Românii au cheltuit anul trecut aproximativ 40 de miliarde de euro în marile rețele de retail, sumă cu 7,1% mai mare comparativ cu 2023. Totuși, ritmul de creștere a încetinit în 2024 comparativ cu 2023, dar s-a menținut peste rata medie a inflației, potrivit studiului Romania Retail Snapshot 2025, realizat de compania de consultanță imobiliară Cushman & Wakefield Echinox.

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:

- articolul continuă mai jos -

Cea mai mare parte a cheltuielilor au fost realizate în supermarketuri și hipermarketuri: 24 miliarde de euro, reprezentând 60,3% din total, segment care a înregistrat o creștere a vânzărilor de doar 5,2%, sub rata medie a inflației care s-a situat la 5,6% anul trecut.

A doua cea mai mare pondere a cheltuielilor realizate de români în 2024 a fost în magazinele de bricolaj (4,3 miliarde de euro, respectiv 10,9%), acestea fiind urmate de electro-IT (3,6 miliarde euro, respectiv 9,1%) și modă (2,5 miliarde de euro, 6,2%).

Analize Economedia

România-Ungaria steaguri
un programator lucreaza la un laptop
adrian-dragos-paval-dedeman
economie calcule
somer calculator
burse, piete, multipli
bani, lei, economie, finante, deficit, inflatie
armata romana, capu midia, romania, nato, militari, soldati, antrenament, exercitiu militar, himars, rachete, sisteme de aparare aeriana
auto, masina chinezeasca
om robot industria automotive
transport
studenti, universitate, academie, absolventi
Piața de curierat, România, Cargus, Sameday, Fan Courier, Profit net, Cifră de afaceri, Pachet
Fermier cu legume
linie asamblare Dacia
Imagine apa piscină
Job, căutare de job, șomeri, tineri șomeri
Knauf Insulation, fabrica vata minerala sticla
George-Simion-Nicusor-Dan (1)
Steaguri Romania si UE
bani, lei, finante, bancnote, euro, 5 lei
bec iluminat, becuri
piata auto, uniunea europeana, romania
recesiune
sua dolari drapel ajutor steag flag us bani karolina-grabowska-4386425
Piata 9 restaurant
recesiune
tineri programatori foto
Corinthia
criza de ouă din SUA

Cele mai mici ponderi în coșul de cumpărături sunt deținute de cheltuielile pentru activități de divertisment, adică cinema, locuri de joacă pentru copii, centre multifuncționale (Therme București), segment nou inclus în studiul realizat anual.

Bijuteriile (237 milioane euro, 0,6% din vânzările totale), magazinele de încălțăminte (410 milioane de euro, 1%) și cele de cosmetice (569 milioane de euro, 1,4%) au avut de asemenea printre cele mai mici ponderi în sumele cheltuite de români în 2024.

Ponderea magazinelor în total vânzări în funcție de domeniu

Toate cele 13 segmente analizate au consemnat vânzări peste cele din 2024, cele mai mari creșteri fiind raportate pe segmentul cosmeticelor (24%), al magazinelor specializate precum petshopuri, puncte de vânzare ziare, tutun etc. (20,6%), casă și decorațiuni (16%), încălțăminte (15,5%), restaurante, baruri și cafenele (14,9%) și articole pentru copii (13,5%). 

Cele mai reduse rate de creștere ale rulajului în 2024 față de 2023 și sub nivelul inflației au fost raportate de segmentele de divertisment (+2,1%), magazinele de articole sportive (+3,6%), rețelele de bricolaj (+5%) și rețelele de supermarketuri și hipermarketuri (+5,2%).

De remarcat însă, că 9 din cele 13 domenii analizate au raportat creșteri de vânzări superioare ratei inflației înregistrate în 2024.

Cele 13 domenii analizate sunt FMCG (marile rețele de hipermarketuri/ supermarketuri), fashion, DIY, articole sportive, încălțăminte, articole pentru copii, bijuterii, home & deco, restaurante, baruri și cafenele, cosmetică, electro-IT, entertainment, magazine specializate.

Împreună, cei 123 de retaileri operează peste 7.000 de magazine, majoritatea dintre acestea funcționând în proiecte de retail de tip mall, parcuri de retail sau galerii comerciale.

Rata medie anuală de creștere a vânzărilor din perioada 2019-2024 a operatorilor analizați în raport s-a situat peste rata medie anuală a inflației din acea perioadă (10,9% vs. 7,4%) pentru toate cele 13 categorii, cele mai mai mari rate de creștere fiind înregistrate de segmentul cosmeticelor (19,3%), al magazinelor specializate (19,1%) și restaurante, baruri, cafenele (16,4%).

Majorarea veniturilor obținute de marii retaileri a fost susținută atât de deschideri de noi magazine, dar și de creșterea vânzărilor în magazinele fizice și totodată de extinderea în online a unora dintre operatori.

Extinderile retailerilor în cauză au fost favorizate și de investițiile dezvoltatorilor în centre comerciale și în parcuri de retail, dezvoltatori ce în perioada 2024-S1/2025 au finalizat proiecte cumulând aproximativ 340.000 metri pătrați de noi spații de retail, reprezentând atât scheme noi, cât și extinderi ale unora deja existente.