Aproape trei sferturi dintre participanții la un studiu derulat de CBRE spun că intenționează să își mărească portofoliul de magazine fizice. Retailerii vizează în primul rând Retail Park-urile pentru planurile de expansiune. 72% dintre retaileri vizează mărirea suprafețelor, comparativ cu 26% în 2022, magazinele fizice rămânând un element cheie în strategia generală.
Concluziile studiului CBRE European Retail Occupier Survey 2024 vin într-un moment de optimism, pe măsură ce sectorul de retail și economia regională per ansamblu se apropie de finalul unei perioade dificile, notează autorii analizei. Studiul cuprinde răspunsuri de la peste 60 de retaileri globali, cu o rețea de magazine care totalizează peste 130.000 de spații, și arată că 71% dintre comercianții care intenționează să își mărească numărul de magazine fizice plănuiesc să facă acest lucru pe piețele în care sunt deja prezenți.
Spațiile generoase sunt, de asemenea, printre obiectivele prioritare, dat fiind că 72% dintre respondenți țintesc să își mărească dimensiunea magazinelor. Se remarcă o creștere semnificativă, față de rezultatele studiului CBRE din 2022, când doar 26% dintre respondenți și-au formulat dorința de a deschide magazine mai spațioase.
Preferința pentru magazine cu suprafețe generoase este una dintre tendințele cheie observate în piață, în special în rândul brandurilor de modă și athleisure din capitale și orașe mari. O tendință specifică sectorului de lux este deținerea magazinelor proprii, în defavoarea închirierii acestora. Totuși, închirierea rămâne strategia predominantă pentru mass market: 84% dintre respondenți declară că nu au în plan să achiziționeze magazine.
„Creșterea încrederii consumatorilor se traduce într-o disponibilitate a acestora către cheltuieli, oferindu-le comercianților încrederea să deschidă noi magazine, atât pe piețe unde sunt deja prezenti, cât și pe piețe noi. Fidelitatea față de brand este adesea consolidată prin experiența de shopping în magazinul fizic. Nu e o surpriză, deci, că vedem retaileri care fac investiții în magazine, pentru a-și pune în valoare identitatea brandului”, a evidențiat Chris Gardner, Head of European Retail, CBRE.
În ce privește formatele favorite, Retail Park-urile sunt dominante, cu 45% dintre respondenți preferându-le drept locații pentru viitoarele magazine. Popularitatea formatului este susținută și de factori precum: 1. Traficul mare generat de persoanele care locuiesc în zonă, 2. Accesul publicului la parcare gratuită și 3. Profilul similar al comercianților din același retail park, toate 3 criteriile fiind identificate drept factori ce influențează covârșitor performanța magazinelor.
Din perspectivă digitală, retailerii se află mai degrabă într-o fază de căutare și învățare, premergătoare implementării. 61% dintre respondenți au declarat că explorează Inteligența Artificială (AI), însă doar 25% au implementat deja soluții AI.
Standardele ESG devin, și ele, tot mai importante. Conform studiului CBRE, 6 din 10 comercianți anticipează că în următorii trei ani „caracteristicile verzi” ale clădirilor vor deveni un avantaj, în negocierile de leasing. E înregistrată o creștere cu 45% față de 2022 – o dovadă clară că astfel de contracte, în beneficiul mediului, promit să devină tot mai frecvente.
Per total, magazinele fizice rămân o componentă esențială a strategiei, 97% dintre respondenți fiind de acord cu proeminența lor. În plus, există un consens cu privire la eficiența magazinelor fizice, cu rezultate mai bune decât retailul online în ceea ce privește engagement-ul consumatorilor, cross-selling și eficacitatea generală a strategiilor de vânzare, precum și introducerea de produse noi și atragerea de clienți noi.
„Faptul că 72% dintre retaileri doresc cresterea suprafețelor magazinelor fizice, comparativ cu numai 26% în 2022, împreună cu apetitul pentru expansiunea în piețele noi și existente, atât în Europa de Vest cât și în CEE, preconizează un an 2025 favorabil retailului. Cu cât comercianții vor reuși mai repede să implementeze soluțiile de AI, cu atât vor putea să crească profitabilitatea magazinelor și experiența de cumpărături. Aș vrea să le mulțumesc retailerilor din CEE și EMEA care au participat la studiul nostru, concluziile sunt extrem de interesante și dau o parte dintre tendințele pentru anul viitor”, a declarat Carmen Ravon, Head of Retail Occupiers CEE, CBRE.