Compania de plăți Visa lansează în România un program dedicat digitalizării și extinderii acceptării plăților electronice în rândul afacerilor mici și mijlocii, numit ePOSibil. Elena Ungureanu, Country Manager Visa în România, afirmă că, din circa un milion de IMM-uri, 135.000 pot introduce plata cu cardul imediat. Potrivit ei, dacă timp de 5 ani plățile digitale ar crește cu 5% anual, PIB-ul României ar crește cu 7 miliarde lei fără să facem nimic altceva, iar statul ar beneficia de taxe 2 miliarde de lei virate la bugetul de stat.
Programul Visa va fi derulat pe o perioadă de trei ani și va fi implementat alături de băncile partenere, împreună cu IMM România, cât și cu furnizori din zona digitalizării afacerii – Gomag, ContentSpeed.
Compania susține că lansarea unui program național pentru digitalizarea afacerilor și accelerarea plăților electronice este necesară în contextul în care infrastructura de terminale de plată rămâne insuficientă. Conform unui studiu realizat de firma de consultanță Kearney, România rămâne sub media europeană în ceea ce privește numărul terminalelor POS active – cu doar 22 de POS-uri la 1.000 de locuitori, comparativ cu 39 la nivelul Uniunii Europene.
În iunie 2025, cele mai recente date arătau că România avea 24 de terminale active la mia de locuitori, iar media europeană este între 40 și 42 de terminale la mia de locuitori, a declarat Elena Ungureanu, Country Manager Visa în România.
Această realitate contrastează cu apetitul ridicat al românilor pentru metode moderne de plată. Doi din trei români preferă să plătească la POS în magazinele fizice, iar trei din patru aleg această metodă pentru cumpărăturile online. 76% dintre cumpărători ar vrea să își poată alege metoda de plată, iar 24% renunță să mai cumpere din magazinele care nu acceptă plata cu cardul.
Potrivit ei, românii își doresc foarte mult să plătească cu cardul în administrația publică sau în magazine mici, în piețe, de exemplu, și la alte tipuri de comercianți.
Studiile Visa au arătat că 42% dintre antreprenorii români au înregistrat o creștere a vânzărilor cu 11% după introducerea plăţii cu cardul.
În ultimii cinci ani, numărul și valoarea tranzacțiilor la comercianți a crescut de trei ori, iar din punct de vedere al infrastructurii, conectarea a crescut de 2 ori.
„Din peste 1 milion de companii din România care ar putea adopta plățile digitale, aproximativ 135.000 de comercianți mici și mijlocii, cu o cifră de afaceri cumulată de peste 175 de miliarde de lei anual, ar putea accepta plăți cu cardul imediat și se pot înscrie în programul ePOSibil“, a declarat Elena Ungureanu, Country Manager Visa în România.
Categoriile cu cea mai mare nevoie de implementare a plăților digitale includ magazinele alimentare mici, service-urile auto, frizeriile și saloanele de înfrumusețare, firmele de transport și restaurantele sau barurile – sectoare cu orientare către servicii, în care sub 33% din totalul companiilor acceptă plata cu cardul.
„Aceste date evidențiază un potențial semnificativ de extindere a plăților digitale în sectoare-cheie ale economiei, cu impact direct asupra reducerii economiei informale și creșterii incluziunii financiare”, mai arată Elena Ungureanu.
Economia informală din România este la un nivel foarte ridicat și reprezintă o treime din PIB-ul România, afirmă Elena Ungureanu.
Potrivit ei, un studiu făcut de Visa, realizat anterior de Kearney, pe tema economiei informale, a arătat că, dacă timp de 5 ani plățile digitale ar crește cu 5% anual, PIB-ul României ar crește cu 7 miliarde lei fără să facem nimic altceva, iar statul ar beneficia de taxe aferente la bugetul de stat de 2 miliarde de lei.
Prin programul de digitalizare, Visa urmărește digitalizarea atât a magazinelor fizice, cât și a celor virtuale. Programul le oferă comercianților terminal de plată fără costuri lunare de administrare pe o perioadă de 6 luni, experiență de plată îmbunătățită, oferte speciale pentru digitalizarea și dezvoltarea afacerii de la parteneri – de la servicii de facturare, creare de site-uri web sau gestiune de stocuri, până la servicii de curierat, publicitate digitală sau integrarea pe platforme de e-commerce.
„Considerăm că extinderea rețelei de plăți digitale va stimula creșterea vânzărilor, va facilita accesul la o bază mai largă de clienți și va reduce birocrația. Ne bucurăm să fim parte din acest demers care sprijină construirea unei economii moderne, conectate la tehnologie“, a declarat Florin Jianu, Președinte de onoare IMM România.
Conform datelor obținute de Visa1, regiunile cu cel mai mare potențial de extindere a plăților digitale sunt nord-estul țării, sudul Munteniei și sud-vestul Olteniei, unde rețeaua de POS-uri active numără între 8 și 20 de terminale la mia de locuitori, dar concentrarea de afaceri eligibile este ridicată.
Visa identifică trei direcții principale de acţiune pentru creșterea plăților digitale în România:
- extinderea numărului de terminale POS (fizice și virtuale) în domenii unde infrastructura de terminale de plată rămâne insuficientă: potențialul de creștere a plăților digitale este estimat la peste 175 de miliarde de lei.
- creșterea gradului de utilizare a cardurilor la terminalele de plată existente în piață, atât cele active, cât și cele inactive, ceea ce ar putea genera o creștere suplimentară a valorii tranzacțiilor de până la 205 miliarde de lei;
- dezvoltarea plăților digitale în comerțul electronic tradiţional, dar şi în segmente mai noi precum plata online a utilităţilor sau a serviciilor de streaming, cu un potențial estimat de creștere de 60 de miliarde de lei până în 2030.