Studiu: Circa 46% dintre români cumpără în prezent doar strictul necesar din cauza inflației

Pe scurt

  • Inflația determină românii să prioritizeze strictul necesar: Majoritatea cheltuielilor sunt direcționate către alimente, utilități, igienă și medicamente.
  • Relațiile interpersonale, o sursă majoră de satisfacție: 92% dintre români sunt mulțumiți de legăturile cu familia și prietenii.
  • Potrivit studiului, românii au cheltuit mai puțin față de 2022 pe produse cosmetice și parfumuri.
Articolul integral continuă mai jos
bani, familie, buget Sursa foto: Dreamstime

Circa 46% dintre românii consideră că ceea ce cumpără în prezent este doar strictul necesar pentru a își asigura traiul zilnic din cauza inflației. În ultima lună, românii au cheltuit cel mai mult pe produse alimentare (89%), utilități (82%), produse de igienă personală (73%), produse pentru îngrijirea casei (67%) și medicamente sau suplimente (66%), potrivit unui studiu Reveal Marketing Research, scrie Agerpres.

De asemenea, 16% dintre românii respondenți au alocat sume reduse pentru cărți, 13% dintre aceștia pe călătorii și vacanțe, iar 7% dintre români pe produse destinate hobby-urilor.

Totodată, comparativ cu anul 2022, datele recente arată o creștere semnificativă a cheltuielilor realizate în ultima lună pentru categoriile de bază, precum produsele alimentare (+17%), utilitățile (+16%), produsele de igienă corporală (+11%), produsele pentru curățenie (+8%) și medicamentele și suplimentele (+12%).

Analize Economedia

retea electrica - Transelectrica
digitalizare, calculator, cod, programare
statele unite, sua, washington, china, beijing, putere, geopolitica, razboi economic comercial, sanctiuni economice
antreprenoare, femeie, business, tech
tineri joburi IUF- The International University Fair
parc nufarul
economie razboi bani
romania germania
concedieri dreamstime
industrie forta de munca somaj industrial uzina fabrica manufactura muncitor muncitor necalificat
blindate, armata, militar
Bugetul familiei, bani
dambovita arena aci
afacere semnare contract pexels
șantier aeroport craiova
costuri, cladiri, birouri, angajati
software, calculator, IT
CV locuri de munca job
MixCollage-21-Dec-2024-07-15-PM-1798
economie 2024
grafic crestere dreamstime
tranzactii calcula fuziuni
locuinta constructii bricolaj
salariu, bani, lei
turcia, ankara, steag, flag, drapel, istanbul, alegeri
bani, lei, bancnote, cash, numerar
bursa, indice bursier, investitii, scadere, grafic
bursa, indice bursier, investitii, scadere, grafic
inflatie bani echilibru balanta
la veterinar

Potrivit studiului, românii au cheltuit mai puțin față de 2022 pe produse cosmetice și parfumuri (-3%), articole destinate hobby-urilor (-3%) și accesorii precum ceasuri și bijuterii (-2%), reflectând o tendință de prioritizare a cheltuielilor esențiale în contextul economic actual. Jumătate dintre românii respondenți au sentimente predominant pozitive în această perioadă.

Dintre aceștia, 27% se declară optimiști și cu energie, iar 23% spun că se simt relaxați și privesc cu calm ceea ce se întâmplă în jur, ambele atitudini fiind mai des întâlnite în rândul seniorilor (+60 ani), în proporție de 35%, respectiv 32%.

Circa 32% dintre români recunosc că se enervează ușor și experimentează deseori sentimente de furie, un fenomen accentuat în special în rândul persoanele din Generația Y (29-44 ani) – 38%, iar 18% se simt mai degrabă plictisiți sau obosiți în viața de zi cu zi.

Totuși, potrivit datelor studiului, percepția românilor asupra celor din jur este predominant negativă, majoritatea descriindu-i ca fiind nervoși și furioși (58%) sau obosiți și plictisiți (29%). Discrepanța dintre evaluarea propriei stări (50% sentimente negative) și percepția generală asupra celorlalți (87% sentimente negative) poate fi explicată prin tendința de a vedea propria stare mai favorabil decât pe cea a altora. Majoritatea românilor se declară mulțumiți de relațiile cu familia și prietenii (92%) și de nivelul de dezvoltare personală atins (79%).

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:

- articolul continuă mai jos -

Comparativ cu datele din anul 2022, românii se declară ușor mai mulțumiți de relațiile cu familia și prietenii (+3%).

Cu toate acestea, satisfacția față de carieră și mediul de lucru a scăzut semnificativ, cu 7%, iar percepția asupra situației financiare s-a deteriorat cu 4%. Conform studiului, tendințele acestea reflectă provocările actuale cu care se confruntă societatea și subliniază importanța măsurilor menite să îmbunătățească echilibrul dintre viața personală și profesională.

Totodată, cele mai mari surse de satisfacție în viața de zi cu zi ale românilor provin din relațiile interpersonale. Circa 92% dintre ei au declarat că sunt mulțumiți de relațiile cu familia și prietenii, 79% de nivelul lor de dezvoltare personală și 76% de relațiile sentimentale.

Totuși, 63% dintre persoanele cu venituri sub 3.000 de lei au un nivel mai scăzut de satisfacție în viața de cuplu.

Potrivit studiului, cele mai scăzute scoruri de satisfacție se înregistrează în sfera profesională (locul de muncă – 65%), în cea economică (situația financiară personală – 59%) și în domeniul socio-politic (situația economică a României – 25% și situația politică a României – 24%).

Raportat la mândria națională, aproximativ jumătate dintre români (51%) se simt mândri în mare sau foarte mare măsură că sunt români, însă acest procent este semnificativ mai scăzut în rândul tinerilor: doar 35% dintre cei din Gen Z (18-28 ani) și 42% dintre cei din Generația Y (29-44 ani) împărtășesc acest sentiment.

De asemenea, potrivit cercetării, dat fiind context economic și emoțional dificil, românii consideră că brandurile ar trebui să se concentreze mai mult pe mesaje motivaționale și optimiste (59%), pe promovarea sănătății, protecției și siguranței (50%) și pe susținerea produselor și antreprenorilor locali (42%).Românii se așteaptă ca firmele și companiile să protejeze angajații și să evite concedierile (57%), să susțină comunitățile prin donații (44%) și să utilizeze resursele pentru producerea de bunuri esențiale (40%).

Studiul a fost realizat în format online, în perioada 5-12 martie 2025, pe un eșantion de 1.003 respondenți, cu vârste peste 18 ani, atît din mediul urban cât și peri-urban. Eroarea maximă de eșantionare este +/-3,1% la un nivel de încredere de 95%.

Reveal Marketing Research este o companie de cercetare de piață full-service, specializată în marketing research, studii sociologice, customer insight, business strategy, market development.

Comentarii

Pentru a posta un comentariu, trebuie să te Înregistrezi sau să te Autentifici.