Studiu. România are printre cele mai mari rate de adoptare a plăților cu telefonul din Europa Centrală și de Est

Plata cu telefonul

Șapte din 10 români folosesc dispozitivele mobile pentru cumpărături și plăți online, iar 1 din 3 români plătește cu telefonul în magazine, potrivit unui studiu Visa. România înregistrează cele mai mari rate de adoptare a plăților mobile la nivelul celor opt piețe din Europa Centrală și de Est (CEE) incluse în studiul Visa Mobile Payments 2022. Consumatorii români apreciază plățile mobile în principal datorită rapidității și confortului, precum și securității.

Dispozitivele mobile au devenit relevante pentru toate activitățile zilnice și oferă o gamă largă de aplicații care ne pot face viața mai ușoară, inclusiv la cumpărături. Potrivit studiului citat, 83% dintre consumatorii români caută produse și servicii de pe telefon, 79% dintre aceștia comandă bunuri sau servicii folosind dispozitivele mobile și 81% le plătesc tot prin intermediul acestor dispozitive. Românii apreciază cumpărăturile online cu telefonul în principal pentru rapiditate (56%) și confort (54%), fiind cel mai probabil să folosească telefoanele pentru a plăti online în comparație cu alți consumatori din regiunea CEE.

Telefoanele, tabletele și alte dispozitive conectate permit noi experiențe de cumpărături și plăți în aplicație. Românii și-au adăugat cardul cu precădere în următoarele categorii de aplicații: livrare de mâncare (46%), transport (39%), călătorii (35%), platforme de streaming (35%). Studiul mai arată că 82% dintre românii cu vârsta cuprinsă între 18-24 de ani și-au adăugat cardurile bancare în cel puțin o aplicație mobilă, aceasta fiind cea mai mare rată de utilizare a acestei metode în rândul tinerilor din regiune, urmați de slovaci (80%) și de unguri (76%).

Cercetarea relevă că 28% dintre consumatorii din România intenționează să realizeze plăți cu telefonul mobil  online și în magazine atunci când își vor face cumpărăturile de sezon. Potrivit estimărilor, aceasta înseamnă că peste 4 milioane de consumatori din cei peste 14 milioane de utilizatori de internet din România vor plăti prin intermediul dispozitivelor mobile în perioada sărbătorilor de iarnă.

Plata cu telefonul în magazin nu mai este doar pentru cunoscători

La fel ca în cazul cumpărăturilor online, românii apreciază plățile contactless cu telefonul în magazine în principal pentru rapiditate (68%) și confort (67%). De remarcat, printre românii care folosesc un portofel virtual, sunt mulți care folosesc cardul de plastic doar o dată pe lună sau mai rar (15%). Cu doar zece ani în urmă, folosirea telefonului mobil pentru plăți părea un vis îndepărtat, însă azi, mulți consumatori sunt la curent cu o astfel de metodă de plată, iar 68% dintre români pot indica cel puțin un serviciu de plăți mobile.

„Până de curând, era puțin probabil să poți pleca la cumpărături fără un portofel sau un card bancar. Astăzi, plățile mobile sunt ceva obișnuit nu doar pentru generația Z sau pasionații de tehnologie. Deja 7 din 10 respondenți români cu vârsta cuprinsă între 45-54 de ani știu că pot plăti cu telefonul în magazin, iar 29% profită de această oportunitate”, a declarat Elena Ungureanu, Country Manager România, Visa.

Portofele mobile în fiecare buzunar – ce convingeri stau în calea adoptării?

Consumatorii români care plătesc cu telefonul consideră că securitatea este printre principalele beneficii ale acestei metode de plată (44% în cazul plăților în magazin, 33% în ceea ce privește cumpărăturile online). În același timp, sondajul arată că, totuși, un sfert dintre respondenții care sunt reticenți în ceea ce privește plățile mobile menționează securitatea printre barierele care stau în calea adoptării acestora (27% plăți în magazin, 24% plăți online). Mai mult, 24% dintre consumatorii români care nu folosesc plățile mobile, dar știu de existența lor, consideră că instalarea acestor soluții poate fi dificilă.

Studiul Visa „Plățile mobile în Europa Centrală și de Est, 2022” acoperă Polonia, Republica Cehă, Ungaria, România, Bulgaria, Slovacia, Slovenia și Croația. Studiul a fost realizat de compania de cercetare Kantar în octombrie 2022, folosind metodologia CAWI, pe un eșantion de 1.000 respondenți din fiecare țară, cu vârste cuprinse între 18-65 de ani.

Sursa foto: Pexels / Kampus Production

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *