Prețul și ofertele speciale sunt cele mai importante criterii pentru 58% dintre români atunci când decid achiziția unui produs. Alți factori relevanți sunt livrarea și returul rapid (28%), informațiile clare despre mărime și croială (23%) și recenziile verificate sau conținutul generat de alți cumpărători (20%), potrivit unui studiu făcut la cererea Zalando. 

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:

- articolul continuă mai jos -

Românii interacționează cel mai mult cu materiale explicative despre tendințe de modă, imagini și lookbook-uri (33%), urmate de conținutul de tip „completează ținuta” (32%) și videoclipurile tematice (31%). Întrebați în mod direct dacă sugestiile de completare a unei ținute sau recomandările personalizate sunt utile, două treimi dintre români răspund afirmativ (65%, respectiv 67%). Aproximativ doi din cinci respondenții (39%) adaugă destul de des sau aproape de fiecare dată un articol sugerat, iar alți 38% fac acest lucru ocazional.

Consumatorii români demonstrează că sunt cu adevărat cumpărători omnichannel, magazinele fizice și canalele digitale având o atracție aproape egală, indiferent dacă au sau nu un produs anume în minte. Această tendință este și mai accentuată în rândul persoanelor sub 45 de ani. În acest context, aproximativ doi din cinci români (39%) spun că magazinele fizice și mall-urile sunt cele pe care le consultă cel mai des pentru inspirație vestimentară (îmbrăcăminte, încălțăminte sau accesorii de modă). O treime (33%) menționează motoarele de căutare ca principală sursă de inspirație, urmate de conținutul influencerilor și creatorilor (29%) și platformele de cumpărături online (27%).

Analize Economedia

calcule buget
investiții, creșteri, acțiuni, bursă, taur, bull
cresteri, dividende, bursa, piata de capital
Dubai proprietati imobiliare
România-Ungaria steaguri
un programator lucreaza la un laptop
adrian-dragos-paval-dedeman
economie calcule
somer calculator
burse, piete, multipli
bani, lei, economie, finante, deficit, inflatie
armata romana, capu midia, romania, nato, militari, soldati, antrenament, exercitiu militar, himars, rachete, sisteme de aparare aeriana
auto, masina chinezeasca
om robot industria automotive
transport
studenti, universitate, academie, absolventi
Piața de curierat, România, Cargus, Sameday, Fan Courier, Profit net, Cifră de afaceri, Pachet
Fermier cu legume
linie asamblare Dacia
Imagine apa piscină
Job, căutare de job, șomeri, tineri șomeri
Knauf Insulation, fabrica vata minerala sticla
George-Simion-Nicusor-Dan (1)
Steaguri Romania si UE
bani, lei, finante, bancnote, euro, 5 lei
bec iluminat, becuri
piata auto, uniunea europeana, romania
recesiune
sua dolari drapel ajutor steag flag us bani karolina-grabowska-4386425
Piata 9 restaurant

Românii folosesc cel mai frecvent canalele digitale, pe care le accesează zilnic sau săptămânal atunci când au în minte un produs. Jumătate dintre respondenți folosesc motoarele de căutare (52%), 45% consultă rețelele de social media și conținutul influencerilor, 44% intră pe platforme online multi-brand, iar 40% accesează magazinele online ale unor branduri preferate. Mai mult de un sfert (27%) spun că folosesc platforme cu inteligență artificială pentru inspirație vestimentară cel puțin săptămânal. Toate aceste surse digitale sunt percepute ca fiind mai relevante decât magazinele fizice sau presa scrisă: două din cinci persoane (38%) vizitează magazinele sau mall-urile săptămânal pentru inspirație, iar doar 23% se inspiră din publicații printate.

Publicul tânăr se orientează spre online

Diferențele dintre generații sunt clare: Gen Z (18–28 ani) și Millennials (29–44 ani) preferă conținutul influencerilor (48%, respectiv 33%) față de Gen X (45–60 ani) și Boomers (61–65 ani), unde doar 19% și, respectiv, 16% aleg această sursă de inspirație frecventă. Ultimele două grupe de vârstă optează pentru magazinele fizice, cu 43%, respectiv 54% dintre respondenți care aleg această variantă. Cercetări anterioare ale Zalando la nivel european au arătat că inspirația joacă un rol esențial în cumpărături: 86% dintre consumatori își doresc să fie inspirați în timp ce cumpără, procent care urcă la 96% în rândul Gen Z.

Atunci când știu exact ce caută, românii se orientează și mai mult spre digital. Cei mai mulți încep căutările pe site-ul magazinului online al unui brand (32%), pe platforme multi-brand (33%) sau prin motoarele de căutare (35%). Doi din cinci respondenți (42%) merg în continuare în magazine fizice pentru inspirație, însă în ceea ce privește achizițiile, frecvența este echilibrată: 44% dintre români cumpără cel puțin trimestrial atât online, cât și din magazine fizice. În rândul Gen Z, platformele online sunt chiar mai populare – 65% dintre aceștia le vizitează cel puțin o dată pe trimestru, comparativ cu 60% care aleg magazinele fizice.

Factori ai loialitătii

Programele de loialitate sunt un alt element important care încurajează revenirea pe o platformă de shopping. Aproape trei sferturi dintre români (73%) ar reveni mai des dacă magazinul online ar avea un program de loialitate atractiv. Cele mai apreciate beneficii sunt: acumularea de puncte care pot fi transformate în reduceri (53%), livrarea și returul rapid (48%) și voucherele oferite de ziua de naștere (48%). Alte avantaje menționate includ accesul exclusiv la produse noi sau promoții (28%) și invitații gratuite la evenimente de modă, muzică sau cultură (21%).

„Inspirația vestimentară joacă un rol din ce în ce mai important în viețile oamenilor, iar acest lucru este valabil și pentru români. Studiul arată că atât inspirația, cât și cumpărăturile se mută din ce în ce mai mult în online”, a declarat Daniel Roginski, General Manager Europa Centrală și de Est, Zalando.