Valoarea medie lunară a beneficiilor extrasalariale a crescut cu 11% față de 2021, ajungând în 2022 la 696 lei/lună pentru fiecare angajat, arată un studiu anual realizat de compania de beneficii extrasalariale Edenred.
Topul celor mai dorite beneficii extrasalariale în anul 2022 a rămas același ca în anul precedent, înregistrând însă creșteri semnificative la nivel de preferințe în rândul angajaților: cadourile – beneficii în natură (28%, cu o creștere de 44% față de 2021), turismul intern, prin voucherele de vacanță (25%, cu o creștere de 50% față de 2021) și cadourile oferite pentru ocazii speciale (15%, cu o creștere de 39% față de 2021). Următorul beneficiu preferat de angajați este reprezentat de telemuncă, acesta fiind un beneficiu care a aparut anul trecut, fiind folosit și pentru plata utilităților, într-o perioadă în care costurile au crescut semnificativ, devansând beneficiile din zona de sănătate, care acum completează top cinci. Topul exclude cardul de masă, care rămâne în continuare beneficiul numărul unu preferat de angajații din România.
Toate sectoarele de activitate din România au înregistrat creșteri în ceea ce privește bugetele de beneficii flexibile oferite angajaților. Astfel, pe primul loc se clasează companiile din zona serviciilor financiare, cu un buget mediu acordat de 792 lei/lună per angajat, fiind sectorul cu cea mai mare creștere comparativ cu 2021, când bugetul mediu lunar alocat era de 622 lei /angajat. Pe locul doi, la fel ca în 2021, sunt companiile din IT & Software, care au înregistrat o creștere a bugetului mediu lunar alocat de la 676 lei /angajat la 726 lei /angajat, iar locul trei este ocupat de companiile de servicii, unde angajatorii au alocat un buget mediu de 723 lei /lună per angajat. Pe ultimele locuri se clasează companiile din Construcții, cu o medie de 408 lei /lună per angajat, și sectorul Sănătate și asistență socială, cu un buget mediu de 415 lei /lună per angajat.
În funcție de generație, preferințele privind beneficiile sunt diferite. În timp ce cardul de masă rămâne în continuare cel mai dorit beneficiu al tuturor angajaților români, Generația Baby Boomers și Generația X preferă mai mult călătoriile prin accesarea beneficiilor din zona de Turism (13,7%, respectiv 13,2%), dar prezintă interes și spre sănătate și planificarea pensiilor (4,9%, respectiv 5,5%). Millenials și Generația Z se axează mai mult pe cadouri (13,1%, respectiv 14,1%), dar le place și să călătorească (10,9%, respectiv 6,7%). Aceștia accesează, totodată, și beneficii din zona de Telemuncă (4,7%, respectiv 4,1%), ceea ce indică importanța pe care a câștigat-o acest beneficiu în ultimul an, în contextul fenomenului global „Marea Reașezare” – The Great Reshuffle, care a determinat mulți angajați să demisioneze sau să își caute un alt loc de muncă unde este permisă munca în sistem hibrid.
În funcție de gen, preferințele în materie de beneficii sunt aproape aceleași, variind însă nivelul de accesare. Femeile prioritizează călătoriile (11,3%), cadourile (beneficii în natură – 10,5%, ocazii speciale – 8,3%) și sănătatea (4,8%), în timp ce bărbații au ca priorități cadourile (beneficii în natură – 14,3%, ocazii speciale – 5,7%), călătoriile (10,2%) și sănătatea (3,7%).