Ministrul Energiei, Virgil Popescu, a anunțat ieri seară că trimite corpul de control al Ministerului Energiei la CE Oltenia, pentru evaluarea securității muncii de la nivelul Complexului și a nivelului de respectare a procedurilor, după accidentul de la cariera Jilţ Sud a companiei de stat, soldat cu moartea a trei oameni și rănirea a încă zece. De asemenea, acesta a cerut conducerii CEO demiterea directorul sucursalei miniere, a directorului exploatării și a șefului carierei Jilț-Sud, conform unui anunț transmis pe pagina de Facebook a ministrului.
”Mie mi se pare normal ca cei care răspund de acest lucru, de minerit, să-şi piardă funcţiile, deci acest lucru este normal, nu aştept raportul Corpului de Control pentru acest lucru, vreau ca mâine (azi.n.red.) acest lucru să se întâmple”, a spus ministrul, citat de News.ro.
Trei persoane au murit şi alte zece au fost transportate la spital în urma accidentului produs marţi, în cariera Jilţ Sud.
Primele verificări ale poliţiştilor arată că autoutilitara care a căzut la o diferenţă de nivel de aproximativ trei metri transporta muncitori, dar şi două tuburi metalice de acetilenă. După decesul a trei persoane, cu vârste de 29, 38, respectiv 48 de ani şi după rănirea altor muncitori, Poliţia a deschis dosar pentru ucidere din culpă, vătămare corporală din culpă şi neluarea şi nerespectarea măsurilor legale de securitate şi sănătate în muncă, conform News.ro.
Prezent, marţi seară, în judeţul Gorj, unde s-a întâlnit cu autorităţile, ministrul Energiei, Virgil Popescu, a anunţat că zece dintre minerii răniţi în accidentul produs la cariera Jilţ Sud şi care au fost internaţi la trei spitale sunt în stare stabilă. Prima oprire a ministrului a fost la cariera Jilţ Sud, apoi a discutat cu şefii din Complexul Energetic Oltenia.
Popescu a transmis condoleanţe familiilor celor trei mineri decedaţi.
”Am vorbit deja cu şeful Corpului de Control al Ministerului Energiei şi mâine o echipă formată din trei va veni la Complexul Energetic Oltenia pentru evaluarea stadiului securităţii în muncă, pentru a vedea dacă s-au respectat planurile. Este o anchetă administrativă pe care noi dorim să o facem în paralel cu ancheta pe care Parchetul o face împreună ci IMM-ul, cu Poliţia”, a declarat el.
El a cerut demisiile directorului sucursalei miniere, a şefului Exploatării miniere şi a şefului carierei Jilţ Sud.
”Asemenea tragedii nu trebuie să se mai repete şi cei care sunt responsabili trebuie să-şi ia toate măsurile în aşa fel încât o tragedie de acest fel să nu se mai repete niciunde. Fac un apel public la cei care răspund de securitatea în muncă în toate industriile din România să verifice, începând de mâine, absolut toate normele, că se respectă normele de securitate în muncă, pentru că este chiar o tragedie ce s-a întâmplat şi ea nu trebuie să se mai repete”, a adăugat Virgil Popescu.
El a estimat că ancheta administrativă “nu va dura foarte mult”.
Întrebat dacă i s-a spus cu ce sunt transportaţi muncitorii în carieră, Popescu a replicat: ”Asta îmi doresc, asta vreau, ca să existe negru pe alb scris de către Corpul de Control al ministrului Energiei, tocmai pentru a preîntâmpina toate aceste lucruri în viitor, pentru că tragedia de astăzi, pe lângă gravitatea ei, trebuie să şi învăţăm din ea”.
Întrebat ce aşteptări are de la Corpul de Control dacă a cerut să fie demişi şeful sucursalei miniere, şeful EMC şi şeful carierei, el a declarat: ”Mie mi se pare normal ca cei care răspund de acest lucru, de minerit, să-şi piardă funcţiile deci acest lucru este normal, nu aştept raportul Corpului de Control pentru acest lucru, vreau ca mâine acest lucru să se întâmple”.
Acesta a evitat să dea detalii despre discuţiile pe care le-a avut cu angajaţii carierei din Gorj.
”Această maşină nu era omologată, din ce am aflat, pentru transportul persoanelor, era omologată pentru transportul mărfurilor şi am înţeles că putea transporta unu plus doi, în faţă. Din câte am înţeles era vorba de 16, care oricum este cu mult peste posibilitatea de transport a acestei maşini”, a subliniat, răspunzând unor întrebări, ministrul.
Întrebat de ce nu s-au făcut investiţii în echipamente pentru muncitori, dar s-au dat prime la Complexul Energetic Oltenia, ministrul a răspuns că ”cei care au dat prime vor răspunde pentru primele date în mod ilegal”.
El a precizat că îşi doreşte ca, în urma verificării Corpului de Control al ministrului, să se rezolve situaţia cu privire la condiţiile de transport pentru muncitori.
Virgil Popescu a reacţionat şi atunci când i s-a transmis că soţia uneia dintre victime este gravidă: ”Îmi pare atâta de rău, credeţi-mă, şi încerc să ajut cât pot şi de aia încerc să împing pe toată lumea de la spate ca familiile să fie ajutate şi cei care sunt în spital să fie ajutaţi”.
Conform lui Virgil Popescu, în anul 2017, Corpul de Control al ministrului a constatat o pagubă de 680 de milioane de lei, iar la acel moment conducerea de la Complex a fost schimbată.
Managerul CE Oltenia: Autovehiculul implicat în accident nu era destinat transportului de persoane
Managerul Complexului Energetic Oltenia, Daniel Burlan, afirmă că autovehiculul implicat în accidentul de la cariera din Gorj unde trei muncitori au murit nu era destinat transportului de persoane şi anunţă, în acest context, că la nivelul Complexului Energetic se vor face verificări pentru a se stabili ”de ce s-a transportat personalul cu acel mijloc de transport”, informează News.ro. ”În cariere, există mijloace de transport destinate exclusiv transportului de persoane. Acest mijloc de transport care a fost implicat în eveniment nu avea această destinaţie. Avea destinaţie de transport marfă, unele dispozitive şi aşa mai departe”, a afirmat managerul CE Oltenia, care subliniază că de mai mulţi ani întâmpină dificultăţi în a găsi furnizori de mijloace de transport pentru cariere.
”În primul rând cred că ar trebui să alocăm, poate, mai multe resurse sau mai multe mijloace de transport, dar la ora asta nu există mijloace de transport pentru condiţiile din cariere, care să transporte mai mult de nouă persoane, luând în calcul şi cabina. Nu am identificat mijloace de transport care să poată să transporte mai mult de nouă persoane, deşi au fost cerinţe în caietul de sarcini, am pus condiţii în caietul… de asta nici nu avem mulţi ofertanţi pentru acest serviciu în carieră. De ani de zile noi punem condiţii în caietele de sarcini pentru mijloacele de transport de calitate superioară. (…) În cariere, există mijloace de transport destinate exclusiv transportului de persoane. Acest mijloc de transport care a fost implicat în eveniment nu avea această destinaţie. Avea destinaţie de transport marfă, unele dispozitive şi aşa mai departe. Noi, pe parte internă, în Complex demarăm o cercetare în sensul ăsta, să vedem care au fost cauzele, de ce s-a transportat personalul cu acel mijloc de transport, dar nu ne putem pronunţa înainte de a stabili Inspecţia Muncii”, a afirmat managerul Complexului Energetic Oltenia, Daniel Burlan, marţi seară, la Euronews.