Românii sunt neîncrezători când vine vorba de beneficiile pentru sănătate menționate pe ambalajele produselor alimentare, fiind de părere că majoritatea nu sunt neapărat reale deși folosirea lor este reglementată la nivel european, arată un studiu realizat de o echipă multinațională la inițiativa EIT Food, cel mai mare ecosistem de inovare în domeniul alimentar.

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:

- articolul continuă mai jos -

Studiul realizat de EIT Food indică faptul că la nivel european consumatorii au adesea dificultăți în a înțelege mențiunile legate de beneficiile pentru sănătate prezentate pe ambalajele produselor alimentare din cauza limbajului greoi. Afirmațiile cu privire la beneficiile alimentelor cresc confuzia consumatorului și scad încrederea în alimentele pe care le cumpără.

„Cu cât sunt mai multe explicații pe eticheta unui produs și cu cât se menționează mai multe că este aprobat de o anumită autoritate, cu atât ridică mai multe suspiciuni”, a răspuns un consumator de origine română în cadrul studiului.

Analize Economedia

auto, masina chinezeasca
om robot industria automotive
studenti, universitate, academie, absolventi
Piața de curierat, România, Cargus, Sameday, Fan Courier, Profit net, Cifră de afaceri, Pachet
Fermier cu legume
Linie asamblare uzina Dacia Mioveni (4)
Imagine apa piscină
Job, căutare de job, șomeri, tineri șomeri
Knauf Insulation, fabrica vata minerala sticla
George-Simion-Nicusor-Dan (1)
Steaguri Romania si UE
bani, lei, finante, bancnote, euro, 5 lei
bec iluminat, becuri
piata auto, uniunea europeana, romania
recesiune
sua dolari drapel ajutor steag flag us bani karolina-grabowska-4386425
Piata 9 restaurant
recesiune
tineri programatori foto
Corinthia
criza de ouă din SUA
2265634-800x534
retea electrica - Transelectrica
digitalizare, calculator, cod, programare
statele unite, sua, washington, china, beijing, putere, geopolitica, razboi economic comercial, sanctiuni economice
antreprenoare, femeie, business, tech
tineri joburi IUF- The International University Fair
parc nufarul
economie razboi bani
romania germania

Orice menționare a beneficiilor de sănătate pe ambalajele alimentare din România este reglementată de Uniunea Europeană care prevede că producătorii pot folosi doar mențiunile aprobate care se bazează pe dovezi științifice. Lista conține însă multe afirmații exprimate într-un limbaj dens, științific, greu de înțeles pentru consumatori.

O modalitate prin care consumatorii pot afla despre beneficiile pentru sănătate ale alimentelor este din mențiunile autorizate care apar pe ambalajele alimentare. Cu toate acestea, din cauza inflexibilității reglementărilor care guvernează formularea acestor afirmații, mulți consumatori nu le înțeleg, motiv pentru care mulți producători din România și țările învecinate sunt reticenți în a le folosi.

În acest context, pentru a simplifica limbajul folosit pe etichetele produselor alimentare și pentru a crește încrederea românilor în informațiile de pe ambalaje, EIT Food lansează proiectul Health Claims Unpacked, sprijinind consumatorii să aleagă corect și informat.

Proiectul european Health Claims Unpacked, realizat de EIT Food, susținut de European Institute of Innovation and Technology (EIT), investighează modalități prin care pot simplifica afirmațiile legate de beneficiile de sănătate ale alimentelor pentru consumatorii europeni. Proiectul propune o abordare de tip gamification prin intermediul platformei Health Claims Unpacked unde consumatorul poate participa în diverse activități care ajută specialiștii să înțeleagă provocările consumatorilor români și, implicit, să găsească modalități mai simple de comunicare a unor informații cu bază științifică.

EIT Food a acordat prioritate țărilor din Europa de Est, precum România și Ungaria, atunci când vine vorba de cercetarea alimentației sănătoase. „Ne lipsește de fapt o educație când vine vorba de industria alimentară și avem nevoie de cineva care ne-ar putea învăța cum să mâncăm sănătos”, a spus un alt consumator român în cadrul studiului realizat de echipa Health Claims Unpacked.

„Aflând ce cred consumatorii din România despre mențiunile de sănătate, putem afla cum ar putea fi reformulate pentru a le face mai ușor de înțeles și mai educative. La sfârșitul zilei, acest lucru ar putea duce la oamenii să facă alegeri mai sănătoase. Toți cei care vizitează platforma Health Claims Unpacked ne vor ajuta să înțelegem nevoile și preferințele consumatorilor români”, a spus profesorul Rodney Jones de la Universitatea Reading, liderul proiectului.

Finanțat de European Institute of Innovation and Technology, proiectul propune o abordare sociolingvistică asupra modului în care sunt formulate beneficiile alimentelor alimentare asupra sănătății. Platforma a fost gândită ca un spațiu în care consumatorii să vorbească deschis despre motivațiile care stau la baza achiziționării anumitor produse alimentare în detrimentul altora.

Echipa multinațională este condusă de cadre universitare de la Universitatea Reading din Marea Britanie, susținută de cercetătorii și experții de la Universitatea Tehnică din München, Fundația Britanică pentru Nutriție, Institutul de Reproducere Animală și Cercetare Alimentară a Academiei Polone de Științe, Maspex și Foodmaestro.