Opțiunile de ambalaje reutilizabile ar putea produce mai puține emisii decât cele de unică folosință pentru anumite tipuri de ambalaje de tip takeaway, atât timp cât sistemele de colectare, returnare și spălare sunt eficiente, potrivit unui studiu citate de Euractiv.
Cercetarea a fost realizată de firma de consultanță Eunomia și comandată de grupul de campanie Zero Waste Europe, în parteneriat cu grupul non-profit Reloop și compania norvegiană TOMRA, care oferă sisteme avansate de colectare și sortare.
Studiul apare pe fondul disputei cu privire la obiectivele de reutilizare din proiectul de regulament al UE privind ambalajele și deșeurile de ambalaje (PPWR), care urmărește ca toate ambalajele să fie reciclabile sau reutilizabile până în 2030. Actul legislativ, prezentat în noiembrie anul trecut de Comisia Europeană, introduce, de asemenea, obiective de 20% și, respectiv, 10% pentru băuturile și alimentele la pachet care trebuie să vină în ambalaje reutilizabile sau reîncărcabile până în 2030.
Dar, în timp ce acestea sunt susținute de grupurile de mediu și de aripa stângă a Parlamentului European, cei de dreapta și din industrie sunt mai sceptici.
Potrivit Zero Waste Europe, studiul confirmă relevanța trecerii de la ambalajele de unică folosință la opțiuni reutilizabile.
“În timp ce negociatorii instituționali se pregătesc pentru negocierile privind normele de ambalare în UE, contăm pe ei să recunoască acest potențial prin impunerea unor obiective ambițioase de reutilizare”, a declarat Aline Maigret, șefa departamentului de politici la ZWE.
Reutilizarea funcționează pentru pahare, boluri și cutii de hamburgeri
Cercetarea Eunomia a analizat emisiile generate de ambalajele reutilizabile de tip takeaway într-un sistem centralizat în 2030, când vor intra în vigoare primele obiective de reutilizare PPWR, iar țările UE ar trebui să aibă mai multe transporturi electrificate și energie decarbonizată.
Studiul a constatat că paharele, cutiile de burger și bolurile reutilizabile ar avea emisii de gaze cu efect de seră mai mici decât opțiunile de unică folosință, în timp ce cutiile de pizza ar necesita mai multă inovație pentru a fi eficiente.
De exemplu, dacă 92% din boluri sunt returnate și fiecare dintre ele este reutilizat de 13 ori, emisiile ar fi mai mici decât cele generate de un bol de hârtie de unică folosință. Între timp, dacă 97% din cutiile de burger sunt returnate pentru reutilizare și fiecare dintre ele este reutilizată de 30 de ori, emisiile ar fi mai mici decât cele ale unei cutii de unică folosință.
Cu toate acestea, “argumentele sunt mai slabe în cazul cutiilor reutilizabile pentru pizza și sushi”, care vor avea nevoie de rate mai mari de returnare și reutilizare pentru a egala opțiunile de unică folosință.
“Măsura în care s-ar putea obține beneficii în materie de emisii de dioxid de carbon diferă în funcție de fiecare tip de recipient, cel mai puternic caz fiind cel al paharelor reutilizabile”, a declarat Andy Grant de la Eunomia Research & Consulting.
“Mai este încă mult de lucru pentru recipientele mai mari și mai grele, cum ar fi cutiile de pizza, care, în situația actuală, vor fi greu de justificat pentru reutilizare și vor necesita mai multe inovații în materie de design pentru a-și găsi locul”, a adăugat el.
Pe lângă nevoia de inovare suplimentară, Eunomia subliniază că trecerea la reutilizare nu poate avea loc “fără a gândi dincolo de simpla schimbare a unui tip de ambalaj cu altul” și a constatat că sistemul “trebuie să fie bine conceput și implementat”.
“Deblocarea potențialului reutilizării inteligente constă în elaborarea unor sisteme care să valorifice experiența noastră colectivă în materie de design, în optimizarea proceselor de la proiectare până la returnarea depozitului, în adoptarea logisticii inverse și în perfecționarea artei spălării”, a declarat Clarissa Morawski de la Reloop, un grup non-profit care lucrează pentru a realiza tranziția către o economie circulară.
Industria avertizează împotriva creșterii masive a cantității de plastic
Politicienii și industria s-au arătat sceptici cu privire la obiectivele de reutilizare propuse de Comisia Europeană, avertizând că acestea ar putea avea un impact negativ asupra mediului și ar putea dăuna întreprinderilor.
“Desigur, ideea de reutilizare pare a fi soluția evidentă. Dar este mai complicat decât atât”, a declarat Jon Banner, vicepreședinte executiv al McDonald’s, jurnaliștilor la Bruxelles la începutul acestui an, adăugând că astfel de programe ar însemna costuri suplimentare pentru sector.
Pentru a fi viabil din punct de vedere economic și ecologic, “un pahar reutilizabil, de exemplu, ar trebui să fie returnat și reutilizat de 50 până la 100 de ori”, a explicat el.
La începutul acestui an, McDonald’s a comandat un studiu realizat de firma de consultanță Kearney, care a constatat că obiectivele de reutilizare mai mari ar duce la o creștere a utilizării materialelor plastice pentru a înlocui pungile de hârtie, ambalajele sau cutiile de pizza folosite în prezent în restaurantele de tip takeaway.
Studiul a estimat că, pentru consumul la restaurant, deșeurile de ambalaje din plastic ar crește cu până la 300%, în timp ce pentru consumul la pachet ar crește cu 1.500%.
Dezbaterea privind reutilizarea va fi, probabil, unul dintre principalele puncte de dispută în jurul PPWR. Parlamentarii și țările UE dezbat în prezent legea înainte de negocierile dintre cele două care ar urma să ajungă la un acord asupra legii finale.