Taxe pe importuri: trezirea târzie a UE – editorial Le Monde

zeekr geely Sursa Foto: chinapev.com

Potrivit Comisiei Europene, subvențiile acordate de China creează distorsiuni substanțiale pe care Uniunea vrea să le compenseze din iulie. În ciuda efectelor colaterale pe care riscă să le provoace aceste taxe, este esențial ca Cei 27 să rămână uniți, scrie Le Monde, într-un editorial preluat de Rador Radio România.

Multă vreme criticată pentru naivitatea sa când vine vorba de comerțul liber, Uniunea Europeană (UE) se revoltă în sfârșit. Miercuri, 12 iunie, Comisia de la Bruxelles a declarat că este pregătită să impună o creștere bruscă a taxelor vamale la importurile de vehicule electrice fabricate în China. După alegerile europene, confruntată cu opinia publică care cere mai multă protecție, această decizie rupe cu pasivitatea care i s-a reproşat mereu UE pentru modul său de abordare a globalizării.

Acest punct de cotitură este rezultatul unei investigații care a durat câteva luni, care evidențiază ajutorul public masiv de care beneficiază producătorii chinezi pentru a putea produce la costuri imbatabile. Potrivit Bruxelles-ului, subvențiile acordate de guvernul chinez creează distorsiuni substanțiale pe care UE vrea să le compenseze din iulie cu taxe de până la 48%, față de 10% în prezent.

Acest reviriment este util în mai multe moduri. În primul rând, ne permite să deconstruim narațiunea pe care Beijingul încearcă să o impună, potrivit căreia China ar respecta regulile Organizației Mondiale a Comerțului (OMC), spre deosebire de Statele Unite care au decis în mod deschis să le încalce nu doar paralizând funcționarea lor, ci și prin încălcarea principiilor sale cu Legea de reducere a inflației (IRA), un vast program de subvenții publice.

Metodic, Comisia demonstrează că, chiar dacă ar exista dubii, China nu este în niciun caz membrul model al OMC cum pretinde că este. De la minerit până la construcția de fabrici de asamblare și facilitățile de finanțare acordate pe tot parcursul procesului industrial, subvențiile publice sunt prezente în fiecare etapă. Restabilirea unor reguli corecte nu este în niciun caz protecționism.

Implementarea taxelor pe importurile de vehicule electrice trimite, de asemenea, un semnal clar către Beijing. Împovărată de criza imobiliară și cererea slabă, China a sporit în ultimele luni investițiile industriale destinate exportului pentru a compensa încetinirea creșterii. Această orientare riscă să provoace o criză de supraproducție care amenință ea însăși echilibrul macroeconomic global. Restul lumii nu poate rămâne pasiv.

Alte țări, precum Statele Unite, Turcia, India și Brazilia, au decis deja în mod unilateral să impună taxe vamale la exporturile de vehicule electrice din China. Beijingul strigă că este o nedreptate, uitând să-și amintească că piața chineză însăși a fost supusă unor reglementări discriminatorii, precum imposibilitatea unui producător străin de a controla un fabricant local.

Chiar dacă UE a luat precauția de a-și argumenta criticile și de a calibra taxele în funcție de nivelul subvențiilor acordate și de cooperarea producătorilor chinezi în cadrul anchetei, se expune acum măsurilor de represalii. Pentru coerența Celor 27, acesta este un moment al adevărului, pentru că toată lumea are interese divergente. Germania, care este extrem de dependentă de comerțul cu China – dar și Suedia și Ungaria, care primesc deja producătorii chinezi – nu vrea să se certe cu Beijingul.

Statele membre au răgaz până pe 15 iulie să decidă. În ciuda efectelor colaterale pe care riscă să le provoace aceste taxe, este esențial ca Cei 27 să rămână uniți. Este în joc credibilitatea Comisiei Europene, dar mai ales interesele și locurile de muncă industriale ale continentului.

Sursa Foto: chinapev.com

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *