În 1989, Combinatul Siderurgic Galați atingea o producție de circa 8,2 milioane de tone de oțel anual. Avea 50.000 de angajați și era deținut și condus de stat. Acum, Combinatul are puțin mai mult 3.000 de salariați, majoritatea trimiși acasă în șomaj tehnic, datorii de peste un miliard de euro, un singur furnal „funcțional” din șase, care a mers doar vreo două săptămâni din vara anului trecut, scrie Viața Liberă Galați.

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:

- articolul continuă mai jos -

Conform publicației locale, în 2001, statul român a vândut pachetul majoritar (aproximativ 91,6 %) al societății Sidex Galați SA către LNM Holdings NV (o filială a grupului controlat de Lakshmi Mittal) pentru suma de 70 milioane de dolari. Suma, ridicol de mică, însemna, de exemplu, numai 10% din fierul vechi pe care îl ascundea Sidexul în măruntaiele sale.

La momentul privatizării, combinatul înregistra pierderi cronicizate și era considerat subperformant. Peste 1.000 de firme-căpușă se îmbogățeau de pe urma lui. Ele aparțineau unor politicieni și afaceriști care au făcut averi imense sau au obținut posturi-cheie în stat.

Analize Economedia

Hidroelectrica logo
armament-romania
utilitati, electricitate, energie
Angajați, recrutări
inflatie
aparare militari
baraj Hidroelectrica
joburi, oameni, persoane, agitație, aglomeratie, locuri de muncă, muncă, angajatori, stradă
Neptun Deep
bursa, investitii, indici, cresteri, scaderi, investitori
calcule buget
Biserica fortificată din Bierțan) de Kayle Kaupanger
Economii, Bani, Tineri, Pușculiță
investiții, creșteri, acțiuni, bursă, taur, bull
cresteri, dividende, bursa, piata de capital
Dubai proprietati imobiliare
România-Ungaria steaguri
un programator lucreaza la un laptop
adrian-dragos-paval-dedeman
economie calcule
somer calculator
burse, piete, multipli
bani, lei, economie, finante, deficit, inflatie
armata romana, capu midia, romania, nato, militari, soldati, antrenament, exercitiu militar, himars, rachete, sisteme de aparare aeriana
auto, masina chinezeasca
om robot industria automotive
transport
studenti, universitate, academie, absolventi
Piața de curierat, România, Cargus, Sameday, Fan Courier, Profit net, Cifră de afaceri, Pachet
Fermier cu legume

După preluarea de către Mittal, numărul angajaților a fost redus drastic, productivitatea a crescut, iar în câțiva ani combinatul a intrat pe profit. Dar privatizarea nu a fost lipsită de controverse: prețul vânzării a fost mult sub estimări pentru potențialul unității, iar statul român nu a obținut un beneficiu pe măsură din vânzarea unui activ strategic. Unele prevederi ale contractului de privatizare rămân și acum un mister.

În 2006, grupul Mittal Steel a fuzionat cu Arcelor. Combinatul, devenit ArcelorMittal Galați, a beneficiat de viziuni globale, investiții și reorganizări, dar a avut parte și de presiuni de competitivitate: piața oțelului devenea tot mai globală, costurile energetice și cele de mediu erau în creștere. Performanța economică era mai bună, dar s-au înregistrat și tensiuni privind relațiile cu angajații, contractele de muncă, obligațiile publice etc.

Din 2019, un alt indian, Gupta. Grupul Liberty Steel (parte a alianței GFG Alliance, controlată de Sanjeev Gupta) a achiziționat combinatul de la Galați și alte șase unități europene, într-o tranzacție de circa 740 milioane de euro impusă de Uniunea Europeană din motive de monopol. Noul patron a promis investiții majore și tranziția către o producție de oțel „verde” (GreenSteel) până în 2030.

Din păcate însă, singurul lucru verde sunt buruienile crescute printre secțiile încremenite ale fostei perle a siderurgiei românești, conchide Viața Liberă Galați.