Electrificarea poate contribui la restabilirea competitivității, la reducerea dependenței de combustibilii fosili și la deblocarea beneficiilor economice pentru industria europeană, conform unui nou studiu comandat de Eurelectric, organizație europeană care reprezintă companii din sectorul energiei electrice.
Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:
- articolul continuă mai jos -
În timp ce electricitatea este deja mai competitivă decât combustibilii fosili în unele sectoare, electrificarea operațiunilor mari consumatoare de energie ar putea deveni competitivă din punct de vedere al costurilor până în 2030 – cu ajutorul sprijinului financiar, al contractelor pe termen lung și al extinderii contractelor de carbon pentru diferență (CCfD).
În ultimii ani, dependența de importurile de combustibili fosili a subminat competitivitatea Europei, expunând industriile la volatilitatea externă și la prețurile ridicate ale energiei electrice. Numai în 2024, acest lucru va costa Europa 350 de miliarde de euro, față de 600 de miliarde de euro în 2022 – o povară pe care nu și-o mai poate permite dacă dorește să rămână competitivă pe scena mondială.
Electrificarea este o parte esențială a soluției pentru restabilirea avantajului competitiv al Europei. Cu toate acestea, sunt necesare abordări personalizate pentru segmentele individuale de producție pentru a debloca o nouă „eră industrială” alimentată cu energie electrică curată. Prin compararea costului total de proprietate al tehnologiilor electrice cu cel al combustibililor fosili în trei arhetipuri industriale, un nou studiu elaborează modalități de a reduce decalajul de competitivitate până în 2030.
Pentru procesele industriale care funcționează la temperaturi mai mici de 500°C, cum ar fi fabricarea bateriilor, soluțiile electrice, cum ar fi pompele de căldură, sunt deja mai competitive decât combustibilii fosili. Pentru sectoarele industriale mari consumatoare de energie, cum ar fi producția de lapte praf, electrificarea poate reduce consumul total de energie și crește competitivitatea. În cele din urmă, pentru sectoarele mai mari consumatoare de energie, cum ar fi producția de etilenă, sunt necesare progrese tehnologice și inovare pentru a reduce costurile inițiale ale soluțiilor electrice.
„Electrificarea sectoarelor industriale ale Europei este esențială pentru deblocarea oportunităților economice, reducerea emisiilor și consolidarea rolului continentului ca lider mondial în domeniul inovării. Pentru a realiza acest lucru, avem nevoie de strategii industriale specifice care să reflecte nevoile unice ale fiecărui sector”, a declarat Kristian Ruby, secretarul general al Eurelectric.
Pentru a spori competitivitatea industrială prin electrificare, este nevoie de sprijin financiar pentru a reduce cheltuielile de capital și de exploatare. În plus, contractele pe termen lung și extinderea contractelor pentru diferențe de emisii de carbon (CCfD) vor fi vitale pentru îmbunătățirea capacității de finanțare a proiectelor și pentru protecția împotriva volatilității prețurilor CO₂ și ale combustibililor fosili. Deblocarea potențialului de flexibilitate și modernizarea infrastructurii de rețea vor fi, de asemenea, esențiale pentru sprijinirea acestei tranziții.
Cele 5 angajamente ale Eurelectric pentru a sprijini consumatorii în tranziția energetică
Furnizorii europeni de energie electrică au dezvăluit cinci angajamente pentru a sprijini clienții rezidențiali pe parcursul tranziției lor energetice. Axate pe o comunicare mai inteligentă, sensibilizare, eficiență energetică, instrumente ușor de utilizat și stimulente pentru promovarea unui consum flexibil, aceste angajamente au fost elaborate pe baza unui sondaj realizat în rândul clienților pentru a înțelege nevoile acestora în ceea ce privește responsabilizarea lor în continuare.
Tranziția energetică are nevoie de participarea tuturor clienților – iar furnizorii de energie electrică se implică pentru a se asigura că nimeni nu este lăsat în urmă. Prin introducerea soluțiilor electrice în viața lor de zi cu zi, clienții rezidențiali pot deveni jucători activi, cu beneficii multiple. Cu toate acestea, multe dintre acestea rămân neexploatate, iar Eurelectric vine în ajutor cu noi măsuri de responsabilizare.
În 2020, sectorul energiei electrice s-a angajat să ofere 300 de milioane de consumatori rezidențiali cu soluții accesibile, transparente și ușor de utilizat. Pentru a se adapta la o nouă realitate modelată de COVID-19, războiul din Ucraina și creșterea costurilor energiei, Eurelectric a comandat un nou sondaj în rândul a peste 2 000 de consumatori din 12 țări, alături de un sondaj în rândul furnizorilor și mese rotunde. Rezultatele arată o sensibilizare puternică, dar o adoptare scăzută: în timp ce 80% iau măsuri pentru reducerea emisiilor, doar 23% au adoptat soluții electrificate.
„Criza energetică a condus la economii pe termen scurt, dar nu la suficiente schimbări pe termen lung. Pentru a accelera electrificarea, trebuie să ne asigurăm că toți consumatorii se simt sprijiniți prin reducerea costurilor inițiale și creșterea simplității”, a declarat Kristian Ruby, secretar general al Eurelectric.
Ca răspuns, sectorul energetic se angajează să:
1. Să comunice mai inteligent prin consiliere personalizată, multilingvă și alerte în timp real.
2. Să implice toți consumatorii, inclusiv grupurile vulnerabile, chiriașii și persoanele excluse digital.
3. Stimuleze eficiența prin sfaturi personalizate de economisire a energiei, instrumente inteligente și sprijin pentru renovare.
4. Simplifice serviciile energetice prin aplicații intuitive, instrumente automatizate și un acces mai bun la produse.
5. Promoveze flexibilitatea cererii pentru a ajuta consumatorii să economisească și a sprijini reziliența rețelei.