Retailerii trebuie să trimită, joi, până la ora 10.00, lista cu alimentele la care pot reduce prețul și cu cât, conform unor surse PSD consultate de Economedia. Potrivit acestora, a fost nevoie și de o consultare între retaileri, pentru că sunt tipuri diferite de business. Mărcile premium vor fi excluse de la reducerea de preț, fiind incluse doar mărcile de brand și mărcile proprii, conform surselor.
- UPDATE 11.17 Va fi un acord pe timp de trei luni pentru plafonarea adaosului comercial la alimente, conform unor surse guvernamentale consultate de Economedia. Dacă acordul funcționează, acesta ar putea fi prelungit cu 3 luni. Iar dacă nu funcționează, Guvernul va da un act normativ prin care va plafona obligatoriu adaosul comercial, conform surselor.
Moul ministru al Agriculturii Florin Barbu a declarat, marți, la Antena 3, că Guvernul și marile rețele comerciale vor selecta anumite alimente de bază pentru care va fi redus adaosul comercial din opt coduri CAEN de produse, iar adaosul se va reduce pe tot lanțul între procesator și marile rețele comerciale.
„Sunt 8 coduri CAEN de produse. Am avut o primă discuție cu Asociațiile Marilor Rețele Comerciale din România. S-a stabilit un mod de lucru astfel încât în 2 zile rețelele comerciale ne-au promis că ne vor comunica produsele. Vorbim de coduri CAEN din panificație, pâine, lapte de consum, produse lactate, carne și produse din carne, ouă, faină, cartofi, mălai, fructe și legume proaspete. Trebuie identificate anumite produse din aceste coduri CAEN și încercăm să identificăm împreună această listă”, a declarat ministrul.
Florin Barbu a spus că reducerea adaosului comercial se va desfășura pe tot lanțul, atât la procesator, cât și la supermarket.
„Pentr procesator, față de costul de producție, care are fișă obligatorie în contabilitate, se va aplica un adaos comercial, pe care îl vom stabili împreună cu procesatorii. Urmează apoi ca, pe tot lanțul, adaosul comercial să fie stabilit împreună cu marile rețele comerciale. Vorbim de procesare, vorbim de industria alimentară. Adaosul comercial va fi pe lanț de la procesator până la supermarket, că sunt unul, doi sau mai mulți intermediari, marja de adaos comercial pentru când ajunge produsul pe raft trebuie să fie cea pe care o stabilim cu marile rețele comerciale. În acea marjă care va fi stabilită cu Asociația Marilor Rețele Comerciale vor fi incluși toți participații la lanț. Nu s-a stabilit niciun procent, dar s-a sabilit o modalitate de calcul”, a afirmat ministrul.
George Bădescu, director executiv Asociației Marilor Rețele Comerciale, a afirmat că nu s-a stabilit încă data de la care se va aplica măsura, dar se va discuta în ritm rapid.
„Deocamdată nu s-a discutat pe cifre concrete, s-a făcut un sumar al produselor care putea să intre pe… în general produsele de bază, aşa cum sunt ele definite şi în codurile CAEN… e vorba de carne, lapte, ouă, legume-fructe, panificaţie, nimic deosebit (…) Încă nu am ajuns foarte departe, pentru că aceasta a fost, să spunem, o discuţie exploratorie, însă este important că decizia va fi luată pentru toţi operatorii de pe lanţul economic, deci nu se va limita doar la comercianţi sau în zona de procesare”, a precizat Bădescu, potrivit News.ro.