Vânzările de mașini în Rusia au crescut cu 168,8% în iulie, în ritm anual, revenind parțial după o scădere în 2022, au arătat vineri datele, la o zi după ce președintele Vladimir Putin a cerut organismelor de stat să nu mai folosească mașini fabricate în străinătate în favoarea celor naționale, scrie Reuters.
Industria auto din Rusia a fost puternic dependentă de investiții, echipamente și piese de schimb din străinătate și a fost puternic afectată de consecințele sancțiunilor occidentale impuse de invazia Rusiei în Ucraina, vânzările scăzând cu 59% în 2022 și mulți producători auto străini părăsind țara.
Agenția Autostat, citând date de la partenerul său, compania de consultanță PPK, a declarat că 95.654 de vehicule au fost vândute în iulie, în creștere de la 82.407 în iunie și doar 35.584 în iulie 2022.
Putin a declarat joi, în cadrul unei reuniuni a reprezentanților industriei producătoare, că unele ministere au cerut permisiunea de a continua să cumpere mașini fabricate în străinătate.
“Am spus că acest lucru ar trebui să fie absolut exclus și că toți oficialii țării ar trebui să conducă mașini naționale”, a spus Putin, spunându-le oficialilor că ar trebui să se străduiască să dezvolte mărci naționale, mașini naționale și alte produse naționale.
Putin însuși a condus un Mercedes-Benz pe Podul Crimeii, care leagă sudul Rusiei de peninsula anexată Crimeea, în decembrie, la două luni după ce a fost afectat de o explozie.
Dar este posibil ca mașinile rusești să nu poată ține pasul cu cererea. Constructorii auto chinezi acaparează cote de piață în Rusia, profitând de plecarea jucătorilor occidentali, arată datele din industria auto.
Firmele chinezești își măresc vânzările și în Rusia prin asamblarea de vehicule în fabricile lăsate libere de companii precum Renault și Nissan, a constatat Reuters.
Compania rusă Lada ocupă primul loc pe piața internă, cu o cotă de 32,6% în perioada ianuarie-iunie, în creștere de la 21,6% anul trecut.
Cota Lada a scăzut ușor în iulie, de la an la an, în condițiile în care vânzările constructorilor auto chinezi au continuat să crească rapid, arată datele.
Mărcile chinezești, precum Haval, Chery și Geely, au ocupat următoarele șase locuri în ceea ce privește cota de piață în iulie.