Uniunea Europeană a lansat recent o investigaţie cu privire la achiziţionarea de dispozitive medicale și mai multe anchete pentru a stabili dacă producătorii chinezi de tehnologie curată inundă piaţa cu bunuri subvenţionate şi dacă companiile din China beneficiază în mod nedrept de subvenţii în timp ce operează în interiorul UE, transmite News.ro. Comisia Europeană, care efectuează investigaţiile, spune că scopul său este de a preveni concurenţa neloială şi denaturarea pieţei. Iată ce trebuie să ştim despre aceste investigaţii:
DISPOZITIVE MEDICALE
Comisia Europeană a lansat o anchetă privind achiziţiile publice din China de dispozitive medicale, a anunţat jurnalul oficial al UE pe 24 aprilie.
Ancheta este prima în cadrul Instrumentului de achiziţii internaţionale al UE, care urmăreşte să împiedice ţările să favorizeze în mod nedrept furnizorii interni.
În cazul în care Comisia constată că furnizorii europeni nu au un acces echitabil la piaţa chineză, ar putea impune restricţii companiilor chineze de dispozitive medicale care vor licita în cadrul licitaţiilor publice din UE.
Ancheta urmează să se încheie în termen de nouă luni, deşi Comisia poate prelungi această perioadă cu încă cinci luni.
TURBINE EOLIENE
UE investighează subvenţiile primite de furnizorii chinezi de turbine eoliene destinate Europei, a declarat comisarul antitrust al blocului, Margrethe Vestager, pe 9 aprilie.
Vestager va analiza dezvoltarea parcurilor eoliene în Spania, Grecia, Franţa, România şi Bulgaria, a spus Vestager fără a numi anumite companii. China a spus că ancheta este ”discriminatorie” împotriva întreprinderilor chineze şi că susţine protecţionismul.
PANOURI SOLARE
Comisia a deschis două investigaţii în temeiul Regulamentului UE privind subvenţiile străine (FSR) pentru a stabili dacă doi ofertanţi chinezi au beneficiat în mod excesiv de subvenţii în ofertele lor făcute în cadrul unei licitaţii publice pentru un parc de energie solară în România, a anunţat pe 3 aprilie.
Investigaţiile vizează un consorţiu format din ENEVO din România şi o unitate a LONGi din China şi filiale ale grupului de stat chinez Shanghai Electric.
Comisia are termen până pe 14 august să ia o decizie cu privire la blocarea contractului, acceptarea angajamentelor companiilor de a elimina denaturarea concurenţei sau să nu obiecteze.
Prima investigaţie a Comisiei, lansată în cadrul FSR, cu privire la participarea unui producător chinez de trenuri la o licitaţie bulgară pentru trenuri electrice, s-a încheiat după ce CRRC Qingdao Sifang Locomotive şi-a retras oferta.
VEHICULE ELECTRICE
Comisia a declarat pe 13 septembrie că va lansa o investigaţie antisubvenţie privind vehiculele electrice chinezeşti, pentru a determina dacă să le impună tarife punitive. Vrea să afle dacă exporturile chineze de vehicule electrice către piaţa UE beneficiază de subvenţii excesive.
Ministrul chinez al Comerţului, Wang Wentao, a declarat în aprilie că afirmaţiile americane şi europene privind excesul de capacitate a vehiculelor electrice din China sunt lipsite de temei, în timp ce un organism din industria chineză a spus că ancheta este împotriva producătorilor chinezi.
Ancheta, lansată oficial pe 4 octombrie, va dura până la 13 luni. Comisia poate impune taxe antisubvenţie provizorii, la nouă luni de la începerea anchetei.