Unele studii arată și prognozează concedieri în creștere din cauza lnteligenței Artificiale, dar unii experți spun că cifrele nu reflectă adevărul

inteligenta artificiala, AI, roboti, chatgpt, chabot Photo 171270756 | Artificial Intelligence © BiancoBlue | Dreamstime.com

Elon Musk insistă că inteligența artificială va face ca oamenii să ajungă la un punct în care “nu mai este nevoie de niciun loc de muncă”.

Există semne că această predicție devine deja realitate? Cifrele din titluri pot face ca acest lucru să pară așa, scrie CNBC.

Potrivit unui raport al ResumeBuilder, din 750 de lideri de afaceri care utilizează inteligența artificială de la, 37% dintre aceștia spun că tehnologia a înlocuit lucrătorii în 2023. Între timp, 44% raportează că vor exista concedieri în 2024 ca urmare a eficienței AI.

Dar chiar și pe fondul rapoartelor privind concedierile inspirate de AI, mulți experți nu sunt de acord cu opinia lui Musk.

Julia Toothacre, strateg de CV și carieră la ResumeBuilder, recunoaște că cifrele din cercetarea sa ar putea să nu reflecte cu exactitate peisajul de afaceri larg. “Există încă atât de multe organizații tradiționale și întreprinderi mici care nu îmbrățișează tehnologia așa cum o fac unele dintre companiile mai mari”, a declarat Toothacre.

Concedierile sunt o realitate, dar tehnologia AI permite, de asemenea, liderilor de afaceri să restructureze și să redefinească locurile de muncă pe care le ocupăm.

Alex Hood, director de produs la compania de software de colaborare și gestionare a proiectelor Asana, estimează că jumătate din timpul pe care îl petrecem la locul de muncă este dedicat la ceea ce el numește “muncă despre muncă”. Aici, el se referă, printre altele, la comunicarea între departamente și la toate celelalte părți ale muncii care nu se află în centrul motivului pentru care suntem acolo.

“Dacă acest lucru poate fi redus datorită AI, poate fi o mare deblocare”, a spus Hood.

El spune că, în lipsa nuanțelor din spatele cifrelor, statisticile care marchează și prezic disponibilizările induse de inteligența artificială reflectă mai mult frica decât realitatea.

În condițiile în care AI abordează munca bazată pe sarcini, oamenii au posibilitatea de a urca în lanțul valoric, spune Marc Cenedella, fondator al Leet Resumes and Ladders. “Pentru întreaga economie”, Cenedella a spus că lucrătorii vor putea să se concentreze pe “integrarea sau structurarea sau definirea a ceea ce este munca bazată pe sarcini”. El compară această schimbare cu cultura birourilor de la mijlocul secolului trecut, când existau etaje întregi de dactilografe – lucru pe care eficiența procesoarelor de texte l-a eliminat.

Potrivit raportului Asana’s State of AI at Work 2023, angajații spun că 29% dintre sarcinile lor de lucru sunt înlocuibile de AI. Cu toate acestea, Asana este un susținător a ceea ce numește “AI centrată pe om”, care urmărește să îmbunătățească abilitățile umane și colaborarea, nu să înlocuiască oamenii în mod direct. Cu cât oamenii înțeleg mai mult AI centrată pe om, cu atât mai mult cred că aceasta va avea un impact pozitiv asupra muncii lor, se arată în raport.

Cei care lucrează în birouri și funcționarii reprezintă undeva între 19,6%-30,4% din totalul persoanelor angajate la nivel global, potrivit Organizației Națiunilor Unite. Instrumentele analitice și de comunicare au reorientat munca de cunoaștere de-a lungul anilor, iar “IA generativă ar trebui să fie considerată o altă evoluție în acest lung continuum al schimbării”.

Dar, până în 2022, 34% din populația globală încă nu avea acces la internet, așa că orice conversație în jurul impactului AI asupra concedierilor și a unei potențiale restructurări a muncii trebuie să includă și discuția despre cei care au și cei care nu au tehnologie.

Pentru profesioniștii care caută să evite concedierile într-un mediu de lucru alimentat de AI, există măsuri de luat.

Cenedella spune că a fi un profesionist modern care lucrează la birou presupune un nivel de responsabilitate personală. “O parte din munca ta este să continui să dezvolți noi competențe”, a spus el. “Dacă ați învățat niște software acum cinci ani, nu este suficient. Trebuie să înveți software nou astăzi”.

În timp ce poziții precum cercetarea și analiza datelor sunt în linie pentru automatizarea IA, de exemplu, companiile vor avea în continuare nevoie de cineva care să stimuleze IA, să dea sens rezultatelor și să ia măsuri.

“Sfatul meu pentru oricine este să înțeleagă modul în care AI ar putea avea un impact asupra poziției tale în industria ta în acest moment”, a spus Toothacre. “Cel puțin aveți o idee despre ce să vă așteptați potențial, față de a nu avea nicio idee despre ce se întâmplă.”

Dar Cenedella recunoaște, de asemenea, că există o așteptare ca liderii de afaceri să îi ajute pe angajați să continue să își dezvolte abilitățile în timpul cât sunt în cadrul companiei. “Doar din propriul interes, companiile care finanțează dezvoltarea angajaților lor vor fi mai bine poziționate pentru a fi un pic mai avansate decât cele care nu o fac”, a spus el.

Chiar și Hood, care se află în prima linie a creării de soluții de colaborare și de gestionare a proiectelor cu ajutorul inteligenței artificiale, încă experimentează cu propriile produse. În vederea pregătirii unei viitoare evaluări a performanțelor unui membru al echipei sale, Hood a experimentat cerându-i AI să rezume modul în care colabora cu membrul echipei.

AI a produs o listă cu toate interesele lor comune, toate sarcinile și feedback-ul dintre ei și o caracterizare a relației lor pe baza mesajelor pe care și le-au trimis unul altuia. În acest sens, Hood exemplifică modul în care poate arăta bricolajul AI.

“O înveți punându-i întrebări și văzând de ce este capabilă, iar în unele moduri ești dezamăgit, iar în altele ești uimit, iar apoi te apleci asupra acestui lucru”, a spus Hood. “Cel mai bun lucru pe care îl pot face angajatorii este să le ofere oamenilor posibilitatea de a înțelege care este arta posibilului prin experimente individuale folosind IA astăzi.”

În timp ce concedierile au loc ca urmare a generației actuale de inteligență artificială, nu există dovezi istorice că progresele tehnologice de acest tip vor duce la șomaj în masă. Forța de muncă are un istoric de maleabilitate, iar capacitatea tehnologică sporită poate duce la o muncă de “valoare mai mare”, după cum spune Cenedella – și la o productivitate mai mare pe care generațiile viitoare de IA vor învăța probabil să o gestioneze.

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia: