Un startup din România a lansat un ghid pentru afacerile din țara noastră, în contextul tarifelor comerciale ale SUA

Startup, companii, echipă, antreprenori Sursa: Pixabay

Startup-ul românesc OptiComm.AI a lansat un ghid cu informații pentru afacerile românești, în contextul tarifelor comerciale anunțate de SUA săptămânile trecute, arată Startupcafe.ro

România se numără printre regiunile afectate de noile tarife americane și de riposta altor țări vizate, țări care vor aplica tarife mărite pentru produsele provenite din Statele Unite. 

Sectorul e-commerce este și el afectat de schimbările de pe piață, astfel încât multe magazine online pot fi mai vulnerabile decât cele fizice, unde cumpărătorii pot alege pe loc alternative la produsele afectate de scumpiri.

Analize Economedia

sua dolari drapel ajutor steag flag us bani karolina-grabowska-4386425
recesiune
tineri programatori foto
Corinthia
criza de ouă din SUA
2265634-800x534
retea electrica - Transelectrica
digitalizare, calculator, cod, programare
statele unite, sua, washington, china, beijing, putere, geopolitica, razboi economic comercial, sanctiuni economice
antreprenoare, femeie, business, tech
tineri joburi IUF- The International University Fair
parc nufarul
economie razboi bani
romania germania
Concedieri scaderi economie
industrie forta de munca somaj industrial uzina fabrica manufactura muncitor muncitor necalificat
blindate, armata, militar
Bugetul familiei, bani
dambovita arena aci
afacere semnare contract pexels
șantier aeroport craiova
costuri, cladiri, birouri, angajati
software, calculator, IT
CV locuri de munca job
MixCollage-21-Dec-2024-07-15-PM-1798
economie 2024
grafic crestere dreamstime
tranzactii calcula fuziuni
locuinta constructii bricolaj
salariu, bani, lei

Efecte ale creșterilor tarifare

1. Creșterea prețurilor pentru produsele de import, în special pentru cele produse sub branduri americane, va fi inevitabilă, dar acestea nu vor fi singurele afectate. De exemplu, prețurile la telefoanele Apple vor crește, cu atât mai mult cu cât ele sunt produse în China, iar China nu a fost deloc scutită de tarife. Majoritatea componentelor pentru smartphone-uri sunt produse în continuare în China, indiferent de regiunea unde se află liniile de asamblare.

2. Problemele de stoc cauzate de întârzieri în lanțul de aprovizionare. Practic, retailerii cei mai puternici vor avea întâietate în ceea ce privește stocul, iar mulți dintre retailerii mici sau specializați nu-și vor putea onora comenzile.

3. Ca în orice perioadă de fluctuație a pieței, este de așteptat ca și specula să joace un rol important în creșterea prețurilor. 

4. Anumite produse și sortimente pot fi eliminate complet de piață, mai ales dacă prețul de producție sau import depășește suma pe care cumpărătorii sunt dispuși să o achite.

5. Creșterea costurilor operaționale.

6. Într-un final, se va ajunge la pierderea competitivității pe piața americană pentru firmele și magazinele europene. 

Produse afectate

Aproape toate categoriile de produse pot fi afectate de tarife, însă câteva se evidențiază prin vulnerabilitatea lor:

  • Produsele electronice și IT – majoritatea sunt produse în China sau în alte țări vizate de tarife. 
  • Componentele hardware specializate (plăci grafice, procesoare) – multe produse vitale din această categorie sunt produse americane. Printre ele amintim Nvidia, Intel sau AMD.
  • Îmbrăcăminte și încălțăminte – multe companii foarte cunoscute produc în India sau China, dar vând sub brand american.
  • Mobilă și produse de lux – aceste categorii au fost deja afectate de tarife, chiar și după suspendarea lor temporară.

Companii care se vor adapta mai greu

Așa cum este menționat anterior în acest ghid creat de OptiComm.AI, companiile mici și cele foarte specializate vor fi cele mai afectate. Un magazin care vinde piese de mașini de teren, de exemplu, nu-și poate permite luxul de a schimba rapid furnizorii sau de a cumpăra stocuri mari de produse. Un magazin generalist poate face asta sau poate ignora temporar o categorie de produse, amortizându-și pierderea prin profitul obținut de la celelalte categorii.

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:

- articolul continuă mai jos -

La fel, este de presupus că în cazul unor produse de largă circulație, stocurile cele mai mari vor fi făcute de retailerii cu cea mai mare greutate în piață, ci nu de micii comercianți.

Ehipa OptiComm.AI menționează că, deși nici serviciile nu au fost țintite direct de tarife, prețurile lor vor crește în raport cu inevitabila creștere a produselor hardware care întrețin infrastructura digitală. Similar, deși semiconductoarele au fost temporar excluse din lista de tarife, prețul final al produselor care le utilizează va crește.

În cazul serviciilor digitale, o eventuală tarifare suplimentară ar putea fi dezastruoasă pentru Europa care este aproape complet dependentă de soluțiile de cloud Google, Amazon Web Services și Microsoft, dar și de multe rețele sociale și aplicații de tip SaaS americane.

De la vulnerabilitate la avantaj competitiv

Odată ce piața va reveni la normal, schimbările făcute în această perioadă se vor putea transforma într-un avantaj competitiv, mai ales pe piețe unde până acum diferența a făcut făcută de promoții și de prețuri.

  1. Diversificarea furnizorilor și a lanțurilor de aprovizionare

Magazinele online pot identifica furnizori alternativi din țări neafectate de tarife sau pot dezvolta relații cu producătorii locali. Desigur, în cazul unor produse foarte specializate, producția locală poate fi insuficientă sau inexistentă, caz în care căutarea unor distribuitori secundari din Uniunea Europeană poate da rezultate mai bune.

Retailerii  își pot crea stocuri tampon pentru produsele esențiale sau pentru cele cu marjă mare de profit, în limita posibilităților financiare. În acest sens, anumite magazine online, care până acum foloseau sisteme de logistică externe, pot decide să-și închirieze propriul spațiu de depozitare.

  1. Ajustarea strategiilor de preț
  • Transparență în comunicarea cu clienții privind motivele creșterilor de preț. Dacă prețul unui produs este afectat de tarife, acest lucru poate fi menționat pe etichetă sau în cazul descrierii online. Această practică a fost deja adoptată de companiile americane cele mai afectate.
  • Implementarea unor structuri de preț dinamice, ajustate la fluctuațiile pieței. Având în vedere fluctuațiile tarifare, magazinele online pot pune la dispoziția clienților un sistem de alerte pentru prețuri care să-i ajute să obțină cel mai bun preț pentru produsul dorit.
  • Oferirea de beneficii suplimentare pentru a justifica prețurile mai mari. De exemplu, un produs de origine americană mai scumpă poate beneficia de garanție prelungită.
  1. Promovarea unor produse mai accesibile

Cum majoritatea produselor tehnologice făcute în China se vor scumpi, magazinele pot alege să promoveze produse mai degrabă mid-level, unde raportul calitate/preț este deja foarte bun și unde scumpirile nu se vor simți atât de acut. Aprovizionarea cu astfel de produse poate fi mai ușoară decât rezervarea de stocuri pentru “ultimele modele” ale unei game.

  1. Extinderea pe noi piețe și diversificarea portofoliului

Unul din marile avantaje ale magazinelor online este posibilitatea extinderii internaționale rapide. În cazul în care piața magazinului tău este una puternic afectată de tarife, poți decide să deschizi piețe noi care să compenseze pentru pierderi. În acest sens, investițiile pe care UE le face în piața regională îți pot crea noi oportunități.

Alto soluție poate fi diversificarea portofoliului. De exemplu, un magazin care vinde articole sportive pentru baschet, un sport promovat puternic în SUA, poate acoperi și un alt sport, precum tenisul, fără să-și erodeze brandul.

  1. Activarea cumpărătorilor loiali

Perioadele de instabilitate sunt ideale pentru a-ți loializa și mai mult cumpărătorii și a le oferi beneficii care să-i apropie de brandul magazinului tău, nu doar de brandurile unor produse. De la programele de fidelitate la perioadele cu livrări gratuite, te poți folosi de orice promoție care oferă beneficii secundare achiziției pentru a compensa creșterea prețurilor.

  1. Adoptarea de soluții digitale

Adoptarea unor soluții digitale pe bază de A.I. te poate ajuta din mai multe puncte de vedere. De exemplu, folosirea unor roboți de chat pentru a îmbunătăți partea de customer service și a unor A.I.-uri generative pentru a optimiza descrierile de produs pot aduce scăderi semnificative de costuri. 

Soluțiile de predicție inteligentă a următoarei comenzi, a stocurilor și a diverselor elemente din lanțul logistic te pot ajuta să gestionezi mai bine inventarul, să anticipezi schimbări din comportamentul de cumpărare al clienților și să reduci costurile de depozitare. 

Astfel de soluții pot grupa clienții și produsele după afinități și pot sugera produse înlocuitoare pentru produsele afectate de tarife, dar și produse complementare care să crească valoarea unor achiziții cu marjă mai mică de profit. 

Startup-ul românesc susține că deși noile tarife vor fi probabil mai mici decât cele anunțate inițial, „variația lor a devenit o realitate pentru magazinele online din Europa și România. În plus, nu există nicio garanție că pauza actuală va fi una de durată”.

Comercianții au mai puțin de trei luni pentru a-și adapta lanțul de aprovizionare și distribuție pentru „noua normalitate a pieței”. 

„Creșterea tarifelor comerciale reprezintă una dintre cele mai complexe provocări pentru industria de comerț din România și Europa. Nu este vorba doar despre costuri mai mari, ci despre perturbarea întregulului ecosistem de comerț electronic. Magazinele care vor supraviețui și prospera în acest context sunt cele care își vor crea din timp plase de siguranță și vor folosi tehnologia în favoarea lor. Nu mai e suficient să reacționăm la evenimente – trebuie să le prevedem și să construim sisteme inteligente care să ne permită să transformăm provocările în oportunități de creștere”, spune Cristi Movilă, președintele ARMO și CEO OptiComm.AI.

Comentarii

Pentru a posta un comentariu, trebuie să te Înregistrezi sau să te Autentifici.