Compania românească Denisson Energy, din localitatea sibiană Şelimbăr, parte a grupului românesc Antares, anunță că a investit 6,5 milioane de euro, din care 4,4 milioane euro reprezintă cofinanțare de la Comisia Europeană, în zece stații de alimentare cu gaz natural comprimat pe coridorul Arad – Constanța, unul dintre cele mai tranzitate trasee rutiere din România.
Nouă noi stații de gaz natural comprimat au fost deschise în Arad, Timișoara, Deva, Sibiu, Pitești, București, Constanța, Drobeta-Turnu Severin și Craiova. Acestea vin în completarea stației deja existente din Râmnicu Vâlcea, prima din România.
„Demersul are ca obiectiv creșterea sustenabilă a transporturilor și reducerea poluării în marile aglomerări urbane. În acest moment, ecosistemul de transport cu CNG este complet – de la mașini de transport, la infrastructura de alimentare necesară”, arată compania.
„Din 2027, România va fi un hub energetic. Vrem să transformăm țara noastră într-o sursă activă de energie în viitorul apropiat. Există legislație prin Cadrul național de politică pentru dezvoltarea pieței în ceea ce privește combustibilii alternativi în sectorul transporturilor și pentru instalarea infrastructurii relevante în România”, a declarat secretarul de stat în cadrul Ministerului Energiei, Pavel-Casian Nițulescu, în cadrul evenimentului „Energie de Tranziție”.
Gazul natural și-a consolidat poziția ca energie de tranziție, în special odată cu votul din 6 iulie 2022 din Parlamentul European, când Comisia Europeană a decis ca energia nucleară și gazele naturale să fie acceptate în tranziția spre economia verde. Transportul cu gaz natural comprimat (CNG) a început să se dezvolte în Europa, în anii ’90. Pe continent sunt deja peste 4.000 de stații de alimentare cu CNG, dintre care cele mai multe în Italia, 1444.
„În comparație cu vehiculele care consumă combustibil tradițional, combustibilii alternativi ajută la reducerea semnificativă a emisiilor. La nivelul Europei, opțiunea CNG este una viabilă încă din anii ‘90. Potențialul de reducere a emisiilor datorat vehiculelor cu CNG și biometan, până în 2030, este de înjumătățire. Dar problema poluării trebuie privită mai departe de granițele Europei, iar consensul în reducerea emisiilor provocate în urma transportului, trebuie să fie o prioritate”, a menționat MariaRosa Baroni, președinte World Gas Mobility Council.
„Denisson Energy, firma membră a NGVA România, își dorește să continue dezvoltarea rețelei de stații de CNG, în prima fază câte una în Cluj-Napoca și Brașov, plus alte două în București. Dezvoltarea stațiilor este vitală pentru stabilitatea ecosistemului de transport din România, mai ales că în acest moment, țara noastră este pe locul doi în Europa în ceea ce privește rezervele de gaze naturale și pe primul loc în Europa Centrală și de Est. Odată cu exploatarea resurselor din Marea Neagră, România își propune să ajungă cel mai mare producător din Europa, în 2027”, a subliniat Dumitru Becșenescu, președintele NGVA România.
România ocupă un loc fruntaș în UE, la poluare, cu o medie anuală a emisiilor de particule fine (PM 2,5) de 16,4 ľg/m3, depășind media europeană de 12,6 ľg/m3. Conform Agenției Europene de Mediu (AEM), poluarea cu particule fine (PM 2.5) cauzează cel puțin 238.000 de morți premature în Uniunea Europeană și 25.000 în România. Rata mortalității din cauza poluării este de zece ori mai mare decât în cazul accidentelor rutiere. Transportul contribuie semnificativ la emisiile de CO2 în România, cu 15,1 milioane tone anual. Autovehiculele pe CNG reduc emisiile de CO2 cu peste 25% și emisiile de particule fine cu 99%, față de cele pe benzină.
„Uniunea Europeană are drept țintă ca până în 2025 emisiile de CO2 să fie reduse cu 15%, comparativ cu 2019, iar până în 2030, acest procent să se dubleze. Scania și-a impus proprii termeni, mai precis, până în 2025, reducerea cu 20% a dioxidului de carbon emis de produsele noastre. Avem în oferta Scania o gamă variată de produse ce folosesc combustibili alternativi precum gaz natural, biogaz sau biodiesel. În prezent, în Bulgaria sunt peste 119 de stații CNG, 21 dintre ele fiind localizate doar în Sofia, în timp ce în România existau, până în prezent, doar 3 stații publice. Cu toate acestea, Scania Black Sea Unit a vândut în ultimii 5 ani peste 350 de vehicule CNG, în România și Bulgaria, iar clienții noștri, din ambele țări, au fost mulțumiți de fiabilitatea acestora”, a declarat Benoit Tanguy, managing director al Scania România și Bulgaria.
„Ne aflăm într-o revoluție tehnologică care ne va schimba pentru totdeauna viața și lumea transportului rutier de marfă. În acest sens, IVECO urmărește atingerea obiectivului de emisii de carbon NET ZERO până în 2040, anticipând cu zece ani obiectivul deja ambițios stabilit de Comisia Europeană, în cadrul Green Deal. Acest obiectiv se aplică atât emisiilor directe, datorate funcționării directe a IVECO GROUP, cât și emisiilor indirecte, celor care provin de la partenerii noștri și de la produsele noastre în exploatare. Suntem conștienți că schimbările climatice nu așteaptă, ci necesită luarea de măsuri acum. Suntem pregătiți”, reiese din declarația făcută de către Andrei Gagea, Business Director IVECO România.
Dincolo de avantajele de mediu, utilizatorii se pot bucura și de prețuri mai mici. Transportatorii din România care folosesc camioane alimentate cu combustibili alternativi economisesc între 5.000 – 7.000 euro pe an, doar din reducerea taxelor de drum, aferente rutelor dintre România și Franța, Germania sau Benelux. La acestea se adaugă și economiile provenite din reducerea costului cu combustibilul.
„Primele rezultate ale achiziției flotei pe CNG au constat în reducerea cheltuielilor operaționale. Cu aceeași cantitate de combustibil, poți parcurge distanțe cu până la 15% mai mari, dacă alimentezi cu gaz natural comprimat. Și prețul este mai mic. Am militat pentru avantajele soluției și, în acest moment, flota transportului public din Râmnicu Vâlcea este cu CNG”, a declarat directorul general al companiei de transport ETA S.A., Andi Davidescu.
Despre fiabilitatea și avantajele transportului cu CNG a punctat și Alexandru Păun, co-fondator Blueriver, compania cu cea mai mare flotă locală de camioane alimentate cu gaz natural comprimat. „Am achiziționat primul camion alimentat cu gaz natural comprimat încă din 2019 și lipsa infrastructurii a fost o mare provocare pentru noi. Suntem fericiți că nu mai avem această problemă. Credem că gazul va rămâne o soluție de tranziție către reducerea CO2 în anii următori, ținând cont că piața mașinilor electrice nu este pregătită să ofere soluții de transport pe distanțe lungi. În prezent, CNG este cel mai profitabil combustibil, cu un preț cu cel puțin 15% mai mic decât motorina. Adăugând și capacitatea de a parcurge distanțe mai mari cu aceeași cantitate de combustibil, CNG este ingredientul care face linia noastră de business foarte profitabilă.”.