Bugetele românilor care ies la restaurant diferă în funcție de categoria de vârstă. Cei cu vârste între 18 și 24 de ani cheltuie între 150 și 300 de lei la o ieșire, segmentul 25-30 de ani alocă un buget ce variază între 200 (doar pe băutură) și 400 de lei. Cei mai mari consumatori sunt tinerii între 31 și 40 de ani, care ies zilnic la prânz și alocă între 300 și 500 de lei pentru o cină, potrivit unui studiu comandat de Grupul City Grill.
Potrivit studiului, circa 54% dintre tineri iau masa în oraș cel puțin o dată pe săptămână, iar prânzul este momentul preferat al zilei pentru a ieși la restaurant. 63% dintre aceștia consideră că locația este foarte importantă. Restaurantele din zone centrale, cu design aparte și atmosferă plăcută, sunt preferate de tinerii între 18 și 40 de ani.
Pentru Millennials și Generația Z, un loc devine destinație de referință doar dacă reușește să le ofere o experiență completă, nu doar o masă bună, mai spun autorii studiului.
Astfel, tinerii între 18-24 de ani ies frecvent în oraș și preferă cafenelele, brunch-urile și ieșirile cu prietenii, iar la restaurant ies o dată pe săptămână.
Potrivit studiului, pentru cei din segmentul 18-24 de ani, experiența este mai degrabă socială decât gastronomică și preferă să aleagă locații cu spații de socializare care să aibă o selecția internațională de preparate, fără a fi prea extinsă.
Cei din categoria 25-30 de ani frecventează pub-uri și lounge-uri de 2-3 ori pe săptămână. Conform studiului, pentru aceștia relația cu personalul este importantă. Ei preferă ospătari prietenoși și familiarizați cu meniul.
De asemenea, preferă și restaurantele situate în zone naturale unde se pot plimba.
Segmentul 31-40 de ani prioritizează calitatea mâncării și a serviciilor. Aceștia ies zilnic la prânz și de 2-3 ori pe săptămână seara. Pentru această categorie, experiența unei cine de calitate este completată de localizarea restaurantului, atmosfera, muzica și povestea locului, aspecte care contribuie la loializarea clienților.
Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:
- articolul continuă mai jos -

„Tinerii influențează direcția industriei, iar restaurantele trebuie să răspundă așteptărilor unei piețe din ce în ce mai sofisticate. Dacă înainte restaurantele mizau pe meniuri extinse și un decor clasic, noile generații caută acum experiențe autentice, interacțiune și spații care oferă mai mult decât o simplă masă. Millennials și Gen Z au redefinit așteptările, iar impactul pandemiei a consolidat tendința de a prioritiza atmosfera, flexibilitatea și elementele care transformă o ieșire la restaurant într-o experiență memorabilă. Astăzi, tinerii nu mai caută doar un loc unde să mănânce, ci un spațiu unde să trăiască și să împărtășească momente memorabile”, a declarat Ramona Popescu, Head of Marketing City Grill Group.
Factorii care influențează alegerea locațiilor
Raportat la alegerea unei locații în care să iasă, românii se ghidează după câțiva factori, respectiv proximitatea, ambientul, meniul scurt, dar bine gândit, și recomandările din social media, în special TikTok și Instagram.
Totodată, locația joacă un rol important, restaurantele aflate în zone centrale sau percepute ca fiind „cool”, acestea au un avantaj competitiv.
În egală măsură, atmosfera generală influențează decizia de consum, tinerii preferă spații moderne, aerisite, cu un design minimalist și elemente naturale care creează un cadru relaxant și instagramabil. Meniul, deși mai restrâns, trebuie să fie atent selecționat și să includă preparate semnătură, opțiuni sănătoase și să conțină ingrediente de calitate.
În acest context, descoperirea noilor restaurante se face preponderent prin social media, unde TikTok și Instagram au un rol decisiv. Astfel, potrivit studiului, platingul creativ, vizualurile atractive și recomandările influencerilor pot transforma rapid un restaurant într-o destinație populară.
Pe lângă aceste aspecte, tinerii pun tot mai mult accent pe experiența socială pe care o oferă un restaurant. Aceștia caută locații care facilitează interacțiunea, fie prin evenimente tematice, fie prin servicii prietenoase și personalizate.
„Fiecare restaurant ar trebui să aibă cel puțin un preparat iconic, ceva ce nu găsești în altă parte. Cocktailurile creative, cu un aspect atractiv, sunt la fel de importante ca mâncarea. Și bineînțeles, ingrediente locale, proaspete și o prezentare atentă, generațiile mai tinere fiind mai atente la sustenabilitate și la estetica farfuriei. O altă tendință tot mai vizibilă în ultimii ani este flexibilitatea meniului. Vegetarienii, veganii și cei care au preferințe alimentare specifice vor alternative incluse natural în meniu, nu ca o excepție”, a adăugat Ramona Popescu.
Studiul Unlock a fost organizat în perioada august – octombrie 2024. A inclus 300 de participanți cantitativ prin formular, completat cu 6 focus grupuri, bărbați și femei, din Generația Z și Millenials, din București și împrejurimi. Toți au fost consumatori activi de horeca, oameni cărora le place să socializeze și să iasă măcar o dată pe săptămână în oraș, cu venituri medii spre mari.
Fondat în 2004, Grupul City Grill operează în prezent restaurante și cafenele printre care se numără Caru’ cu Bere, Hanu’ lui Manuc, Pescăruș, Hanu’ Berarilor, Buongiorno.Italian, City Grill și La Boheme, Aubergine, Marty Restaurants și complexul de evenimente Zooma din Corbeanca.