Transportul rutier de mărfuri a înregistrat, anul trecut, o creştere cu 5,8% a volumului transportat, comparativ cu 2021, în timp ce volumul mărfurilor transportate pe calea ferată a scăzut cu 3,9%, conform datelor centralizate de Institutul Naţional de Statistică, citate de Agerpres.
Din totalul de 324,526 milioane tone mărfuri transportate rutier, 82,9% au fost înregistrate în transport naţional, care a marcat creştere cu 6,7% faţă de anul precedent. Parcursul mărfurilor a crescut cu 4% comparativ cu anul 2021, în transportul naţional înregistrându-se un avans de 7,5%.
Pe calea ferată au fost transportate 55,188 milioane tone mărfuri, din care 78,2% în transport naţional. Parcursul tarifar al mărfurilor s-a redus cu 2,2%, înregistrându-se scădere doar în transportul naţional, cu 11%.
În transportul maritim au fost înregistrate 60,260 milioane tone, din care 60,247 milioane tone în transport internaţional. Faţă de anul 2021, volumul total a marcat o creştere cu 13,4%.
Mărfurile transportate pe căi navigabile interioare au totalizat 28,62 milioane tone, din care 34,3% în transport naţional. Volumul mărfurilor transportate a înregistrat scădere cu 10,9% faţă de anul precedent, în timp ce parcursul mărfurilor a scăzut cu 20,4%.
Transportul prin conducte petroliere magistrale a înregistrat 6,902 milioane tone mărfuri transportate, în creştere cu 8,1% faţă de anul anterior.
În transportul aerian, volumul mărfurilor transportate a înregistrat un total de 51.000 tone, în urcare cu 22,7% comparativ cu 2021.
Anul trecut, în transportul rutier naţional, 63,4% din volumul mărfurilor a fost transportat pe distanţe între 1-49 km, 20,6% pe distanţe cuprinse între 50-149 km şi 12,8% pe distanţe cuprinse între 150-499 km, iar în transportul naţional pe căi navigabile interioare, 56,1% din volumul mărfurilor a fost transportat pe distanţe cuprinse între 150-299 km.
În transportul rutier, diviziunile de mărfuri cu cele mai mari ponderi în totalul mărfurilor transportate au fost: minereuri metalifere şi alte produse de minerit şi exploatare de carieră; turbă; uraniu şi thoriu (33,4%) şi alte produse minerale nemetalice (18,7%).
În transportul feroviar, ponderi semnificative în totalul mărfurilor transportate au fost înregistrate pentru diviziunile: cărbune şi lignit; ţiţei şi gaze naturale (21,7%) şi cocs, produse rafinate din petrol (21,1%), iar în transportul maritim, cele mai importante ponderi în total mărfuri transportate au fost înregistrate la diviziunile produse agricole, din vânătoare şi silvicultură; peşte şi alte produse din pescuit (34,2%) şi cărbune şi lignit; ţiţei şi gaze naturale (20,1%).
Potrivit INS, în transportul pe căi navigabile interioare, ponderi importante în total mărfuri transportate au fost înregistrate la diviziunile minereuri metalifere şi alte produse de minerit şi exploatare de carieră; turbă; uraniu şi thoriu (35,5%) şi produse agricole, din vânătoare şi silvicultură; peşte şi alte produse din pescuit (34,4%).
Anul trecut, în transportul rutier de mărfuri, mărfurile transportate în cont propriu au reprezentat 56,7% din total, iar în ceea ce priveşte destinaţia, 17,1% din total mărfuri au fost înregistrate în transport internaţional. Din totalul mărfurilor în transport rutier internaţional, respectiv 55,38 milioane tone, transportul între state terţe a reprezentat 46,2%, cabotajul 22% şi mărfurile încărcate 17,5%.
În transportul rutier internaţional de mărfuri, 91,2% din totalul mărfurilor descărcate au provenit din state membre ale Uniunii Europene şi 94,2% din totalul mărfurilor încărcate au avut ca destinaţie state UE. Cele mai mari cantităţi de mărfuri descărcate au provenit din Germania (18,7%), Ungaria (15,6%) şi Italia (11,9%), iar în ceea ce priveşte încărcările, 17,4% din volumul mărfurilor au avut ca destinaţie Germania, 16,7% Italia şi 13,6% Ungaria.