA (legea pentru reducerea inflaţiei şi promovarea energiilor regenerabile)”, a declarat oficialitatea americană.

Acordul de marţi marchează prima etapă în vederea includerii bateriilor şi vehiculelor electrice japoneze pe lista celor eligibile pentru a beneficia de subvenţia de 7500 de dolari prevăzută de IRA. Trezoreria SUA urmează să specifice condiţiile până la finele lui martie, a menţionat un reprezentant al administraţiei americane.

Decizia finală revine într-adevăr Departamentului trezoreriei, care va publica în următoarele zile lista vehiculelor eligibile.

Sunt eligibile şi materiale critice necesare “tranziţiei energetice”, în special pentru fabricarea de instalaţii eoliene şi panouri solare.

Acordul SUA cu Japonia este foarte apropiat de cel pe care Uniunea Europeană speră să-l semneze la rândul ei cu SUA, ceea ce le-ar permite şi constructorilor europeni să beneficieze de aceleaşi subvenţii, în acest sens având loc negocieri între UE şi Washington.

Uniunea Europeană s-a declarat preocupată de riscul de a rămâne exclusă de pe piaţa americană în ce priveşte panourile solare şi eolienele. Şi Japonia şi Coreea de Sud au formulat preocupări similare după aprobarea IRA.

Pe 14 martie, şeful diplomaţiei europene, Josep Borrell, a subliniat că aceste subvenţii nu respectă regulile comerţului internaţionale în mai multe aspecte.

Sursa foto: OMV

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *